Hej!
Till att börja med tecknade vi avtal om totalentreprenad med LB Hus, 16 Juni 2022.

Huset skulle då levereras v.45 år 2023. Jag fick då veta av vår säljare att det är Häv och Gräv från Norrköping som gjuter deras platta på mark, varför jag tog kontakt med företaget för att de även skulle få påla (då detta krävdes enligt geoteknisk).

Efter 1 månads förhandling kom jag och häv och Gräv överens om ett pris för pålning.

Nu till det intressanta:
Fredag den 3 Mars får jag av vår granne veta att markarbete påbörjats på vår tomt, detta trots att vi INTE har fått någon information om detta och startbesked från kommunen INTE är utfärdat. Väl på plats på tomten ser jag att det är en grävmaskin på tomten men ingen info om vilket företag det är.

Ringer vår hussäljare som berättar att de har bytt grundentreprenör till MAB från Linköping, samm vecka..

Måndagen den 6 Mars år det då dags för markstartsmöte med Hussäljare, Byggledare från SHP (Svensk Hus produktion) och ansvarig från MAB.
Väl på plats berättar ansvarig från MAB att de när de grävde, behövde ta bort mer jord än standard. Varför han fyllt upp tomten med dubbelt så mycket fyllnadsmassor (singel/makadam), vilket kostar oss 90.000:-

Förstå min chock när jag hör allt detta!
Då följande:
1. INGEN AV PARTERNA, har informerat oss om att arbete på vår tomt har påbörjats
2. MAB INTE har informerat oss om att det krävs extra fyllnadsmassor, vilket kostar 90.000:-
Enligt vårt entreprenadavtal med LB Hus ska vi i samråd med grundentreprenören genomföra markarbeten. Dock har inget samråd skett här. Jag påtalar att detta inte är acceptabelt och att jag inte godkänner summan förrän diskussion med LB Hus har skett.
3. Grundentreprenören har bokat in pålfirma, 2 dagar fram, dvs den 8 Mars. UTAN att informera oss eller ge oss möjlighet att förhandla pris. Får veta att detta kostar 40.000:- mer än Häv och Gräv som jag hade förhandlat med.

Jag avbokade pålningen och tog in ett annat bolag, för samma pris som Häv och Gräv.
Grundentreprenören blev märkbart irriterad och börjar bli mer otrevlig då han menar på att JAG stoppar upp deras arbete. Han till och med frågade mig vad de ska göra när det ska pålas?

Idag torsdag den 9 Mars, kom ett mail kl05:20 från grundentreprenören som menar på att han behöver ha ett OK från min sida att jag godkänner summan på 90.000:- för uppfyllnaden..jag besvarar inte mailet då jag vill ta det vidare till LB Hus

Runt 07-tiden regnet grundentreprenören mig och indirekt hotar med att "de behöver avetablera och packa ihop för att åka hem, om du inte godkänner priset på 90.000:-"

Jag påtalar då att jag inte varit delaktig eller ens informerats kring detta arbete, varför LB Hus ska ta en del av kostnaden. Jag påtalade även att jag vill se kvitton på alla körningar av grus, han svarade då "Det kommer ta ett tag, men du behöver godkänna summan idag annars packar vi ihop och lämnar"

Jag har idag både varit i kontakt med vår säljare som inte svarar, SHP huvudkontor som tyckte att det hela lät märkligt och oproffsigt, byggledare som inte svarar.

Vad skulle ni göra?
Jag förstår att det uppenbarligen behövde fyllas upp men tycker samtidigt att det hela skötts otroligt dåligt och att de begått kontraktsbrott, då allt markarbete ska ske i samråd med oss, dvs mig och min fru. Vilket INTE HAR GJORTS!
Jag påtalade till både huvudkontor och Säljare (i form av sms som hon bekräftar att hon läst) att jag INTE kommer betala hela summan, utan att vi får dela på den broderligt.

Vad skulle ni gjort? Jag vill inte att de ska kunna hävda kontraktsbrott eller försening och lägga det på mig..

Ska tilläggas att huset kommer måndag v.16..

Idag kom även pålfirman ut och gjorde klart arbetet.

Blir lite förvirrande. Du skriver att det är en totalentreprenad. Men det låter som vissa delar ligger utanför totalentreprenaden. Då försvinner lite av finessen med TE.

OM grunfirman som nu vill packa ihop, bara skall göra sådant som ingår i totalentreprenaden, så är det inte ditt problem om de packar ihop, det är totalentreprenörens problem.

Problemet för dig är om något som du skulle låta utföra inte är klart, för då kan det bli en soppa om inte förutsättningarna för TEs arbete är klart

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Förutom att det, som sagt, låter märkligt att du kommit överens och avtalat med grundläggningsfirma, när det är totalentreprenad. Så skulle jag nog fundera på att försöka bryta hela avtalet. Med de konflikter, och bemötanden du råkat ut för nu. Du är ju bara i början av planeringsstadiet. Det brukar bara bli värre ju längre ett bygge pågår. Fler saker att bli oense om. Vart ska detta sluta om det redan nu är sådana konflikter.

• Gilla
Lamu
  • Laddar…
Som sagt, det verkar som att du gör en hel del saker som typiskt ingår i totalentreprenadens ansvarsområde, och då förstår jag att de blir griniga. Speciellt om det påverkar deras planering av resurser.

När det gäller fyllnadsmassor så är det väl praxis att husköpare blir blåsta med en skrivning där det ingår ett visst antal kubikmeter, men att det *alltid* är för lite och att det därefter är ockerpriser på tillkommande volymer.
Hur det är formulerat i ditt avtal kan vi inte svara på.

Baserat på vad du har skrivit kan jag inte säga vilken part som gör fel, men att ni iallafall garanterat snarast behöver sätta er ned och gå igenom kontraktet tillsammans och säkerställa att båda parter har full samsyn om vem som ansvarar för vad och hur förändringar i kostnader eller tidsplan skall kommuniceras och godkännas.

A AG A skrev:
Så skulle jag nog fundera på att försöka bryta hela avtalet.
Det är nog i sig inte ett dåligt förslag, men TS bör noga undersöka vilka kostnader det blir om TS bryter avtalet 5-6 veckor innan huset skall levereras. Det kan bli *väldigt* dyrt då det inte uppenbart är TE som begått något avtalsbrott.

coconut
I avatalet bör det stå nånting om att du kan nyttja LB Hus markentreprenör för hela jobbet dvs pålning, uppfyllnad och det som ingår. Men då kommer det kosta dig onödigt mycket pengar. Då bör det finnas en annan skrivning om att när de påbörjar TE så ska marken vara -0,5 meter under färdig mark med alla eventuella underliggande arbeten utförda, men att du då fått göra dessa i egen regi. Det var iaf ungefär så det var formulerat i deras avtal för 5 år sedan gällande markarbete.

Då finns möjligheten att själv låta samma markentreprenör fixa övriga delar, men de ligger då utanför TE. För att undvika extra etablieringskostnader. Eller låta en hel annan firma göra jobbet innan de tar över.

Så den stora frågan är vad som sagts och vad som egentligen är avtalat mellan olika parter.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Då tråden INTE går att radera och jag skrev i affekt, skriver jag en uppdatering här istället:

Mycket proffsigt hanterat av LB Hus säljare som tog tag i situationen och tog kontakt med grundentreprenören. Därefter diskuterade vi hur vi ska gå vidare och säljaren har tagit diskussionen med grundentreprenören.

Vi har nu löst situationen på ett bra sätt!

Gällande dem som menar på att jag inte har totalentreprenad osv, det gäller enbart pålningen då den inte ingår i standarden hos samtliga husleverantörer. Pålningen genomfördes igår och bygget fortskrider nu enligt plan, husleverans v.16 :)

Trevlig helg och tack för era svar!

• Gilla
karlbrutal och 5 till
  • Laddar…
Önskar dig lycka till med bygget!
I all välmening bör du ha skriftligt på all dialog med LB-Hus och var extremt noggranna med utsedd KA och vid slutbesiktning. Anmärk på minsta lilla fel ni hittar och be att det tas med i protokollet. Och hoppas ni har byggledare och eftermarknadstekniker som visar intresse.

• Gilla
Dilmon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.