Hej på er.

Jag har begärt offert på en luftvärmepump utav en vvs firma som givetvis inte utför elarbeten. Men när jag frågade personen som gav offerten så lät det som om han hade noll koll på strömförsörjningen och hänvisade mig till att kolla på produktbladet.

Tänkte om någon vänlig elektriker här kika på denna Panasonic länken och tyda specen och säga vad som behövs så jag kan boka detta av en elfirma?

Länk:
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/model/kit-tz50-wke-cs-tz50wkew-cu-tz50wke/
 
Totte_S
De allra flesta normala värmepumpar till villor klarar sig med 10A matning.
Skickar du databladet till en elfirma så dimensionerar de matningen.

Installationen i form av kabeldragning kostar långt mer än ev skillnad på dimension på kabeln. Det handlar på sin höjd om hundralappar i normalfallet.


S Stabbsson skrev:
Hej på er.

Jag har begärt offert på en luftvärmepump utav en vvs firma som givetvis inte utför elarbeten. Men när jag frågade personen som gav offerten så lät det som om han hade noll koll på strömförsörjningen och hänvisade mig till att kolla på produktbladet.

Tänkte om någon vänlig elektriker här kika på denna Panasonic länken och tyda specen och säga vad som behövs så jag kan boka detta av en elfirma?

Länk:
[länk]
 
Totte_S Totte_S skrev:
De allra flesta normala värmepumpar till villor klarar sig med 10A matning.
Skickar du databladet till en elfirma så dimensionerar de matningen.

Installationen i form av kabeldragning kostar långt mer än ev skillnad på dimension på kabeln. Det handlar på sin höjd om hundralappar i normalfallet.
Jag skall ge det ett ärligt försök att skicka det till en elfirma, men när jag läste rekommendation på 4x2.5 mm2 och 1 fas så fick jag inte ihop det men den sista kabeln kanske går mellan ute och innerdelen för man brukar väl bara sätta arbetsbrytare vid utedelen?
 
Kabeln mellan inne- och utedelen sätts dit av värmepumpsinstallatören och har inget med kabeln från elcentralen att göra.
Från elcentralen drar man en 3G2,5 till en lämplig arbetsbrytare intill installationsplatsen.
 
Det är en kraftig modell det där TZ50. Ger mycket kyla. Skulle kalla den för kontinental modell och det verkar som el-matningen skall anslutas till innerdelen vilket är extremt ovanligt i Sverige numera då i stort sett alla LLVP ansluts via utedelen och en säkerhetsbrytare där ute.
 
J Josth skrev:
Det är en kraftig modell det där TZ50. Ger mycket kyla. Skulle kalla den för kontinental modell och det verkar som el-matningen skall anslutas till innerdelen vilket är extremt ovanligt i Sverige numera då i stort sett alla LLVP ansluts via utedelen och en säkerhetsbrytare där ute.
Yes det är kylningen som man är ute efter.
Det går inte att göra omvänt att låta strömmen gå in via utedelen och den matar innerdelen?
 
Nej man måste följa tillverkarens instruktioner för inkopplingen. Har bl.a. att göra med hur avstörningsskyddet för elen är konstruerat så man inte kopplar förbi det. Men man kan ju lägga en extra elkabel 3G2,5 i kanalen från utedelen till innerdelen om man har säkerhetsbrytaren vid utedelen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.