Bor i villa med 2 våningar och källare. Har för närvarande fjärrvärme och lite ojämn värme i huset pga flertalet slingor till elementen och konstigt planerat. Någon slinga har 5 radiatorer, en annan 1 osv.
Det är främst två slingor som har problem att få tillräcklig värme ibland så jag tänkte att man borde balansera flödet bättre. Det är enrörskopplingar..
För tillfället har jag ingen möjlighet att strypa enskilda slingor, är det bästa sättet att lösa det på? Eller spelar det ingen roll för min fjärrvärmeförbrukning om jag istället brassar på högre värme ut (vilket blir meningslöst för flera slingor som inte behöver mer), alternativt höjer totala flödet, kör just nu pumpen på nivå 2 av 3.
Vi står även inför ett troligt utbyte av värmekälla inom några år där jag funderar på luft/vatten-pump, om jag förstått rätt är det viktigare med jämna flöden i slingorna för att besparingen ska bli som störst, är det rätt?
Se nedan hur det ser ut nu (röda pilar = värme ut, två av dom förgrenar sig även senare vilket inte syns på bilden).
Går det montera strypningar på de enskilda slingorna i mitt fall eller finns det som sagt någon bättre lösning?
Det är främst två slingor som har problem att få tillräcklig värme ibland så jag tänkte att man borde balansera flödet bättre. Det är enrörskopplingar..
För tillfället har jag ingen möjlighet att strypa enskilda slingor, är det bästa sättet att lösa det på? Eller spelar det ingen roll för min fjärrvärmeförbrukning om jag istället brassar på högre värme ut (vilket blir meningslöst för flera slingor som inte behöver mer), alternativt höjer totala flödet, kör just nu pumpen på nivå 2 av 3.
Vi står även inför ett troligt utbyte av värmekälla inom några år där jag funderar på luft/vatten-pump, om jag förstått rätt är det viktigare med jämna flöden i slingorna för att besparingen ska bli som störst, är det rätt?
Se nedan hur det ser ut nu (röda pilar = värme ut, två av dom förgrenar sig även senare vilket inte syns på bilden).
Går det montera strypningar på de enskilda slingorna i mitt fall eller finns det som sagt någon bättre lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enrörssystem brukar passa värmepump väldigt illa. En värmepump ska ha höga flöden, låg framtemp för att fungera bra. Brukar inte vara så i enrörssystem. Däremot funkar det oftast bra med fjärrvärme. Jag tror du gör bort sig om du kopplar bort dig från fjärrvärme.
Det kan finnas en möjlighet att strypa i kopplat på elementen möjligtvis. Har du kollat det? Annars borde det lätt gå att installera en strypning där du indikerat.
Det kan finnas en möjlighet att strypa i kopplat på elementen möjligtvis. Har du kollat det? Annars borde det lätt gå att installera en strypning där du indikerat.
Tack för input, det var nyheter för mig, och med nuvarande elpriser kanske man ska hejda sig med byte från fjärrvärme. Men det är några år kvar tills nuvarande fjärrvärmeavtal löper ut så hinner avvakta och se det med.
På nedervåningen har jag modernare element med koppel som går att växla mellan en/tvårörs, om jag inte minns fel kan jag då även strypa den slingan mha det. Tyvärr hjälper det inte mig då det är en av slingorna som har problem nu och jag vill istället ha mer flöde där..
På övervåningen och källaren har jag ingen möjlighet att strypa något på elementen vad jag kan se.
På nedervåningen har jag modernare element med koppel som går att växla mellan en/tvårörs, om jag inte minns fel kan jag då även strypa den slingan mha det. Tyvärr hjälper det inte mig då det är en av slingorna som har problem nu och jag vill istället ha mer flöde där..
På övervåningen och källaren har jag ingen möjlighet att strypa något på elementen vad jag kan se.
Det kanske är lätt att bygga om några av de elementen till 2-rörs? Tänker att man kanske kan borra sig ner till källaren från nedervåningen , och dra utanpåliggande rör I taket på källaren.
Dock "lite" större projekt. Du kan ju ha det som plan B om du inte får till strypningen.
Dock "lite" större projekt. Du kan ju ha det som plan B om du inte får till strypningen.
Klicka här för att svara