Byggahus.se
O Ollet skrev:
Vinterprojektet är klart!
mycket fint!
 
  • Gilla
Ollet
  • Laddar…
Ett skrivbord i massiv bok, oljat med två lager hårdvaxolja. Alla sammanfogningar är gjorda med handverktyg och även det mesta av plan och rikthyvligen av ämnena.

Finns en projektåd här https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-skrivbord.477622/ för de som är intresserade av mer bilder och lite "behind the scenes".

Träbord med låda nära fönster, växter i solljus, enkel, minimalistisk, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen träbyråslåda, närbild, dovetail-fogar, selektiv fokus, inomhusbelysning, bakgrund utom fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jwc och 35 till
  • Laddar…
Hatten av. Väldigt snyggt och ”lätt”.
 
Hep Hep skrev:
Nu är den äntligen osmo-behandlad och klar. Första färdiga bygget på möbelsnickarlinjen. Precis lika magisk känsla varje gång man häller olja på valnöt. Det var i ett svagt ögonblick i går direkt efter jag oljat som jag beställde en valnötsplanka för 6000 spänn utan att veta vad den ska användas till. "Bra att ha" som jag sa till min fru.

@maria01 Är du fortfarande lika säker på att jag inte borde oljat pallen?

[bild]
[bild]
667924-5e54f49d18ebd8953daa9558742a89c2.jpg

Very nice and very good workmanship! But... one thing I would change. In my opinion, the wedges in the legs should be set the same. E.g. radially or perpendicular to the radius. I hope you're not wondering if these legs can be pulled out? ;-)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A
Längst in i ett belamrat gästrum står ett skrivbord jag gjorde på den tiden man hade tålamod för just möbelsnickeri. Det är mao inget alster jag precis färdigställt, snarare 25 år sedan eller ngt. Jag fick lära mig att man gör en fransk/styrande lådbotten såvida man inte använder expansioner förstås. Jag ser inte detta alls mkt idag, utan man låter hela lådsidorna styra. Hur gör ni som snickrar möbler idag?
Träskrivbord med inlägg, svart knopp, eleganta ben, låda, delvis synligt kablage och golv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbyrå med inlägg, närbild på hörn, synliga sladdar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 8 till
  • Laddar…
Eftersom jag går i skolan, så är det just styrande botten på möbeln jag tog hem i helgen. Dumt nog står den i motljus, så jag får fixa ljuset innan jag kan fota och lägga upp bilder här.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mowatom skrev:
Längst in i ett belamrat gästrum står ett skrivbord jag gjorde på den tiden man hade tålamod för just möbelsnickeri. Det är mao inget alster jag precis färdigställt, snarare 25 år sedan eller ngt. Jag fick lära mig att man gör en fransk/styrande lådbotten såvida man inte använder expansioner förstås. Jag ser inte detta alls mkt idag, utan man låter hela lådsidorna styra. Hur gör ni som snickrar möbler idag?
[bild] [bild]
Nu är den väl kanske 5 år gammal men fick testa att göra mittstyrning. Främst bra på breda lådor men blir ju inte sämre på andra heller :)

Ljus träyta inuti skåp eller låda med en skiljebräda i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbyrå med öppen låda, ljus träfinish, modern design, närbild inne i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen låda i trä med detaljer och blommigt bakgrundspapper inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
A
O Ollet skrev:
Vinterprojektet är klart! Tagit överdrivet lång tid men nöjd med resultatet, trots mindre brister och motgångar som alltid hör till när jag snickrar. Mediamöbel i Alm med låda delvis i valnöt.
Fy helvete fan vad fint! Hatten av. :)
 
  • Gilla
Ollet
  • Laddar…
A
S shs skrev:
Nu är den väl kanske 5 år gammal men fick testa att göra mittstyrning. Främst bra på breda lådor men blir ju inte sämre på andra heller :)

[bild] [bild] [bild]
Ja, det måste vara en mkt bra variant i vissa fall! Ser ut att vara ett fint jobb(y)
 
De senaste projekten i tråden har varit på en nivå som riskerar att stänga tråden, men har jag sagt att den ska visas så ska den. Däremot får ni inga detaljbilder på de styrande lådbottnarna, då funktionen är kanon men inte tål samma närbildsgranskning som de nyss visade.

En TV-bänk i ek med lådförstycken i valnöt. Mittenlådan är bara halvdjup, så bakom den finns ett utrymme för sladdhärva som man når genom hål i bakstycket och uppifrån genom hålet i hyllplanet. Jag hade fundering på ett likadant hål genom toppen för sladdgenomföring, men om den någon gång konverteras till ett vanligt sideboard skulle det vara rätt opraktiskt. Fast det är ju inte omöjligt att jag ändrar mig.

Träsida, fyra lådor, svarta handtag, öppet fack, ben, brun trägolv, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt träbyrå med draghandtag, mörka och ljusa trätoner, öppet fack och stängda lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Smygnorden och 27 till
  • Laddar…
Fantastiskt sköna färger i virkes kombinationerna och ytfinish! Smart att inte ta hål i topp skivan. Hellre gå dolt inne i väggen med kablar och ha vägghängd tv så att bänken kan stå där i sin prakt.
 
  • Älska
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Thanks! There is a functional reason not to do as you suggested.

[länk]
So.. then maybe like this??

Tre cirkulära objekt med vågiga mönster och fyra mindre cirkulära hål vardera, mot en enfärgad bakgrund.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 4 till
  • Laddar…
The middle one is fine, the others might be ok in real life but not in a educational situation.
 
Hep Hep skrev:
The middle one is fine, the others might be ok in real life but not in a educational situation.
Isn't there a risk of splitting out the rather short piece of endgrain between the mortise/tenon and the upper edge in that one?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.