Hep Hep skrev:
Min åsikt är tydlig, men även min begränsade skicklighet. Klart snyggare utan linjer, men jag är samtidigt rätt övertygad om att passformen i fogen bli sämre ju mer jag slipar bort.
Aha, jag trodde dom var synliga med flit, vissa föredrar ju det för att visa det är handbyggt.

Jag kör numer nästan alltid med sidorna lite utstickande från front o bakstycke, lättare att tvinga ihop o eventuella layoutmärken försvinner när man hyvlar sidorna kant i kant.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Jag har behövt ett nytt skrivbord ett tag nu, så jag började snickra på ett för ett tag sedan. Nu är det det på plats. Gjort i alm.

Hemsnickrat skrivbord av almträ med en datorskärm, placerat i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemsnickrat skrivbord i alm med platt TV-skärm ovanpå, bredvid en trästol och på ett orientaliskt matt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort skrivbord i almträ, placerat i ett rum med bokhylla och mönstrad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkat skrivbord i almträ på en orientalisk matta, med arbetsstol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Britterik och 32 till
  • Laddar…
Vackert skrivbord! Gillade verkligen den där sladdhyllan. Väl genomtänkt 👍
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Efter ungefär 150 timmar är det klart. Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell som jag gjort en del egna förändringar på. Ursprungsritningen är från Fine Woodworking.
Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell i trä, med egenmodifierad design, baserat på en ritning från Fine Woodworking.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell med snickrade lådor, egen modifiering och detaljerad dörr i mörkt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett handgjort kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell med en öppen dörr, flera små lådor och ett centralt skåp, tillverkat av trä med en mörk insats mitt i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2024-06-11 at 20-10-02.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett handgjort kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell med flera lådor, inklusive en stor svart låda i mitten och en utdragen nedre låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett handgjort kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell med en liten metallknopp på en låda av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell i trä med flera små lådor och en öppen hylla, baserat på en ritning från Fine Woodworking.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett närbild av hörnet på ett handgjort kryddskåp i mörkt trä, med snyggt skurna fogar och bearbetade kanter, inspirerat av 1700-talets amerikanska design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
trilithium och 66 till
  • Laddar…
Jäklar va snyggt!!! Där har du något att verkligen vara stolt över.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Efter ungefär 150 timmar är det klart. Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell som jag gjort en del egna förändringar på. Ursprungsritningen är från Fine Woodworking.
Underbart.

Jag utgår ifrån att det finns saker du inte är nöjd med, kanske ett urslag som kräver strålkastare och urmakarlupp på undersidan, eller en mönsterpassning som kräver ungefär samma behandling för att den ska synas, och att man stoppar in huvudet i en av lådfacken och tittar inifrån och ut,, eller nått sånt :)

Men det där är en nivå jag aldrig räknar med att kunna uppnå.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Efter ungefär 150 timmar är det klart. Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell som jag gjort en del egna förändringar på. Ursprungsritningen är från Fine Woodworking.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Herrejävlar vad snyggt!!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
@Hep Skönt att jag kunde bidra med tips om hur man fulslipar golv i den andra tråden, mer min nivå :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Efter ungefär 150 timmar är det klart. Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell som jag gjort en del egna förändringar på. Ursprungsritningen är från Fine Woodworking.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Snyggt snickrat o snygg design! Hur gick det att följa ritningarna (förutom att du gjorde en del egna ändringar), vet det va någon oklarhet innan du satte igång men den kanske löste sig av sig själv när det väl började byggas?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
150 timmar bara — utifrån resultatet skulle man kunna tro att du dragit av ett par veckor till…

Mycket, mycket snyggt jobbat! Imponerande!
Du har uppenbarligen gåvan. 🙂
//Ronnie
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Snyggt snickrat o snygg design! Hur gick det att följa ritningarna (förutom att du gjorde en del egna ändringar), vet det va någon oklarhet innan du satte igång men den kanske löste sig av sig själv när det väl började byggas?
Tack! Det var absolut en utmaning att följa ritningen. Alla mått (i tum givetvis) var utspridda i löptext, i bilder och i bildtexter och efter ett tag insåg jag att den som skrivit bildtexterna inte var samma som byggt skåpet. De fyra sidorna av stommen var jag såpass osäker på att jag byggde ett test först i billigare material. Då klarnade det en hel del, men utan det hade det nog gått åt skogen med stommen.

Den största skillnaden jag gjorde, och den jag är mest nöjd med, kom till av ren klantighet. Det var efter jag fräst spåren för alla mellanväggarna som jag insåg att det bara var någon millimeter mellan lådornas framkant och dörrens insida. Efter en del testande och funderande kom idén med de frästa skålarna och de små knopparna som egentligen är halva chicagoskruvar (där fick jag lära mig ett nytt ord på en sak jag aldrig sett). Knopparna och förstyckena är nu helt i liv.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
150 timmar bara — utifrån resultatet skulle man kunna tro att du dragit av ett par veckor till…

Mycket, mycket snyggt jobbat! Imponerande!
Du har uppenbarligen gåvan. 🙂
//Ronnie
Tack. Eftersom jag gjort den i skolan har det varit rätt bra fokus den tiden jag byggt. Hemma hade det nog kunnat dra ut på tiden betydligt mer. Det var mina lärare som ville utmana mig genom vad det kallade ett förgesällprov. När jag kollat på ritningsförslag på riktiga gesällprov, ligger rätt många på en planerad tidsåtgång runt 500 timmar. De har långt i från tre gånger så mycket moment räknat i tid, så jag gissar att kraven på noggrannhet ökar rejält.

Det tråkiga när man räknar antal timmar är insikten om att ingen vettig/vanlig människa skulle ha råd att beställa något liknande, även om en mer erfaren snickare gör ett skåp på kortare tid.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det tråkiga när man räknar antal timmar är insikten om att ingen vettig/vanlig människa skulle ha råd att beställa något liknande, även om en mer erfaren snickare gör ett skåp på kortare tid.
Ja man inser vilken revolution det måste vart när Ikea mfl kom med serietillverkade möbler.. (även om det nu övergått i ngn slags masshysteri-konsumtion..)
 
Jaha, någon måste ju ta ner tråden till normal nivå igen, jag offrar mig så ni andra slipper skämmas.

Ugnsklockaövertäckning. Verkar som en banal sak men ack så viktig. Den där klockan är som en strålkastare på natten o lyser i ögonen på sambon. Hållt på med diverse fullösningar som postitlappar o annat ett tag men nu blev det en aningen finare mer permanent fullösning. Den flyttas åt sidan till "parkeringsläget" då man använder ugnen o måste se vad det står på displayen.

Två ekbitar hoplimmade, inlimmade neodymmagneter i toppen o fanér för att täcka magneterna, faneret skymtar kanske på sista bilden om man vet om det.
Närbild på en ugn med en träbit monterad över klockdisplayen, förmodligen för att täcka ljuset från displayen när ugnen inte används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion som täcker ugnsklockan, fäst med magneter för att hindra ljuset från att blända på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en hemmagjord skärmbricka av ek för att täcka ugnsklockans display, med neodymmagneter och fanérskylt på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av två hoplimmade ekbitar med inlimmade neodymmagneter, hållna mellan två fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Exostor och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.