12 384 läst ·
88 svar
12k läst
88 svar
Större om- och tillbyggnad 20-talshus, feedback önskas!
Ca 120x100 blir den, när jag kortat ner den lite så att man uppfyller avståndskraven. Men nej, det är inte så illa.ecb182 skrev:
Som jag ser det är problemet med ön kanske snarare att den ökar avstånden i köket då man måste gå runt den.ecb182 skrev:
DerPontus: Jag har haft ett u kök i en lägenhet, som dessutom var ganska litet kök. Minns inte exakt hur köket såg ut, men minns att jag älskade köket och att diskmaskinen inte upplevdes som ivägen.
En oortodox lösning, om man inte gillar innerhörnen i köket är ju att man når dem bakifrån, från matplats och vardagsrum. Kräver väl en del tankearbete för att få det snyggt kanske, bara brainstormar.
När vi byggde om vårt kök valde vi att göra det till ett U-kök istället för ett L-kök med köksö, skälet var lite likt det som jag ser hos er, att kunna maximera ytan.D DerPontus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan säga att vårt kök fungerar fruktansvärt bra med en perfekt arbetstriangel.
Vår yta mäter 4*3 meter.
Så jag tycker absolut ni ska ta en redig funderare kring det, för det hade gjort en stor skillnad på flödet.
Väggen mot vardagsrummet hade man kunnat få in tex en dubbeldörr om man så velat (och ändå haft gott om yta kvar) med lite vitrinskåp, både läckert och något som gjort sig rätt i ett 20-tals hus imo
Behöver delen mot matplatsen i U-förslaget ha vägg och väggskåp? Man skulle ju kunna lämna det öppet som en halvö. Även halvö med överskåp funkar, med helt öppet mellan bänk och överskåp så att överskåpen bara hänger från taket.
Mina föräldrar hade en sådan halvö med överskåp. Det var väldigt praktiskt när man skulle duka och plocka undan. En person stod i köket och ställde saker på halvön, och en stod vid matplatsen och langade vidare till bordet.
Mina föräldrar hade en sådan halvö med överskåp. Det var väldigt praktiskt när man skulle duka och plocka undan. En person stod i köket och ställde saker på halvön, och en stod vid matplatsen och langade vidare till bordet.
Vill man ha det ännu mer funktionellt kan ju de hängande överskåpen ha luckor från både kök och matplats så kan den som dukar ta tallrikar direkt från skåpet. Och när man diskar sätter man de rena tallrikarna i samma skåp fast från kökssidan. Smutsig disk får tillfälligtvis förvaras under överskåpen på vägen till diskmaskinen.mrsnhp skrev:
Behöver delen mot matplatsen i U-förslaget ha vägg och väggskåp? Man skulle ju kunna lämna det öppet som en halvö. Även halvö med överskåp funkar, med helt öppet mellan bänk och överskåp så att överskåpen bara hänger från taket.
Men TS vill förmodligen inte ha överskåp där utan öppet och eventuellt barsittning.
Lite halv-OT: En annan oortodox lösning som jag tror att jag uppfunnit är, om man har en köksö med dubbelt djup och rätt generöst med utrymme mot matplatsen som är bakom köksön, att man har diskmaskinen mot matplatsen istället för mot köket (om man inte har en på varje sida). Om man är två som hjälps åt kan den som lagar mat slabba bäst denne vill och bara skjuta över smutsig disk mot baksidan av köksön varpå den som sköter disken stoppar in den i diskmaskinen. Då slipper de krocka och springa in i varandra jämfört med om diskmaskinen också varit på matlagningssidan av köksön. Använda tallrikar som ska diskas behöver inte heller ta omvägen över köksön utan kan föras direkt från matplats till diskmaskinen. Rena tallrikar förvarar man i lådor bredvid diskmaskinen, så allt porslin och bestick hålls på matplatssidan av köksön. Största nackdelen är om man är själv som lagar mat och är en sån ordentlig person som löpande sätter smutsig disk i diskmaskinen, då blir det krångligt. Men om man är som jag med bristande simultankapacitet som först lagar maten och sen fyller diskmaskinen så kan man snabbt göra sig av med smutsdisk till baksidan av ön och ha hela arbetsytan diskfri.
Jag har själv aldrig bott med U-kök så andras upplevelser är värdefulla!L lillanutten skrev:Som jag ser det är problemet med ön kanske snarare att den ökar avstånden i köket då man måste gå runt den.
DerPontus: Jag har haft ett u kök i en lägenhet, som dessutom var ganska litet kök. Minns inte exakt hur köket såg ut, men minns att jag älskade köket och att diskmaskinen inte upplevdes som ivägen.
Åtminstone hörnet mot matplatsen är en bra kandidat för detta. Bra plats för en stor fruktskål eller vas t.ex.Klaugust skrev:
Andra hörnet kommer eventuellt en badrumsstam behöva gå (men då inbyggd i vardagsrummets vägg) så där ser det mörkare ut.
Vår yta är totalt 3x4,8. Öppningen mot vardagsrummet är maximalt 3,8m. Så ganska lika förutsättningar men en dubbeldörr på ytan om 3,8 m kan bli tufft.J Jarlsgård skrev:När vi byggde om vårt kök valde vi att göra det till ett U-kök istället för ett L-kök med köksö, skälet var lite likt det som jag ser hos er, att kunna maximera ytan.
[bild]
Kan säga att vårt kök fungerar fruktansvärt bra med en perfekt arbetstriangel.
Vår yta mäter 4*3 meter.
Så jag tycker absolut ni ska ta en redig funderare kring det, för det hade gjort en stor skillnad på flödet.
Väggen mot vardagsrummet hade man kunnat få in tex en dubbeldörr om man så velat (och ändå haft gott om yta kvar) med lite vitrinskåp, både läckert och något som gjort sig rätt i ett 20-tals hus imo![]()
Ert kök ser trevligt ut! I vårt fall hade vi kanske flyttat ho mot högskåpslängan för att just korta avstånden. Dvs spis och ho är mittemot varandra på U:ets armar.
Har du en mer exakt ritning på ert?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är ett mycket bra ställe för bordstabletter, karottunderlägg, servetter etc. som bara används på matbordet.D DerPontus skrev:
Det är viktigt att man aldrig bär pasta- och potatiskastruller över golvet eftersom det har hänt så många skållningsolyckor när folk snubblar till på något. Rekommendationen är att det inte är mer än 120 cm mellan ho och häll för att man ska kunna nå över den ytan för att få ett lättarbetat kök.D DerPontus skrev:
Vi tänkte inte ha det stängt mot matplatsen. Halvskåp är nog också kanske lite blockerande, känns också väldigt 70-tal. Men visst är det praktiskt!mrsnhp skrev:
Har ritning på millimeternD DerPontus skrev:Vår yta är totalt 3x4,8. Öppningen mot vardagsrummet är maximalt 3,8m. Så ganska lika förutsättningar men en dubbeldörr på ytan om 3,8 m kan bli tufft.
Ert kök ser trevligt ut! I vårt fall hade vi kanske flyttat ho mot högskåpslängan för att just korta avstånden. Dvs spis och ho är mittemot varandra på U:ets armar.
Har du en mer exakt ritning på ert?
Vårt upplägg är att hon är på sidan närmast hällen, för att diskmaskinsluckan inte ska vara ivägen när man behöver hälla av och liknande.
Bestick, tallrikar, glas mm har vi ut mot matmöblemanget så att den som dukar aldrig behöver in i köket och härja.
Men jag letar upp en ritning och lägger upp här
Haha tack för idén! Det går att göra intressanta saker med diskmaskinen helt klart. Tål att tänkas på även detKlaugust skrev:
Vill man ha det ännu mer funktionellt kan ju de hängande överskåpen ha luckor från både kök och matplats så kan den som dukar ta tallrikar direkt från skåpet. Och när man diskar sätter man de rena tallrikarna i samma skåp fast från kökssidan. Smutsig disk får tillfälligtvis förvaras under överskåpen på vägen till diskmaskinen.
Men TS vill förmodligen inte ha överskåp där utan öppet och eventuellt barsittning.
Lite halv-OT: En annan oortodox lösning som jag tror att jag uppfunnit är, om man har en köksö med dubbelt djup och rätt generöst med utrymme mot matplatsen som är bakom köksön, att man har diskmaskinen mot matplatsen istället för mot köket (om man inte har en på varje sida). Om man är två som hjälps åt kan den som lagar mat slabba bäst denne vill och bara skjuta över smutsig disk mot baksidan av köksön varpå den som sköter disken stoppar in den i diskmaskinen. Då slipper de krocka och springa in i varandra jämfört med om diskmaskinen också varit på matlagningssidan av köksön. Använda tallrikar som ska diskas behöver inte heller ta omvägen över köksön utan kan föras direkt från matplats till diskmaskinen. Rena tallrikar förvarar man i lådor bredvid diskmaskinen, så allt porslin och bestick hålls på matplatssidan av köksön. Största nackdelen är om man är själv som lagar mat och är en sån ordentlig person som löpande sätter smutsig disk i diskmaskinen, då blir det krångligt. Men om man är som jag med bristande simultankapacitet som först lagar maten och sen fyller diskmaskinen så kan man snabbt göra sig av med smutsdisk till baksidan av ön och ha hela arbetsytan diskfri.