i min lägenhet så är det överallt en vit strukturtapet med sågspån som verkar vara ganska vanliga i hus byggda på sextiotalet! Jag skulle bli tacksam för alla tips om hur bäst gör mina väggar släta och fina!

Det låter som det sitter Helsinkitapet på dina väggar. Bredspackling är det bästa alternativet.

Eftersom jag själv är målare så ser jag rätt mycket spackel som kommer behövas.
Vet inte vad du har för priser på spackel men är du inte duktig på att spackla skulle jag ta ett kvalitetspackel, ja det skiljer mycket. För att inte behövs spackla tjockt 2 gånger skulle jag vilja hyvla av det som står mest ut. Alternativs kolla om du kan få ner strukturtapeten med vatten.

/Andreas (målarkludden)

tack för svaren!
den går ju att få ner, men det e ett jäkla jobb då vissa bitar sitter som berget och andra faller av ganska lätt...
Har funderat att testa med easy cover-tapet på ett lite parti..skulle de funka tro eller är strukturen för "tjock"?

Easy-Cover kan funk, men det kommer aldrig bli lika bra som spackel. Däremot kommer det gå fortare med Easy-Cover. Pröva en vägg så får du ju se.

Easy Cover kommer inte bli jättebra ovanpå "Helsinki" Det är för glest mellan ojämnheterna, kommer att synas på vissa ställen. Vill du ändå sätta easy cover så bör du göra som målarkludden säger först - hyvla ner det grövsta.

Varför inte slänga upp renoveringsgips istället.

plocka ner skiten med en ångapparat istället. Går på nolltid.

Jag försökte sätta easy cover över en strukturtapet med sand i men det gick inte. EC fäste hamnade bara an mot "topparna" i tapeten och ville inte fastna. Jag gjorde så att jag tog en spackel och skrapade/högg bort tapeten. Det var drygt men det gick. Sen satte jag upp EC och det blev riktigt bra.

Immobil skrev:
Varför inte slänga upp renoveringsgips istället.
Det vet väl alla numer att det inte bara är att slänga upp. Den extratiden det tar för att byta fotlist, karm, fönsterfoder mm, mm, äter med råge upp EV tidsvinst på väggarna.

Dessutom skall den nya gipsen spacklas minst två ggr, troligtvis tre, sen målas två ggr. Att ta in en målare som bredspacklar rummet två ggr på kanske 8 timmar blir nog bra mycket billigare.

I rätt utrymmen är 6mm-gipsen fantastisk, men inte överallt.

somelvis skrev:
plocka ner skiten med en ångapparat istället. Går på nolltid.
Hehe, på nolltid går det inte. Har du otur får du inte bort nånting.

Vad skulle det vara för sorts otur som gör att tapeten inte lossar med ångapparat ? Är den inte limmad med PL400 så släpper den enkelt.

Det är inte riktigt som en spaltbar Duro tapet, Somelvis. Sågspåns skiten drar fast som s***n i underlaget. Det går mycket fortare att bredspackla väggarna. Är dom i bra skick så är det inte fel att måla dom igen, blir bra med en snygg kulör.

Redigerat:
har nu börjat att skrapa ner tapet, det går men det tar tid! det sitter tre lager med tapet på väggen och under det sista lagret finns en vit yta på en halvcentimeter som jag tror är spackel, sen kommer betongen, ska jag låta det vita sitta kvar eller försöka få ner det också?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.