2 772 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
"STRÖMLÅDAN" Portabelt batteri med AC och DC utgång. DIY Projekt
Jag håller på att bygag ett portabelt batteri på 2,77kWh 36V med inverter 240v 2000w. Som rubriken lyder så går projektet under namnet Strömlådan för jag gillar inte power station och alla engelska ord. Jag hoppas bli klar inom 2 veckor och ska posta lite biler här tänkte jag. Om det är någon som är intresserad av att bygga något liknande så hälper jag gärna till med tips.
Varför bygga själv när det finns färdiga? Enligt mig, billigare, man får det man behöver. Roligt😀
Vad ska man ha det till ? Driva allt möjligt som går på el där det normalt inte finns ett eluttag. Tanken på att göra våfflor under en gran mitt i skogen är lockande. Ta med i bilen ihop med en micro och värm din mat. Om ryssen klipper en kabel kan jag köra frysboxen en stund och även koppla in solceller.
Vad skulle du använda ett sådant batteri till och vad fick det kosta max om du byggde själv? Att tänka på är att man nog bör ha lite elkunskap men det finns säkert dom här som har det tror jag.
Varför bygga själv när det finns färdiga? Enligt mig, billigare, man får det man behöver. Roligt😀
Vad ska man ha det till ? Driva allt möjligt som går på el där det normalt inte finns ett eluttag. Tanken på att göra våfflor under en gran mitt i skogen är lockande. Ta med i bilen ihop med en micro och värm din mat. Om ryssen klipper en kabel kan jag köra frysboxen en stund och även koppla in solceller.
Vad skulle du använda ett sådant batteri till och vad fick det kosta max om du byggde själv? Att tänka på är att man nog bör ha lite elkunskap men det finns säkert dom här som har det tror jag.
Tack,L Lilllen skrev:
Jag använder 18650 för jag använder det till många andra projekt så det passar mig bra. Men det finns såklart fördelar med att använda större LiFePO4 om man tänker på livslängd med många cykler och hur man ska ladda mm för att förlänga livslängd. Men jag vill hålla en låg vikt, det är lättare att skala upp och ner tycker jag, det är lätt att få tag på celler, nya eller begagnade. tanken med 36v är att jag kan använda det som extra batteri till elcykeln och en standard solpanel på 430watt ligger runt 38V, inte så stor förlust att stega upp till 42V om man vill det med en mppt. Jag har valt att inte svetsa utan använder en egen konstruktion som jag kört i flera år utan problem. 3D printade hållare med tygband under så det är lätt att ta ur cellerna. Tänk byta batteri på fjärrkontroll till tv så förstår du hur lätt det är
Jo, 18650 är ju enkelt och bra på flera sätt. Använder dem hittills bara som batterier i div ficklampor, men tänkt börja bygga större batterier av dem också. Ett av mina elcykel-batterier har lagt av, så det blir nog första projektet att fixa det.
Nu var det tyvärr länge sedan jag höll på med elektronik, och vet inte hur en mppt är uppbyggd. Men om den innehåller en riktig step-up Converter så minns jag att det var svårt att få dem att funka om skillnaden mellan ut och in var för liten. Men 38 till 42 kanske är tillräckligt stor ändå?
Intressant koncept med löstagbara celler. Frågan är hur BMSen hanterar om en av cellerna glappar ur vid laddning respektive urladdning? Finns någon risk att andra celler i batteriet fortsätter att laddas eller laddar ur? Så att spänningen sedan är olika. Om den glappa cellen sedan börjar funka igen, kan då höga strömmar uppkomma mellan cellerna? Har inte riktigt börjat kolla hur detta fungerar själv ännu, men behöver lära mig innan jag själv sätter igång.
Nu var det tyvärr länge sedan jag höll på med elektronik, och vet inte hur en mppt är uppbyggd. Men om den innehåller en riktig step-up Converter så minns jag att det var svårt att få dem att funka om skillnaden mellan ut och in var för liten. Men 38 till 42 kanske är tillräckligt stor ändå?
Intressant koncept med löstagbara celler. Frågan är hur BMSen hanterar om en av cellerna glappar ur vid laddning respektive urladdning? Finns någon risk att andra celler i batteriet fortsätter att laddas eller laddar ur? Så att spänningen sedan är olika. Om den glappa cellen sedan börjar funka igen, kan då höga strömmar uppkomma mellan cellerna? Har inte riktigt börjat kolla hur detta fungerar själv ännu, men behöver lära mig innan jag själv sätter igång.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Ordnade lite celler åt en kompis från skrotade batterilager som byggde en powerbank för att kunna köra varmluftspicka och vallajärn när han är ute och tävlar.
2,5kWh, 200Ah LiFe celler, 3000W omvandlare och BMS.
2,5kWh, 200Ah LiFe celler, 3000W omvandlare och BMS.
Snyggt, det är nog det snabbaste och lättaste sättet att bygga på. Jag gjorde ett väldigt litet system för några år sedan som jag hade till båten 1kWh 100Ah LiFe celler, 300W omvandlare och BMS. Men jag körde mer direkt på DC 12V för att driva en motor på 400W. Jag har kvar den än men använder bara till mindre saker som belysning och driva saker på 12V.R Robert-san01 skrev:
Jag började också med ficklampor och elcykel, sen köpte jag begagnade celler. Om du har Bosch eller Shimano batteri är det nästan omöjligt att laga. Jag bytt ut alla celler på ett batteri från jula som hade 40 celler. Svetade och fick ihop det så det blev som 12ah istället för 8,8 som det va nytt. Om du inte har grejer så skulle ja kontakta någon av som två större reparatörer i Sverige, Batteridokton eller P-lithium.se jag har handlat av båda men P-lithium.se är närmare mig.L Lilllen skrev:Jo, 18650 är ju enkelt och bra på flera sätt. Använder dem hittills bara som batterier i div ficklampor, men tänkt börja bygga större batterier av dem också. Ett av mina elcykel-batterier har lagt av, så det blir nog första projektet att fixa det.
Nu var det tyvärr länge sedan jag höll på med elektronik, och vet inte hur en mppt är uppbyggd. Men om den innehåller en riktig step-up Converter så minns jag att det var svårt att få dem att funka om skillnaden mellan ut och in var för liten. Men 38 till 42 kanske är tillräckligt stor ändå?
Intressant koncept med löstagbara celler. Frågan är hur BMSen hanterar om en av cellerna glappar ur vid laddning respektive urladdning? Finns någon risk att andra celler i batteriet fortsätter att laddas eller laddar ur? Så att spänningen sedan är olika. Om den glappa cellen sedan börjar funka igen, kan då höga strömmar uppkomma mellan cellerna? Har inte riktigt börjat kolla hur detta fungerar själv ännu, men behöver lära mig innan jag själv sätter igång.
Angående dom 3d-printade hållarna så sitter cellerna fast väldigt hårt, det har aldrig blivit glapp och det var något jag såg som en risk också i början. Men jag har över 1000 celler i drift i olika batterier. Det ligger en förtennad koppartråd i varje ände som löds fast på busbar av koppar.
Jag provade att ladda min elcykel med en 360watt panel förra året så jag vet att det går med dom grejerna ja har just nu. Cykeln är lite special då den har 3kWh batteri för längre turer, blir inte så ofta jag kör på den men som längst har ja kört 16mil på en dag och då hade jag några mil kvar.
Intressant, var köper du begagnade celler?Quickman skrev:
Jag började också med ficklampor och elcykel, sen köpte jag begagnade celler. Om du har Bosch eller Shimano batteri är det nästan omöjligt att laga. Jag bytt ut alla celler på ett batteri från jula som hade 40 celler. Svetade och fick ihop det så det blev som 12ah istället för 8,8 som det va nytt. Om du inte har grejer så skulle ja kontakta någon av som två större reparatörer i Sverige, Batteridokton eller P-lithium.se jag har handlat av båda men P-lithium.se är närmare mig.
Angående dom 3d-printade hållarna så sitter cellerna fast väldigt hårt, det har aldrig blivit glapp och det var något jag såg som en risk också i början. Men jag har över 1000 celler i drift i olika batterier. Det ligger en förtennad koppartråd i varje ände som löds fast på busbar av koppar.
Jag provade att ladda min elcykel med en 360watt panel förra året så jag vet att det går med dom grejerna ja har just nu. Cykeln är lite special då den har 3kWh batteri för längre turer, blir inte så ofta jag kör på den men som längst har ja kört 16mil på en dag och då hade jag några mil kvar.
Jag har bara köpt nya från Kina. Brukar köpa 3400-3500mAh märkesceller. Tänker att de är svåra för sämre tillverkare att försöka kopiera.
Tack för tips. Jag har nog dock alla grejer. Dock inte testat att svetsa ännu. Batteriet är ett kina-batteri med 3400mAh-celler, så är nog rätt lättmekat. Kan vara bara BMSen som behöver bytas också.
Ja 1000 celler är mycket! Bra att det fungerar.👍
Också intressant att du lyckats ladda med solcell.
Ja, det var imponerande räckvidd! Vad har du för motor? Kör själv Bafang BBS02. Mina batterier ligger på 0,84kWh/st men då måste jag ju byta. Funderat på fasta hållare för alla eller/och att bygga ett större batteri som du gjort. Fördel med byte är ju dock att jag får en påminnelse hur mycket jag har kvar, och om jag behöver trampa mera själv för att komma fram 😀
eu.nkon.nl där köper jag nya och även celler som har monterats i batterier men det har varit något fel så dom har svets punkterna, går under Reclaimed när man söker och står refurbished på cellen. Där kan man göra fynd. Köper oftast Märkes celler Samsung LG och Panasonic. Begagnade celler i Sverige finns på Tradera och Blocket. Man kan ju fråga dom som renoverar också.L Lilllen skrev:Intressant, var köper du begagnade celler?
Jag har bara köpt nya från Kina. Brukar köpa 3400-3500mAh märkesceller. Tänker att de är svåra för sämre tillverkare att försöka kopiera.
Tack för tips. Jag har nog dock alla grejer. Dock inte testat att svetsa ännu. Batteriet är ett kina-batteri med 3400mAh-celler, så är nog rätt lättmekat. Kan vara bara BMSen som behöver bytas också.
Ja 1000 celler är mycket! Bra att det fungerar.👍
Också intressant att du lyckats ladda med solcell.
Ja, det var imponerande räckvidd! Vad har du för motor? Kör själv Bafang BBS02. Mina batterier ligger på 0,84kWh/st men då måste jag ju byta. Funderat på fasta hållare för alla eller/och att bygga ett större batteri som du gjort. Fördel med byte är ju dock att jag får en påminnelse hur mycket jag har kvar, och om jag behöver trampa mera själv för att komma fram 😀
Jag började köra elcykel 2008 med ett kit från Kina som jag monterade på en vanlig herrcykel 3 växlad. Motor på 500watt, det är samma motor som jag kör idag från Goldenmotor.com
Har byggt fler cyklar men då har jag använt färdiga kit till framhjul. Det är ingen fördel med mina hållare om man ska bygga i redan befintliga batterier utan mer om man skapar något nytt. Jag har ritningar på ett 3d printat 6P10S med BMS och XT60 kontakter, den har jag gjort totalt 3 batterier på än så länge.
Köpte även en elmoped för 3 år sedan som hade bly och bytte det till Lithium 18650 celler, 72V system med 220 celler. gör ca: 50 Kmh 4-5 mil räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för den länken! Ska kollas.
Oj, har du haft elcykel så länge! Jag köpte också kit och satte på vanlig cykel 👍 2020 under pandemin. Mitt kit har en mittmonterad motor. Fick lite problem med motorn efter något år. Planen var då att fixa så det fanns två cyklar i hushållet, men den gamla motorn har blivit liggande. Den nya motorn har jag nog redan kört ungefär lika långt som dig med tror jag, då det är mitt huvudfärdmedel. Cykeln jag använde först var redan rätt gammal, och den rostade sönder ungefär samtidigt som motorbytet. Så, jag köpte då en lite rejälare begagnad mountainbike. Den har hållit bra. Men motorn som gick väldigt tyst i början, gör det inte längre. Tror det kan vara nylon-kugghjulet som börjar behöva bytas.
Googlade 6P10S och ser att det mycket liknar de batterier jag köpt.
Coolt att du 3d printrar dem själv! 👍
Har du caddat det själv också?
Om jag själv bygger ett eget batteri, så tror jag det blir något mer i stil med din strömlåda, att sätta på cykelkärra, med en strömkabel till cykeln. Allra helst skulle jag vilja svetsa batteri med liknande teknik som Tesla använder, en tunn ledning till cellen, som är meningen att den ska brännas av som en säkring, om något går fel. Men jag siktar ofta för högt, så det inte blir något alls istället…
Oj, har du haft elcykel så länge! Jag köpte också kit och satte på vanlig cykel 👍 2020 under pandemin. Mitt kit har en mittmonterad motor. Fick lite problem med motorn efter något år. Planen var då att fixa så det fanns två cyklar i hushållet, men den gamla motorn har blivit liggande. Den nya motorn har jag nog redan kört ungefär lika långt som dig med tror jag, då det är mitt huvudfärdmedel. Cykeln jag använde först var redan rätt gammal, och den rostade sönder ungefär samtidigt som motorbytet. Så, jag köpte då en lite rejälare begagnad mountainbike. Den har hållit bra. Men motorn som gick väldigt tyst i början, gör det inte längre. Tror det kan vara nylon-kugghjulet som börjar behöva bytas.
Googlade 6P10S och ser att det mycket liknar de batterier jag köpt.
Coolt att du 3d printrar dem själv! 👍
Har du caddat det själv också?
Om jag själv bygger ett eget batteri, så tror jag det blir något mer i stil med din strömlåda, att sätta på cykelkärra, med en strömkabel till cykeln. Allra helst skulle jag vilja svetsa batteri med liknande teknik som Tesla använder, en tunn ledning till cellen, som är meningen att den ska brännas av som en säkring, om något går fel. Men jag siktar ofta för högt, så det inte blir något alls istället…
Mittmotor skulle jag säga är bäst men det kanske är fler slitdelar än en borstlös motor som sitter i fram eller bak. Jag jobbar med CAD så jag såg nyttan och fördelarna med en 3d-skrivare hemma och det blir även på jobbet att jag skriver ut mycket prototyper.L Lilllen skrev:Tack för den länken! Ska kollas.
Oj, har du haft elcykel så länge! Jag köpte också kit och satte på vanlig cykel 👍 2020 under pandemin. Mitt kit har en mittmonterad motor. Fick lite problem med motorn efter något år. Planen var då att fixa så det fanns två cyklar i hushållet, men den gamla motorn har blivit liggande. Den nya motorn har jag nog redan kört ungefär lika långt som dig med tror jag, då det är mitt huvudfärdmedel. Cykeln jag använde först var redan rätt gammal, och den rostade sönder ungefär samtidigt som motorbytet. Så, jag köpte då en lite rejälare begagnad mountainbike. Den har hållit bra. Men motorn som gick väldigt tyst i början, gör det inte längre. Tror det kan vara nylon-kugghjulet som börjar behöva bytas.
Googlade 6P10S och ser att det mycket liknar de batterier jag köpt.
Coolt att du 3d printrar dem själv! 👍
Har du caddat det själv också?
Om jag själv bygger ett eget batteri, så tror jag det blir något mer i stil med din strömlåda, att sätta på cykelkärra, med en strömkabel till cykeln. Allra helst skulle jag vilja svetsa batteri med liknande teknik som Tesla använder, en tunn ledning till cellen, som är meningen att den ska brännas av som en säkring, om något går fel. Men jag siktar ofta för högt, så det inte blir något alls istället…
Jag hade samma tankar om att använda en tråd till cellerna som säkring i början men jag har aldrig sett någon annan göra på det och risken att det skulle bli så hög ström på någon enstaka cell ser jag som minimal, viktigare att det är man har en huvudsäkring och en bra BMS. Det vanligaste problemet brukar vara att några celler laddar ur sig själva så man får obalans i batteriet eller att en grupp blir lägre än 2,5V vilket gör att man kanske inte kan ladda alls.
Jag tycker du ska tänka på hur du vill använda cykeln, att ha en vagn gör allt klumpoigare men man kommer ju långt på ett stort batteri. Ska man pendla så är det nog bättre att optimera för just det med en rolig och snabb cykel. Du kan ha ett batteri på cykeln och ett extra på vagn om du åker på en lång tur
Jo, mittmotor har väl främst fördelen att man kan använda växlarna även till motorn. Fördelen med det för min del är främst att jag enklare kan dra lite tyngre lass. För min del behöver jag sällan åka långt utan att frakta något. Därför det stora batteriet skulle kunna platsa på kärran. Det är riktigt, en av nackdelarna med denna motor är att den har flera delar som kan gå sönder. En annan nackdel är att den är tyngre att trampa runt om elen tar slut. Skulle nog inte behöva vara så stor skillnad, men har ju en billig motor.
Nej, jag har bara sett folk som nämnt att det kunde vara bra att använda trådar som säkringar, men inte sett någon självbyggare som använder det. Nej, en bra BMS kan nog hantera det mesta. Men du säger att en grupp skulle kunna gå under 2,5V. Låter som att du har grupper av parallellkopplade celler, istället för grupper av seriekopplade. Tänker att om man har flera parallellkopplade celler så har väl inte BMSen koll på de enskilda? Och heller inte någon möjlighet att koppla ifrån enskilda celler. Just det skulle ju kunna göra att man får en kraftig ström från de andra cellerna i den parallell-kopplade gruppen. Om en cell glappar ur, och sedan, när de andra cellerna har en helt annan laddning får den kontakt med dem igen.
Nej, jag har bara sett folk som nämnt att det kunde vara bra att använda trådar som säkringar, men inte sett någon självbyggare som använder det. Nej, en bra BMS kan nog hantera det mesta. Men du säger att en grupp skulle kunna gå under 2,5V. Låter som att du har grupper av parallellkopplade celler, istället för grupper av seriekopplade. Tänker att om man har flera parallellkopplade celler så har väl inte BMSen koll på de enskilda? Och heller inte någon möjlighet att koppla ifrån enskilda celler. Just det skulle ju kunna göra att man får en kraftig ström från de andra cellerna i den parallell-kopplade gruppen. Om en cell glappar ur, och sedan, när de andra cellerna har en helt annan laddning får den kontakt med dem igen.
En stark motor på låg växel är något jag saknar ibland när jag drar två barn eller en vanlig vagn. Köpte en Sunstorm cargo i höstas vilket jag inte ångrar, stora däck och hög lastvikt. Har den både till cykel och fatbike.L Lilllen skrev:Jo, mittmotor har väl främst fördelen att man kan använda växlarna även till motorn. Fördelen med det för min del är främst att jag enklare kan dra lite tyngre lass. För min del behöver jag sällan åka långt utan att frakta något. Därför det stora batteriet skulle kunna platsa på kärran. Det är riktigt, en av nackdelarna med denna motor är att den har flera delar som kan gå sönder. En annan nackdel är att den är tyngre att trampa runt om elen tar slut. Skulle nog inte behöva vara så stor skillnad, men har ju en billig motor.
Nej, jag har bara sett folk som nämnt att det kunde vara bra att använda trådar som säkringar, men inte sett någon självbyggare som använder det. Nej, en bra BMS kan nog hantera det mesta. Men du säger att en grupp skulle kunna gå under 2,5V. Låter som att du har grupper av parallellkopplade celler, istället för grupper av seriekopplade. Tänker att om man har flera parallellkopplade celler så har väl inte BMSen koll på de enskilda? Och heller inte någon möjlighet att koppla ifrån enskilda celler. Just det skulle ju kunna göra att man får en kraftig ström från de andra cellerna i den parallell-kopplade gruppen. Om en cell glappar ur, och sedan, när de andra cellerna har en helt annan laddning får den kontakt med dem igen.
En liten förklaring 6P10S som exempel står för 6 celler parallelt kopplade för att öka totala mängden energi (mAh). För att komma upp i spänning 36V behöver man seriekoppla 10 grupper. 6X60=60 celler totalt. Vanligaste cykelbatterierna brukar vara 4P10S.
Strömlådan jag bygger har 22P10S vilket blir 220 celler.
BMS fungerar som en säkerhet för cellerna, skyddar mot undervolt och övervolt. när man laddar och kopplar till en förbrukare i form av motor eller annan elektronik. Varje grupp är ansluten till BMS med en tunnare kabel som mäter spänningen.
Vi kan ta ett vanligt problem på ett cykelbatteri som är några år och cellerna är ofta från ett billigare märke. Det första man kanske märker är att man kommer inte lika långt för cellernas degraderats med tiden, något som var 2800mAh som nytt är nu 2000mAh-2300mAh. Mäter man alla grupper så kanske det skiljer lite för BMS kanske saknar balansering eller så orkar BMS balancera upp för stora skillnader. Degradering + obalans kan göra att du tappar 50% från att det var nytt.
Exempel obalans i grupperna.
Grupp1 = 42V
Grupp2 = 42V
Grupp3 = 38V
Grupp4 = 38V
Grupp5 = 38V
Grupp6 = 38V
Grupp7 = 38V
Grupp8 = 38V
Grupp9 = 38V
Grupp10 = 38V
BMS utan balansering säger att nu är batteriet färdigladdat men endast 2 grupper är fullt laddade. BMS med balansering i form av resistor (motstånd) gör att Grupp1 och Grupp2 börjar dra ur spänning samtidigt som grupp3-10 laddas av laddaren, detta sker väldigt långsamt. (Detta gör ju att grupp 1-2 alltid kommer behöva förbruka energi vid laddning om grupp3-10 är så skadade att dom alltid tappar spänning.
Det finns annan form av balansering som inte är så vanlig tror jag där BMS själv flyttar energi från en grupp till en annan utan att laddaren är ansluten.
Det jag gör när jag kontrollerar celler är att jag provar i en speciell laddare vad dom har för kapacitet och sedan får dom stå 1-2 månader och så ser jag om dom fortfarande har 4,1-4,15V.

