Om ett träd på grannens(skogsägare) fastighet blåser ned, med rotvälta och krossar mitt förråd (såghustält mm). Får jag då stå för reparationer själv eller är det skogsägarensa ansvar? Det hade ju kunnat stå ett par nya bilar där på min tomt. :(
 
Såvida skogsägaren inte med uppsåt eller oaktsamhet orsakat dig skadan så är det din egen försäkring som kan ersätta eller du själv. Samma sak om det hade stått bilar där att det sannolika är att bilförsäkringen (vagnskadeförsäkringen) ersätter skadan. Rent juridiskt är det inte ens så att de är skyldiga att ersätta dig för självrisken.

Är skadan ersättningsbar ur din försäkring (stormskydd brukar finnas om vindhastigheten överstiger en viss m/s oftast 30 m/s) så kan du ju alltid försöka deala att få självrisken betalad.

I vissa fall kan oaktsamhetsrekvisitet uppfyllas på nedblåst skog men då skall starka indikationer på skaderisken ha funnits och ignorerats.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.