178 526 läst ·
414 svar
179k läst
414 svar
Större tillbyggnad i egen regi
Häftigt! Hur kunde jag missa denna tråd? Såg videon precis 
Ni verkar ha gjort ett bra arbete!
Läste följande i artikeln: "Vi kom fram till att vi måste jobba 3 timmar på våra vanliga jobb för att tjäna ihop till att anlita en hantverkare 1 timma."
Dvs. då menar ni 3 timmar för er 2 = 1 timma för hantverkare, om jag har förstått rätt? Dvs. 3x2=6 timmar för att föda (eller man kanske snarare skulle säga göda) en hantverkare...
Ni gör ett mycket bra val i att göra det själva med andra ord! Och ni får det precis som ni vill, och det blir inga otrevliga överraskningar sedan med fusk som ställer till det. Allt ni har gjort känner ni ju till.
Önskar er all lycka med projektet!!!
Läste följande i artikeln: "Vi kom fram till att vi måste jobba 3 timmar på våra vanliga jobb för att tjäna ihop till att anlita en hantverkare 1 timma."
Dvs. då menar ni 3 timmar för er 2 = 1 timma för hantverkare, om jag har förstått rätt? Dvs. 3x2=6 timmar för att föda (eller man kanske snarare skulle säga göda) en hantverkare...
Ni gör ett mycket bra val i att göra det själva med andra ord! Och ni får det precis som ni vill, och det blir inga otrevliga överraskningar sedan med fusk som ställer till det. Allt ni har gjort känner ni ju till.
Tackar!Martin_B skrev:
Häftigt! Hur kunde jag missa denna tråd? Såg videon precis
Nej, vi menade att en person behöver jobba tre timmar. Men den tiden är en grov uppskattning.
villeg skrev:
Jaha okej, då är jag med. Men då sparar ni bara en timme på att göra det själva va? Det blir så att säga en halvtimme var.
Med andra ord måste ni bägge två arbeta 1,5 timmar för att ha en hantverkare hos er i 1 timme.
Jag brukar räkna med 500 kr i timmen för hantverkare. Dvs. 4000 kr per heldag. Plus utkörning 500 kr per dag.
Så 4500 kr per dag, och till det lägger man till aningen saltade materialpriser.
Medellönen i Sverige är: 290 261 kr när man gör en snabb sökning på Google.
Sedan får någon göra matten för att räkna ut, men då får man kanske ta hänsyn till faktisk årsarbetstid och sysselsättningsgrad. Ingen lätt uträkning då man kan räkna på så många olika sätt beroende på sysselsättningsgrad osv.
Jag tror dock att man som en person behöver arbeta mer än 3 timmar för att kunna ha en hantverkare hos sig i en timme, inte minst när man räknar in byggmaterial som man ju kan få tag på betydligt billigare själv än genom hantverkaren (den vill ju så klart tjäna en hacka även på materialet han säljer).
Ok. Då missförstod jag dig först. Om vi båda jobbar 3h räcker det till hantverkare 2h. Eller två hantverkare 1hMartin_B skrev:
Jaha okej, då är jag med. Men då sparar ni bara en timme på att göra det själva va? Det blir så att säga en halvtimme var.
Med andra ord måste ni bägge två arbeta 1,5 timmar för att ha en hantverkare hos er i 1 timme.
Jag brukar räkna med 500 kr i timmen för hantverkare. Dvs. 4000 kr per heldag. Plus utkörning 500 kr per dag.
Så 4500 kr per dag, och till det lägger man till aningen saltade materialpriser.
Medellönen i Sverige är: 290 261 kr när man gör en snabb sökning på Google.
Sedan får någon göra matten för att räkna ut, men då får man kanske ta hänsyn till faktisk årsarbetstid och sysselsättningsgrad. Ingen lätt uträkning då man kan räkna på så många olika sätt beroende på sysselsättningsgrad osv.
Jag tror dock att man som en person behöver arbeta mer än 3 timmar för att kunna ha en hantverkare hos sig i en timme, inte minst när man räknar in byggmaterial som man ju kan få tag på betydligt billigare själv än genom hantverkaren (den vill ju så klart tjäna en hacka även på materialet han säljer).
Har för mig jag tänkte mig att om man får ut 30kkr per mån (efter skatt) så blir det 170-180 kr/h.
Hantverkaren som tar 500-600 kr/h kräver då mellan 2,8 och 3,5 timmars arbete.
Minns att vi diskuterade detta i början av ert bygge. Jag tycker att man även ska räkna in förlorade pensionsinbetalningar och risken att stå utanför försäkringskassans skyddsnät. Så med andra ord blir skillnaden mycket minde när du räknar med det.villeg skrev:
Edit: På en månadslön på 40000 (före skatt) förlorar ni varje månad 6800 kr var i pensionsinbetalning till den allmänna pensionen. Summan blir således högre när er tjänstepension räknas med.
Redigerat:
Men om man måste ta lån för att bekosta hantverkare, säg några hundratusen, som betalas av (aldrig?) under lång tid så kommer man pröjsa rätt mycket ränta för det också. Lägre pension visst, men lägre lån också!SysterNett skrev:
Minns att vi diskuterade detta i början av ert bygge. Jag tycker att man även ska räkna in förlorade pensionsinbetalningar och risken att stå utanför försäkringskassans skyddsnät. Så med andra ord blir skillnaden mycket minde när du räknar med det.
Edit: På en månadslön på 40000 (före skatt) förlorar ni varje månad 6800 kr var i pensionsinbetalning till den allmänna pensionen. Summan blir således högre när er tjänstepension räknas med.
Tex lånar du 500000 som du vill betala av på 30 år till en uppskattad (låg!) ränta på 3% kommer det lånet kosta dig ca 250000, hantverkarna blir dyrare och dyrare!
Ta lån för att betala hantverkare eller lån för att betala sitt uppehälle? Ok, det sista går att styra, men omkostnader kommer man ju aldrig i från.H Häggens skrev:Men om man måste ta lån för att bekosta hantverkare, säg några hundratusen, som betalas av (aldrig?) under lång tid så kommer man pröjsa rätt mycket ränta för det också. Lägre pension visst, men lägre lån också!
Tex lånar du 500000 som du vill betala av på 30 år till en uppskattad (låg!) ränta på 3% kommer det lånet kosta dig ca 250000, hantverkarna blir dyrare och dyrare!
Jag imponeras och inspireras över att TS och hans familj vågat ta den här vägen. Men att bara räkna med sin lön och hantverkarnas timdebitering blir felaktigt och något inte TS verkar ha tagit med i beräkningen. Skulle vara intressant att räkna på vad det kostar ”egentligen”.
Det är många som lånar för att renovera eller bygga ut!SysterNett skrev:
Ta lån för att betala hantverkare eller lån för att betala sitt uppehälle? Ok, det sista går att styra, men omkostnader kommer man ju aldrig i från.
Jag imponeras och inspireras över att TS och hans familj vågat ta den här vägen. Men att bara räkna med sin lön och hantverkarnas timdebitering blir felaktigt och något inte TS verkar ha tagit med i beräkningen. Skulle vara intressant att räkna på vad det kostar ”egentligen”.
Det är klart man missar pension, tjänstepension, SGI, säkert a-kassa-grejs m.m men jag tror ändå att det är ekonomiskt värt det i det långa loppet. Vore intressant med uträkning som tar hänsyn till "allt" indeed. Framförallt värt det bara att ha gjort det själv, alltid mer nöjd över eget arbete än lejt! Och vilket äventyr, lär man aldrig glömma. Jag är lite avis!
Och vad många inte heller räknar med är att TS inte behöver pendla till jobbet varje dag. Där sparar de nog en rejäl slant tänker jag. Likaså maten ifall de alltid köper mat ute när de arbetar. Blir billigare att äta hemlagat. Och så klart även nyttigare och godare (förutsatt att man kan laga mat).
Sedan så bör de även kunna få bostadsbidrag p.g.a låg eller ingen inkomst.
Förutsatt att man är såpass händig att man kan bygga osv., så lär det i alla lägen löna sig att bygga själv kontra att anställa folk.
Matematiken är ju ganska enkel. Hade det inte lönat sig, så hade man haft väldigt svårt för att förklara var tusan alla pengar till skattekistan kommer från
Anledningen till att skatt betalas in är ju att folk arbetar åt andra, som arbetar åt andra, som arbetar åt andra, osv. Och det betalas in skatt i ett långt led.
Plåtnisse blockar en plåt, lägger den på en hög. Sedan hanteras den av 3 olika personer innan den når en lastbil som en chaufför kör och får lön för. Den körs till en lackeringsfirma. Plåten hanteras av 3 personer innan den blir lackerad, och 2 personer till innan den åter lämnas till en speditör. En ny chaufför kör nu plåten till en grossist. Där hanteras den av 3 personer innan den åter skall ut på vift. Ny chaufför, cirkulerar runt halva Sverige, för att komma till en affär i samma stad som plåtisen bor. 2 Affärsanställda hinner hantera plåtfan innan den stackars plåtisen kommer in i affären och köper skiten som ett fönsterbleck - och han har banne mig själv bockat plåtjävel.
Moms har gått in och ut ett otal gånger, arbetsgivaravgifter och lön har fått betalas, skatter betalas och så vidare, innan plåtis får tillbaka sin plåt.
Hade han bockat den till sig själv direkt, så hade den blivit obeskrivligt mycket billigare, men hade inte gött alla personer i kretsloppet och skatteintäkterna till staten hade uteblivit. Men plåtis hade fått mer stålar över att göra roligare saker för.
Lite överdrivet exempel, men ungefär så fungerar ju samhället.
Sedan så bör de även kunna få bostadsbidrag p.g.a låg eller ingen inkomst.
Förutsatt att man är såpass händig att man kan bygga osv., så lär det i alla lägen löna sig att bygga själv kontra att anställa folk.
Matematiken är ju ganska enkel. Hade det inte lönat sig, så hade man haft väldigt svårt för att förklara var tusan alla pengar till skattekistan kommer från
Anledningen till att skatt betalas in är ju att folk arbetar åt andra, som arbetar åt andra, som arbetar åt andra, osv. Och det betalas in skatt i ett långt led.
Plåtnisse blockar en plåt, lägger den på en hög. Sedan hanteras den av 3 olika personer innan den når en lastbil som en chaufför kör och får lön för. Den körs till en lackeringsfirma. Plåten hanteras av 3 personer innan den blir lackerad, och 2 personer till innan den åter lämnas till en speditör. En ny chaufför kör nu plåten till en grossist. Där hanteras den av 3 personer innan den åter skall ut på vift. Ny chaufför, cirkulerar runt halva Sverige, för att komma till en affär i samma stad som plåtisen bor. 2 Affärsanställda hinner hantera plåtfan innan den stackars plåtisen kommer in i affären och köper skiten som ett fönsterbleck - och han har banne mig själv bockat plåtjävel.
Moms har gått in och ut ett otal gånger, arbetsgivaravgifter och lön har fått betalas, skatter betalas och så vidare, innan plåtis får tillbaka sin plåt.
Hade han bockat den till sig själv direkt, så hade den blivit obeskrivligt mycket billigare, men hade inte gött alla personer i kretsloppet och skatteintäkterna till staten hade uteblivit. Men plåtis hade fått mer stålar över att göra roligare saker för.
Lite överdrivet exempel, men ungefär så fungerar ju samhället.
Jag tog ut kompledigt i 4 månader när vi byggde hus, om man nu bortser från att jag fick lön när jag var hemma så fick vi ner vår byggkostnad med ungefär 180 000kr mot de priser vi fått från husleverantören, de hade egna snickare och fast pris på vissa moment som vi helt enkelt valde att göra själva.
En sak som dock är viktig att väga in, det är ju det att det blir rätt tungt och kan bli rätt jobbigt att hitta motivationen vissa dagar, då är det rätt skönt att ha en hantverkare på plats som får igång tempot igen.
Jag är nog en del tveksam till att göra samma sak en gång till, börjar man räkna på det så tror jag inte det hade lönat sig sådär jättemycket om jag hade tagit tjänstledigt under motsvarande period.
En stor fördel är ju dock att man faktiskt kan säga att man byggt hus själv och inte en hantverkare.
En sak som dock är viktig att väga in, det är ju det att det blir rätt tungt och kan bli rätt jobbigt att hitta motivationen vissa dagar, då är det rätt skönt att ha en hantverkare på plats som får igång tempot igen.
Jag är nog en del tveksam till att göra samma sak en gång till, börjar man räkna på det så tror jag inte det hade lönat sig sådär jättemycket om jag hade tagit tjänstledigt under motsvarande period.
En stor fördel är ju dock att man faktiskt kan säga att man byggt hus själv och inte en hantverkare.
Just den ekonomiska biten när det gäller göra själv eller köpa in hjälp verkar många vara intresserade av. Jag är fortfarande övertygad om att det lönar sig även om man räknar med förlorade pensionsinbetalningar m.m. (eftersom det finns en hel del marginal i siffrorna).SysterNett skrev:
Ta lån för att betala hantverkare eller lån för att betala sitt uppehälle? Ok, det sista går att styra, men omkostnader kommer man ju aldrig i från.
Om vi tar siffran 6800 kr som du skriver att man förlorar varje månad i pensionsinbetalningar. Det blir 6800 / 160 = 42,5 kr/h som man förlorar. Räknar jag med detta så blir det minst gynnsamma (värstafallet) i min förra beräkning ändå 2,5. Alltså fortfarande god marginal till 1. Jag tror att en större faktor är att jag inte jobbar lika snabbt och effektivt som en erfaren hantverkare.
Men även som den ekonomiska biten inte är oviktig så var det inte det som var avgörande när vi valde att bygga själva. Utan vi ville göra något nytt och känna tillfredsställelsen av att bygga något med egna händer.
Nu har vi gått in i en lugnare period. Vi hann precis få klart tillräckligt mycket inför det inbokade mötet med byggnadsinspektören på kommunen för två veckor sen. Och det gick utmärkt, efter att vi skickade in ett elsäkerhetsintyg så fick vi ett interimistiskt slutbesked. Så nu har vi flyttat in
. Underbart att sova i nya sovrummet! Även om vi inte hade mörkläggning första natten
(vilket är knöligt med hörnfönster).
Vi hann sova två nätter innan vi åkte utomlands på en inbokad semestervecka. Så det var inte så mycket marginal
. Återstår lister i vardagsrum och hall som ska upp innan vi möblerar där.
Nu blir det som sagt ett lugnare tempo över sommaren. Först en del småsaker med flytt och lister. Sen blir det nog lite förberedelser inför nästa fas när vi ska byta tak på gamla delen.
Har roat mig med att installera och konfigurera resterande KNX-knappar de senaste dagarna. Krävs en del funderande för att komma fram till hur man vill att systemet ska fungera. Vad ska man styra och från vilken knapp, vad ska vara tidsstyrt, vilka ljus-scenarior behövs m.m. Men ska inte klaga, skönt att brottas med sådana problem istället för att behövs spackla den där j**la skarven en tredje gång...
Vi hann sova två nätter innan vi åkte utomlands på en inbokad semestervecka. Så det var inte så mycket marginal
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det som sagt ett lugnare tempo över sommaren. Först en del småsaker med flytt och lister. Sen blir det nog lite förberedelser inför nästa fas när vi ska byta tak på gamla delen.
Har roat mig med att installera och konfigurera resterande KNX-knappar de senaste dagarna. Krävs en del funderande för att komma fram till hur man vill att systemet ska fungera. Vad ska man styra och från vilken knapp, vad ska vara tidsstyrt, vilka ljus-scenarior behövs m.m. Men ska inte klaga, skönt att brottas med sådana problem istället för att behövs spackla den där j**la skarven en tredje gång...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen är ju frågan: spara pengar nu, eller eventuellt ha hypotetiska pengar sen? Finns ju inga garantier för att man får ut så mycket av all pension man betalar in, ej heller att man lever länge nog för att nyttja den.villeg skrev: