Byggahus.se
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jalusiskåp i ask. Tack till @Ola C för hjälp m foto!

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Mycket, mycket snyggt! Som alltid! 👍
Spännande då jag själv har haft funderingar på en jalusi-lösning till köket; nu har man ju massor av frågor men spontant undrar jag om det finns någon ”gyllene regel” när det gäller lamellernas storlek respektive radierna i kurvorna? Sitter de på duk?
Likaså om ni gjort/använt något speciellt för att förbättra glidet i spåren eller om det bara är till exempel vax?
Ja, det lär komma mer frågor men än en gång — mycket snyggt jobb!
//Ronnie
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Nu är det dags att ta ner tråden pp jorden igen 😋
arbetema håller så hög klass rakt igenom
Men tänkte jag visa min senaste kreation
Det är tur att kameran ljuger så bra. för ytfinish var inte min starka sida den här hät gången
Jag har gjort en stövelknekt till sonen

I lite monster jam anda
sen lite belysning vart det Hemmagjord stövelknekt med Monster Jam-tema och LED-belysning på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord stövelknekt med Monster Jam-tema och belysning står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord stövelknekt med inbyggd LED-belysning och synliga batterier och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 23 till
  • Laddar…
Bygger vidare på sonens baslåda, 3 av 4 högtalare i, köpte tyvärr för några kupolmuttrar, men efter att ha länsat hos två grannar har vi så det räcker.
Inre konstruktionen av en baslåda med tre högtalare monterade, gröna väggar, kablage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis byggd baslåda med grön insida och 3 av 4 högtalare installerade, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre konstruktion av en baslåda med tre högtalare installerade och portar, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagom stora portar, lufthastigheten i dom stora portarna blir drygt 64m/s vid 10kW, om vi vågar koppla alla parallellt bör slutsteget ge drygt 17kW en stund innan det går sönder.
 
  • Gilla
  • Wow
ulfs01 och 10 till
  • Laddar…
R rikard454 skrev:
Inte nu för att mina alster är något att skryta med men de ställer ju i alla fall era eminenta kreationer i en ännu bättre dager ;-)

Men kanske att jag kan inspirerar någon med mina små amatörmässiga spånproduktioner ;-)

Klockan liksom paradhanddukshållaren är ihopsvängda i björk, klockans fötter köpte jag från USA på postorder och verket från Clas Ohlson. Hammocken är gjord i vanlig hederlig furu, solvagnarna bakom är dock "köpes"...

/Rikard
@rikard454 Dags att testa minnet. Jag letade i gamla inlägg för att hitta inspiration och såg din klocka. Snygg. Jag är nyfiken på vad du använt för ytbehandling för att få björken till den färgen. Kommer du ihåg det?
 
Byggde mig en ask till ett gammalt Monopolspel som vi hittade på en loppis.

Handgjord träask till Monopolspel på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtillverkad trälåda till Monopolspel på ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gulbrun ask som rymmer ett uppfällt Monopol-brädspel på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träask öppnad på bord, innehåller delar av ett Monopolspel, med spelbrädet och pjäser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Daniel_N och 37 till
  • Laddar…
Hallå du är ju helt fantastisk så roligt att va så kunnig
 
Vad gör man med en bit överbliven bänkskiva i ek från köket?

Ett hemgjort Tic-Tac-Toe (Tre-i-rad) spel med bitar och spelbräde av stavlimmad ekbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till och med botten är gjord av stavlimmad ek, men där fick skivan klyvas och är gjord av två ihop limmade bitar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
yonna och 16 till
  • Laddar…
Jag har i drygt 20 års tid velat ha en Telecaster men inte hittat någon bra ursäkt för att köpa en, förrän nu... Jag "behövde" ett projekt för att testa att göra en gitarr med blommigt mönster (Ibanez Jem 7FP-inspirerad) och passade på!

Hittade en lämplig kropp i form av en Fender Telecaster Nashville med Fishman powerbridge. En passande hals har jag haft i några årtionden...
Slipad och epoxi-fylld Fender Telecaster gitarrkropp med svart finish redo för lackering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipade bort klarlacken
Avskalad Telecaster-gitarrkropp förberedd för blommigt projekt, ej lackad, med synlig elektronikfack och hål för strängar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och limmade fast ett blommigt tyg som jag hittade i textildestriktet i Paris på fram- och baksida.
Hand håller verktyg över en gitarrkropp klädd i blommigt tyg, med avklippta tygkanter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lyckades inte hitta en transparent porfyllare så jag använde gjutepoxi istället. Det gav mig mycket merarbete senare pga alla luftbubblor... lärdom till nästa gång. Om någon känner till en transparent porfyllare får ni gärna tipsa! Här är epoxin slipad plan och redo att lackas:
Fender Telecaster gitarrkropp med blommigt mönster limmat på fram- och baksida, redo för lackering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville ha en burst och hittade en beskrivning på Projectguitar.com kallad poorboyburst eller något sådant. Fungerade kanon!
Delvis täckt Telecaster gitarrkropp med blommigt mönster och pålagd mall för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fender Telecaster gitarrkropp med ett unikt blommigt tygmönster limmat över fram- och baksidan, slipad och redo för lackering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma på halsen:
Gitarrhals med blommigt tygmönster klart för lackering, slipningsrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan följde en massa lackande och slipande. Porerna i epoxin visade sig omständiga att släta över men gick till slut. Slutligen slipade jag till 7000 korn och avslutade med polering. Slutresultatet:
Telecaster-gitarr med blommigt tygmönster framför en orange förstärkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Franskasophie och 28 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Jag har i drygt 20 års tid velat ha en Telecaster men inte hittat någon bra ursäkt för att köpa en, förrän nu... Jag "behövde" ett projekt för att testa att göra en gitarr med blommigt mönster (Ibanez Jem 7FP-inspirerad) och passade på!

Det ser ut som om du byggt din egen rör förstärkare.. Jag har köpt en gammal tandberg bandspelare "rör" för att ta ut utgångstrafo mm.. och göra en 4W rör förstärkare.. Vad har du för delar?
 
Japp, en liten förstärkare med ca 0.5w ren effekt (blir fortfarande lite för hög volym för sovrum med max gain men varm slutstegscrunch får man vid lagom volym). 2 12au7 förstegsrör och 1 12ax7 slutstegsrör. Hammond 125A OT och Hammond 369ex PT. Jag har för mig att jag byggde efter ett kopplingsschema som hette Firefly men det är ganska många år sedan nu...
 
B Britterik skrev:
Japp, en liten förstärkare med ca 0.5w ren effekt (blir fortfarande lite för hög volym för sovrum med max gain men varm slutstegscrunch får man vid lagom volym). 2 12au7 förstegsrör och 1 12ax7 slutstegsrör. Hammond 125A OT och Hammond 369ex PT. Jag har för mig att jag byggde efter ett kopplingsschema som hette Firefly men det är ganska många år sedan nu...
Jag tänkte att jag skulle lägga en fetförstärkare som slutsteg och ha ett motstånd som belastning för utgångstrafon. då kan man justera dist och ljudnivå separat. Måste kolla trafon du använder.
KUL!! skall kolla..
 
  • Gilla
Britterik
  • Laddar…
Krillew Krillew skrev:
Jag tänkte att jag skulle lägga en fetförstärkare som slutsteg och ha ett motstånd som belastning för utgångstrafon. då kan man justera dist och ljudnivå separat. Måste kolla trafon du använder. [media] KUL!! skall kolla..
Det kanske kan fungera! Jag har en line out med ett 10W motstånd över OT när högtalare inte är inkopplad. När jag kopplar till tex PA eller använder hörlurar låter det dock väldigt skarpt och fult (tänk billig transistordist) så den är i det närmaste oanvändbar. Din metod låter lite mer förfinad dock och du får också högtalarens dynamik med i ljudet vilket säkert gör skillnad. Du får posta hur det går! :)
 
B Britterik skrev:
Det kanske kan fungera! Jag har en line out med ett 10W motstånd över OT när högtalare inte är inkopplad. När jag kopplar till tex PA eller använder hörlurar låter det dock väldigt skarpt och fult (tänk billig transistordist) så den är i det närmaste oanvändbar. Din metod låter lite mer förfinad dock och du får också högtalarens dynamik med i ljudet vilket säkert gör skillnad. Du får posta hur det går! :)
Det viktiga är att både kunna dista transformatorn(att den går i mättnad) och även att utgångssteget klipper. Har man en liten transformator så går den ju i mättnad tidigare, den trafon jag har är för ca 4W så den du har bör bli bättre den är ju lättare att köra i botten. Men visst sen låter ju trafos olika. Men det gäller att få till utgångssteget så man får rätt typ av dist. Bandspelaren jag har, har legat på mitt bord ett tag.. :)
 
  • Gilla
Britterik
  • Laddar…
Inte det mest avancerade jag byggt men lite nytänk iaf. Behövde ett väldigt kompakt cykelställ att ha i husvagnens förtält. De flesta cykelställ är av typen "one size fits all", här gjorde jag det istället väldigt custom. De fyra "skänklarna" är flyttbara o låsbara för att kunna justeras riktigt tajt mot olika däcksbredder, i mitt fall mountainbike samt landsvägsräcer. Frästa t-spår, fyrkantsmuttrar o genomgående skruv för att få till det.
Anpassat träcykelställ med flyttbara skänklar och ett cykeldäck monterat, på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egenbyggt justerbart träcykelställ med flyttbar skänkel och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 21 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Inte det mest avancerade jag byggt men lite nytänk iaf. Behövde ett väldigt kompakt cykelställ att ha i husvagnens förtält. De flesta cykelställ är av typen "one size fits all", här gjorde jag det istället väldigt custom. De fyra "skänklarna" är flyttbara o låsbara för att kunna justeras riktigt tajt mot olika däcksbredder, i mitt fall mountainbike samt landsvägsräcer. Frästa t-spår, fyrkantsmuttrar o genomgående skruv för att få till det.
[bild]
[bild]
Skönt att just DU postar detta och visar att du bygger något som en själv klarar upp! 😅
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.