Jag har fått in stora husspindlar, jag hsr köpt electroniska spindelavvisare spayat med citron, ättika ingenting hjälper. Är nyinflyttad och bor på marknivå men det har jag gjort i alla år på andra ställen också och aldrig sett dessa jättespindlar och då menar jag jättespindlar en del är upp till över 10 cm i diameter. Antisimex sanerar inte spindlar de är nyttodjur säger de. Jag har inte något emot spindlar men de här är äckligt stora.
De vanliga små och de med långa ben brukar jag fånga med handen och kasta ut men dessa springer så fort hinner knappt se vart de tar vägen. Tacksam för alla tips. Stor husspindel under transparent glas, synliga långa ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
De kommer in i värmen nu till hösten och är väldigt harmlösa.
Det bästa med spindlar är att de vanligtvis huserar på ett o samma ställe, de har sitt nät och håller sig kvar där.
Jag har en i badrummet, sitter bredvid lampknappen av okänd anledning, och en i specerilådan i köket.
För några år sen när jag bodde i villa hade jag en gigantisk polare på väggen vid källartrappen, den försvann på våren, men var tillbaka på hösten, den gjorde absolut ingenting mer än att fånga insekter som kom in genom en dålig fönsterkarm.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Hannarna söker kärlek nu så det är mer spring på dem än vanligt. När det är över kommer de återigen sitta stilla i något hörn och hjälpa till att äta upp andra insekter du inte vill ha inomhus.

Dottern säger något om "för många ben" så hon ser dem väl inte riktigt som nyttodjur. Men de är det.

Har sådana som kommer in i källaren, och de är grymt äckliga. Har lite spindelfobi, men har blivit bättre sen jag flyttade hit. Är de på fel ställe (typ huvudhöjd nära dörrpost) så dödar jag dom faktiskt, slår till snabbt med en toffla. Är de i ett hörn vid golvet där jag inte är ofta så kan de hållas, då de ändå tar mycket småskryp

Vi var stödföräldrar till en tjej i 10 års åldern, hon skrek rakt ut en kväll när hon skulle gå ner i kälkaren o leka, hon hade fått syn på stora spindeln.
Jag lugnade henne och berättade att spindeln bodde där och att han var snäll. "kom så går vi ner o pratar med han" vi närmade oss sakta på hennes vilkor, jag pratade på och berättade om spindlar, tex att det inte finns några farliga spindlar alls i Sverige, att alla andra inseker, son getingar, flugor, fästingar mm är mycket farligare.
Till slut satt vi på ett trappsteg o pratade med spindeln.
Efter det började hon alltid med att hälsa på spindeln när hon kom till oss.
En gång satt hon t.o m och läste en saga för spindeln i trappan.

• Gilla
  • Älska
eleson och 11 till
  • Laddar…
A
Finns bara en sak att göra, bränn ner huset, spräng för säkerhets skull med dynamit, asfaltera marken, flytta :surprised:

• Gilla
  • Haha
Tezz.81 och 4 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Finns bara en sak att göra, bränn ner huset, spräng för säkerhets skull med dynamit, asfaltera marken, flytta :surprised:
:ok::strong: Håller med fullständigt. Fy faaaaaaaaaan.

• Gilla
Dalkullan i stockholm och 1 till
  • Laddar…
Och plantera parkslide så ingen köper tomten och försöker igen....

• Haha
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hannarna söker kärlek nu så det är mer spring på dem än vanligt. När det är över kommer de återigen sitta stilla i något hörn och hjälpa till att äta upp andra insekter du inte vill ha inomhus.

Dottern säger något om "för många ben" så hon ser dem väl inte riktigt som nyttodjur. Men de är det.
Augusti/september är väl den "värsta" månanden när det gäller hannarna? De springer runt och letar efter honor, de stannar inte kvar på samma ställe under denna period. 3 kvällar i rad har vi haft 1-2 stora som sprungit rakt över vardagsrumsgolvet. Dom får givetvis smaka på sulan av en toffel, eller så bussar vi katten på dom.

M Mooneyes skrev:
en del är upp till över 10 cm i diameter. [bild]
På riktigt eller är det spindelcentimeter?;)

• Haha
Karlia
  • Laddar…
Karlia
JLyck JLyck skrev:
Augusti/september är väl den "värsta" månanden när det gäller hannarna? De springer runt och letar efter honor, de stannar inte kvar på samma ställe under denna period. 3 kvällar i rad har vi haft 1-2 stora som sprungit rakt över vardagsrumsgolvet. Dom får givetvis smaka på sulan av en toffel, eller så bussar vi katten på dom.
Jo nu är värsta eller bästa tiden beroende på vems perspektiv vi pratar om. Jag är uppvuxen med att döda spindlar innebär regn, död eller olycka så jag dödar dem aldrig. Däremot händer det att jag lyfter ut dem.

Sådana har jag gott om hemma. Brukar lura in de i en gammal glassbytta och slänga ut dem. Sen är de nog inne efter en stund igen, men då är i alla fall sambon nöjd.

T topmount skrev:
Passar på att tipsa om den här [länk]
Klarar den 10-centimetersspindlar?

Karlia
T topmount skrev:
Passar på att tipsa om den här [länk]

Slut i lagret förstås. Den verkar fiffig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.