2 254 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Strypa Golvvärme
Hej,
Nu med de skenande el-priserna måste man försöka vara smart.
Jag har en kamin som står placerad så att värmen från den når ca. halva enplans villan. I hela huset finns det vattenburen golvvärme. Min plan är att stänga av golvvärme slingorna som går till de delar av huset som värms upp av kaminen. 3 av 6 slingor ska stängas av - ca halva huset.
Min fråga är om det kan bli några negativa effekter eller skador på golvvärmesystemet av detta? jag tänker att trycket/hastigheten i de öppna slingorna borde öka? Och de stängda slingorna kommer stå utan rotation under lång tid.
Vad tror ni, är det riskabelt eller säkert att strypa halva husets golvvärme?
Nu med de skenande el-priserna måste man försöka vara smart.
Jag har en kamin som står placerad så att värmen från den når ca. halva enplans villan. I hela huset finns det vattenburen golvvärme. Min plan är att stänga av golvvärme slingorna som går till de delar av huset som värms upp av kaminen. 3 av 6 slingor ska stängas av - ca halva huset.
Min fråga är om det kan bli några negativa effekter eller skador på golvvärmesystemet av detta? jag tänker att trycket/hastigheten i de öppna slingorna borde öka? Och de stängda slingorna kommer stå utan rotation under lång tid.
Vad tror ni, är det riskabelt eller säkert att strypa halva husets golvvärme?
Jag har termostater som stänger av och på flödet vid vald temp. Det finns också manuell ratt att använda istället för de elektrisk ventilerna på tillfarten (även dessa är endast on/off).
Varför menar du att det inte är bra att stänga helt? Det gör inget om golven blir kalla (brasan värmer gott!), frågan är bara om det är skadligt för golvvärme systemet att strypa av hälften av slingorna under en längre tid.
Varför menar du att det inte är bra att stänga helt? Det gör inget om golven blir kalla (brasan värmer gott!), frågan är bara om det är skadligt för golvvärme systemet att strypa av hälften av slingorna under en längre tid.
Om du stänger till GV för där kaminen står så OK. Då måste finnas ett flöde över VP om du har en sådan. Annars ska det alltid vara en slinga som ska vara helt öppen ( tex badet ) Men räkna kallt med att golven blir kalla, Det kan hända att om golven blir för kalla och i övrigt bra varmt i rummen , kan det bli kondens på golvet, blir liksom lite fuktiga då . Men prova dig fram. Det går att ställa ner tempen för golven till ett minimum , kanske en temp på ca 15 C . Plattan som slingorna ligger i kommer att kylas ner lite från marken som den ligger på.
Okej. Kalla golv med kanske lite kondens får jag leva med. Tänkte testa och experimentera mig fram som du säger, vill bara veta att värmesystemet inte tar skada.
Om jag tolkar dig rätt så menar du att värmesystemet (golvvärme med LV pump) och huset inte kommer ta skada så länge jag har minst en slinga helt öppen
På vilket sätt tar värmesystemet skada om man stänger av för många slingor?
Om jag tolkar dig rätt så menar du att värmesystemet (golvvärme med LV pump) och huset inte kommer ta skada så länge jag har minst en slinga helt öppen
På vilket sätt tar värmesystemet skada om man stänger av för många slingor?
Klicka här för att svara