Jag har en gammal Denon DRA1000 receiver som jag är alldeles nöjd med när det gäller ljudet. Men jag har inget att spela på den längre... Min nya TV har bara optiska utgångar och förstärkaren har ingen sådan. Mina gamla skivor är rippade till hårddisk (Ubuntu NAS) och utburna i förrådet.
D.v.s. jag skulle behöva en ny förstärkare med optiska ingångar (vilket väl alla har nu för tiden) och stöd för streaming (lite mer begränsande).
Jag tänker mig nåt i prisklass max 8000, jag kikar lite på NAD C338.
Det jag funderar på är streamingen. När jag kollat runt lite så verkar det att man får se upp lite där så att man inte står med något som stöder Spotify etc. men där man inte kommer åt sina filer på det lokala nätverket. Nästa fundering är hur framtidssäkert man kan få det, om man får en cool app för styrning så är den kanske inte så gångbar om 15 år. Fast åtminstone NAD:en verkar dyka upp som en Chromecastenhet så då kanske man kan räkna med att den kommer att fungera hyfsat lång tid framöver.

Någon som har lite mer koll som har några råd att komma med?

En dedikerad streamingenhet är betydligt bättre och mer framtidssäker än att köpa en receiver med den funktionaliteten inbyggt. Köp en receiver med ingångarna du behöver + t ex en chromecast eller premiumalternativet en Nvidia Shield TV. Jag har haft en Nvidia Shield TV i 5 år nu, makalöst bra mediaspelare som kör Android TV. Gott om uppdateringar och alla tjänster du kan tänkas behöver finns. Så kan du även bredda dig i sökandet efter en receiver.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ja så kan det nog vara. Fast i så fall så skulle jag nog välja att behålla receivern, klara mig utan optiska ingångar och bara koppla in en chromecast audio (som väl iofs inte finns i butik längre). Man kanske tappar lite ljudkvalitet med omvandlingen i chromecasten, men kvaliten ska tydligen vara ganska bra har jag hört sägas.

Jag säger bara: hårdtesta deras App innan du köper något. De flesta har fin hårdvara med riktigt sopiga Appar. Jag har använt:

Denon native App
Denon HEOS App
Marantz App
Dayton Audio App

riktigt illa allihop...

Gold standard är Sonos - det är den enda användbara App jag provat. Det är väl därför de kostar som de gör...

N Nikorasu skrev:
Jag säger bara: hårdtesta deras App innan du köper något. De flesta har fin hårdvara med riktigt sopiga Appar. Jag har använt:
Trist... Det känns som det ofta är så när man köper hårdvara med tillhörande mjukvara (t.ex. vissa smart-tv, drönar-appar o.s.v. Först får man en värdelös mjukvara, sedan kommer ett par uppdateringar för dom värsta buggarna och i efterföljande sw-versioner så stöds bara nyare hw.

Det lutar nog åt att jag nöjer mig med en chromecast tills vidare.

Fairlane
Jag sitter i en liknande situation och funderar på en pryl som gör om den optiska signalen till något jag kan ansluta i min stereo. Kanske blir inte ljudet 100, men priset blir bättre. :cool:

R
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.