Hej

Jag ska bygga ett litet projekt med Arduino och LED samt några sensorer osv. Jag är helt ny på området och vill veta vad maskinen man ger ström till ett kretsbord för att se att allt funkar heter och vart jag kan köpa en riktigt billigt?, Ström matare? Ström generator? Jag vill också veta vad jag bör tänka på vid inköp av denna ström generator. Tack på för hand,, Mvh
 
Vad skall du driva? Vilken spänning behöver du? Processorn i arduinon vill troligtvis ha 5 volt. Det kan du få från i stort sett valfri mobilladdare. Jag tror att det finns en spänningsregulator på arduinon som måste matas med en högre spänning än 5 volt. Sedan är frågan vilken spänning det övriga du vill driva behöver. Nätadapter är gissningsvis ordet du söker. Jag tror att arduinon kan matas med 12 volt som är en ganska vanlig spänning. Men det måste du kolla i dokumentationen till arduinon.
 
Avemo skrev:
Vad skall du driva? Vilken spänning behöver du? Processorn i arduinon vill troligtvis ha 5 volt. Det kan du få från i stort sett valfri mobilladdare. Jag tror att det finns en spänningsregulator på arduinon som måste matas med en högre spänning än 5 volt. Sedan är frågan vilken spänning det övriga du vill driva behöver. Nätadapter är gissningsvis ordet du söker. Jag tror att arduinon kan matas med 12 volt som är en ganska vanlig spänning. Men det måste du kolla i dokumentationen till arduinon.
Precis. Man kan mata antingen med USB 5V, eller via plug (på vissa Arduinos, exv. UNO) och då måste spänningen ligga mellan 7-12V för att få 5V ut på utgångarna. Man kan också mata direkt på 5V och 3.3V pinnarna utan spänningsregulator inkopplad, men då måste man ha tungan rätt i munnen.

Nätadaptrar finns som sagt från någon dollar (av tveksam kvalitet direkt från Kina) till 200:- eller så från Kjell eller Claes. (En sådan här fungerar garanterat. Ger 500mA vid 7.5V)

Om det är ett "bread board", alltså en kopplingsplatta utanför Arduinon som skall matas separat så är en sådan här en bra grej. Den finns också billigare från Kina.
 
Jag letar efter en apparat som man kan justera vad för ström som ska ges. så jag kan använda den på flera projekt. I detta projekt som jag ska börja lära mig med är det LED i olika volt och olika färger, En son apparat som gör att breadboard har ström?
 
Annette Karamanski skrev:
Jag letar efter en apparat som man kan justera vad för ström som ska ges. så jag kan använda den på flera projekt. I detta projekt som jag ska börja lära mig med är det LED i olika volt och olika färger, En son apparat som gör att breadboard har ström?
Ja, den kan du börja med. MEN, vi får börja med att skilja på ström och spänning. LED klarar sig typiskt på en spänning, alltså samma "volt". Ja, dvs den är olika för olika färger, men framspänningsfallet ligger ändå i storleksordningen 3V max eller så, och det kan de flesta källor leverera. Dock, en LED är inte ett linjärt element, dvs strömmen beror inte linjärt på spänningen. Utan när man driver en LED så måste man strömbegränsa den. Det gör man typiskt i enkla kretsar med ett motstånd i serie med LEDen. En liten LED drar typiskt 20-30-40-50mA eller så. Så man kan ha ganska många utan att det drar för mycket ström.

Om det är mera avancerade LEDar som skall drivas, och med större effektivitet, så blir det ett svårare problem. Så det beror lite på vad du vill göra. Men tyvärr är det så att om man skall bygga sådana drivkretsar så behövs det mera avancerade kunskaper. Då krävs mer ström.

Så frågan är lite "hur långt är ett snöre". Strömförsörjningsagget till labplattan kan leverera max 700mA, så det går att driva ganska många små-LEDs innan det blir problem. Men då behövs exv. transistorer från Arduinon. Den kan inte driva så mycket direkt via sina utgångar, även om den matas med ett strömstarkt aggregat.
 
Annette Karamanski skrev:
Jag letar efter en apparat som man kan justera vad för ström som ska ges. så jag kan använda den på flera projekt. I detta projekt som jag ska börja lära mig med är det LED i olika volt och olika färger, En son apparat som gör att breadboard har ström?
Du vill nog ha ett "labbaggregat", som t.ex. detta:

https://www.kjell.com/se/sortiment/.../velleman-labbaggregat-0-15-v-(dc)-3-a-p44800

Dock tycker jag att lars_stefan_axelsson skriver mycket vettigt att bara ett aggregat nog inte löser dina problem.
 
  • Gilla
Annette Karamanski
  • Laddar…
Nej, innan allt för många komponenter går upp i rök så är det nog läge att läsa in sig på grunderna i ellära.
 
Anders243 skrev:
Du vill nog ha ett "labbaggregat", som t.ex. detta:

[länk]

Dock tycker jag att lars_stefan_axelsson skriver mycket vettigt att bara ett aggregat nog inte löser dina problem.
Ja, det är ju bra! Men kanske lite att ta i! ;)
 
  • Gilla
Annette Karamanski
  • Laddar…
Ett Labbaggregat var det. Har ni en bra bok eller webb sida att rekommendera för nybörjare? jag har läst en del matte ända upp till universitet en del fysik också även det upp till universitet nivå men ej avslutad och Kemi på gymnasiet.:wow:
 
Det finns en del basic ellära på kjell o company hemsidan, titta i deras kunkaspsbank.

Om jag minns rätt så har de en de grundläggande Ohms lag, men även enklare kretsexempel med lite beräkningsteori, för ex. lysdiods inkoppling.

När det gäller Arduino och att driva lysdioder så behöver man dels titta på drivförmågan från en utgång från kortet, och dels troligen koppla ett motsånd i serie med lysdioden.

Observera att en "naken" lysdiod, alltså inte en färdig armatur (som behöver helt annan drivförmåga än vad arduino kan ge utan ytterligare drivsteg), så skall man inte mata lysdioden med en viss spänning, utan med en given ström. På små signalLeds är ofta 10 - 20 mA lagom.

En diod är som sagt inte linjär. En vanlig glödlampa är i princip linjär, det innebär att om du dubblerar spänningen över den så dubbleras strömmen. En LED har istället en tröskelspänning, lägre spänning ger ingen ström alls, över tröskelspänningen drar den oändligt med ström. Och så finns där ett mikroskopiskt område där precis över tröskelspänningen där den är "aktiv" någon extra millivolt ger kanske 20mA ökad ström, en millivolt till ger 10A.

Dvs. man vill mata med något som begränsar strömmen. Och då justerar spänningen in sig till strax över tröskelspänningen. Armaturer som matas med ex. 12V har en inbyggd driver som omvandlar till konstant ström.
 
  • Gilla
Annette Karamanski
  • Laddar…
Det är lite jobb från början men jag antar att när man väl kan basen går det bättre. Tack för all hjälp. Ha en jätte bra dag allesamman!
 
hempularen skrev:
En LED har istället en tröskelspänning, lägre spänning ger ingen ström alls, över tröskelspänningen drar den oändligt med ström. Och så finns där ett mikroskopiskt område där precis över tröskelspänningen där den är "aktiv" någon extra millivolt ger kanske 20mA ökad ström, en millivolt till ger 10A.
Man kan i de flesta fall tänka på det sättet när man vill räkna ut värdet på ett seriemotstånd, men tröskelspänningen är inte så knivskarp. 0-20 mA ger för en röd lysdiod en framspänning som varierar mellan ca 1.6V - 2.0V.
För en blå lysdiod blir det ca 2.6V - 3.2V. Övriga med en färg (dvs inte vit) ligger någonstans mellan dessa.

Många lysdioder är specade att klara max ca 20 mA kontinuerligt, och jag har märkt att en del utan att tänka efter väljer just 20 mA när de ska räkna ut vårdet på seriemotståndet.
När man använder lysdioder för belysning kan det finnas en poäng med att lägga sig nära max för att få ut så mycket ljus som möjligt, men ska man bara ha den som "indikator" så är det helt onödigt med så hög ström. Moderna lysdioder brukar lysa utmärkt som indikator med bara 5 mA, så mitt råd är att börja däromkring.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Annette Karamanski skrev:
Ett Labbaggregat var det. Har ni en bra bok eller webb sida att rekommendera för nybörjare? jag har läst en del matte ända upp till universitet en del fysik också även det upp till universitet nivå men ej avslutad och Kemi på gymnasiet.:wow:
Vad gäller material så finns det ju ett ton med bra källor på nätet nuförtiden. Kolla både webben och Youtube.

En bra introduktion till ellära (på engelska) är exv. http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/ , Vill du ha mera elektronik så hittar du det på http://www.allaboutcircuits.com/ . Men det finns som sagt hur mycket som helst, fritt och gratis. Kolla gärna Arduinos egna referenser till att börja med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.