Hörde idag från en energirådgivare att energimyndigheten planerar att införa en straffavgift på 6000 kr/år på alla uppvärmningssystem som drar mer än 35% av ett konventionellt el/oljesystem.
Någon som kan bekräfta?
Är detta sant så betyder det ju att alla luftsystem, även frånluftsvärmepumpar beläggs med straffavgiften. Har tänkt att köpa en frånluftsvärmepump, men måste kanske tänka om.
/Bror

T
Finns inga uppgifter från Energimyndigheten på ev straffavgift, därmed INTE sagt att det inte blir sådan, regeringen skall fatta beslut den 22 denna månad. Bli inte förvånade, för några år sedan var det ett gäng muppar i Bryssel med en svensk i täten som ville beskatta internet per mb, det rann ut i sanden då den drivande kraften avled.
Bryssel letar med ljus och lykta efter div ursäkter för nya skatteinkomster, hur horribla dom än kan tänkas vara, lite länkar på denna "skatteidé" nedan.

http://www.regeringen.se/sb/d/6399/a/58240
http://www.regeringen.se/sb/d/6017
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/82/40/8bbe715b.pdf

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.... lokaler.Energi- & inomhus- deklarationer

Snart får vi nog myntinkast vid övergångställena för fotgängarna, trängselskatt har redan införts, kanske det skall rapporteras in vilken lungvolym vi har så man kan få underlag för ny beskattning av luft osv.............. >:(

De vore väl bra då sortera dåliga system ut sej själv.. :)

Bror skrev:
Hörde idag från en energirådgivare att energimyndigheten planerar att införa en straffavgift på 6000 kr/år på alla uppvärmningssystem som drar mer än 35% av ett konventionellt el/oljesystem.
Drar mer vadå? Inga värmepumpar drar mer olja än direktel.
Alla värmepumpar drar mer el än oljepannor.
Hur skulle det jämföras då?

Energi så klart. Jämnfört med direktverkande el, el- eller oljepanna. Beräknas efter standardschabloner. Detta skulle vara energimyndighetens förslag inför regeringens beslut den 22.
/Bror

Vadå "så klart"? Det är väl inte alls klart.
Om alla anläggningar, som inte klarar sig med 35% av vad som behövs, ska beskattas, beskattas ju allting. Alla anläggningar behöver nämligen exakt 100% av vad som behövs.
Pellets är också energi, liksom ved, sol, jordvärme, åkarbrasor eller vad de mer kan komma på att beskatta.

När du skriver "energi", då menar du "el- eller oljeenergi", egentligen, eller hur?

Jag har inte läst förslaget utan "hört om det", så vad som exakt är förslaget vet jag inte. Men det är ju el- och oljeberoendet som skall minskas så det borde väl vara ganska självklart vad som avses.

Om ett hus med en framtagen schblon i en viss del av Sverige ants förbruka en viss mängd el- eller oljeenergi med ett konventionellt system får det inte förbruka mer än 35% el- eller oljeenergi av den antagna konventionella energiförbrukningen utan att drabbas av straffavgiften. Jag tror nog att du förstod det redan efter första inlägget, men vill du misstolka mer så är du välkommen med det.

Boverket har en utredning som gått ut för remiss den heter:

"Piska och Morot
Boverkets utredning om styrmedel
för energieffektivisering i byggnader"

Och finns här:

http://www.hvac.lth.se/vbf045_pdf/piskaochmorot.pdf

Där kan man läsa om vilka styrmedel som kan tänkas vara aktuella att använda för att styra byggandet och förvaltandet till att bli mer energieffektivt.

Några skatter och krav är ännu inte satta.

/Patrik

T
Efter att ha skummat igenom dessa 145 sidor, framträder en ganska hotfull bild mot alla småhusägare. Jag ser stora chanser att detta bl.a inkoopereras i fastighetstaxeringen, olika standarder sätts upp som till 50 % chans kan slå fel, att alla uppgifter datalagras offentligt = många besök av säljare inom allsköns energiprodukter m.m.

Det finns nog inga småhusägare idag som frivilligt bränner iväg stora belopp på energi, dom har en pressad ekonomisk situation med olika avvägningar på vad dom kan investera i, så detta "styrmedel" stinker. Jag har en äldre artikel hemma från " Vår Bostad" i hur man ska påskynda att äldre personer/pensionerer flyttar ut från sina villor till förmån för barnfamiljer. Där nämns detaljer typ styrmedel i beskattning och att försämra snöröjningen (!!!!) m.m, som framförs av Bengt Thurner som är professor och expert åt regeringen.

Bror skrev:
...får det inte förbruka mer än 35% el- eller oljeenergi av den antagna konventionella energiförbrukningen utan att drabbas av straffavgiften. Jag tror nog att du förstod det redan efter första inlägget, men vill du misstolka mer så är du välkommen med det.
Jag försökte få fram om tanken var att man skulle komma ner till en energiförbrukning, oavsett slag av energi, som var 35% av ett konventionellt system (alltså isolera och fixa som fasen), eller om det räckte att komma ner till 35% el- eller oljeförbrukning.
Förtydliga, snarare än misstolka. Man vet ju aldrig vad politiker/statstjänstemän kan fundera ut.
Jag förskte alltså inte alls retas. Då hade jag varit elakare... ;)

Egentligen är ju detta med hets kring hur mycket el det går åt till uppvärmning fånigt. Mer än 50% av min totala elförbrukning går till annat än just uppvärmning. Alltså är det rimligare att angripa det problemet snarare än uppvärmningselen. TV i standbyläge, fjorton tvättmaskiner varje dag, ett par datorer på jämt, mysbelysning som bara måste vara tänd osv osv.... och jag har ju ändå en elslukande bergvp för uppvärmningen.

När blir det straffskatt på att ha sänglampan tänd?

Elen är ju beskattad flera gånger om, så det är det ju redan, på sätt och vis.

Men jag kan ju begripa finessen med att inte elda upp olja i all evighet, mest för att det inte lär gå att göra.
Jag kan också begripa finessen med att inte ha för mycket el till uppvärmning, för att undvika de effektbehovstoppar, som det ger upphov till när det är smällkallt en arbetsdag. Sänglampan och datordriften är ju betydligt krångligare att ersätta med pellets, ved eller sorkvärme, f'låt, jordvärme skulle det vara.

T
Jaha, i ett helt annat ärende snubblade jag på följande när jag jag var hos energirådgivarna angående den kommande " energicertifieringen för småhus" som jag bifogar nedan. Läs och begrunda, bra synpunkter bör cc:as till villaägareförbundet innan detta brakar loss. Jag kommer alltså att få betala 4-6000:- för att en kontrollant ska ge mig rekommendationer på något som jag redan vet om.......

http://www.energiradgivarna.com/siteadmin/upload/pdfarkiv/delrapport_klimatskarm.pdf

TN-Funkis skrev:
Jaha, i ett helt annat ärende snubblade jag på följande när jag jag var hos energirådgivarna angående den kommande " energicertifieringen för småhus" som jag bifogar nedan. Läs och begrunda, bra synpunkter bör cc:as till villaägareförbundet innan detta brakar loss. Jag kommer alltså att få betala 4-6000:- för att en kontrollant ska ge mig rekommendationer på något som jag redan vet om.......

[länk]
Du kommer endast att behöva göra besiktningen vid försäljning av ditt hus.
Det är för att en eventuell köpare skall veta husets energiförbrukning och vad som kan göras för att minska energibehovet.

Om du täker bo kvar i ditt hus så blir du inte tvingad till certifiering.

/Patrik

TN-Funkis skrev:
Jag kommer alltså att få betala 4-6000:- för att en kontrollant ska ge mig rekommendationer på något som jag redan vet om.......
Precis, och det är ju pengar som de flesta "vettiga" husägare hellre skulle satsat på åtgärder. Har man som husägare hängt med någorlunda så bör man ju vara, i alla fall lite, medveten om vilka brister som ens hus har.
Och sedan har i alla fall jag fått intrycket/lärt mig, att det är i princip bara tilläggsisolering av vind som kan gå ihop ekonomiskt som enskild åtgärd. Allt annat är bara vettigt att göra "då man ändå har brytit upp väggen".
Nu är det väl så att bara för att man har energideklarationen, så behöver man inte göra något.
Men vad tror ni kommer härnäst?..... :-X

Skulle jag köpa ett hus så skulle jag vara mer intresserad av hur mycket el/ved/olja/pellets de tidigare ägarna hade förbrukat, än ett teoretiskt framräknat värde på energiförbrukning. Men det är jag det :-|

Och skulle man vara så "dum" att man tilläggsisolerar väggarna utifrån så får man ju dessutom höjt taxeringsvärde om man spikar på ny panel då man ändå håller på .... Arghh!. Samma sak med lågenergifönster, först betalar man dyr för fönster som överheten tycker är bra, sedan får man en spark på taXen med höjt taxeringsvärde.
>:(

(nu känner jag blodtrycket stiga) Jag har väldigt svårt att förstå varför man straffas med höjt taxeringsvärde för att man utför underhåll så att inte huset skall förfalla.

Nä nu måste jag sluta innan jag får slag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.