1 790 701 läst ·
3 419 svar
1791k läst
3,4k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, jag känner igen mig....S segv skrev:Ah men va f*n! Endagsbygge? Vet inte om jag ska skratta eller gråta om jag jämför med mig själv. Herregud, om jag ska bygga nån superenkel utemöbel som en pall tar det mig nog en vecka och totalt kommer jag nog sitta och bara tänka och stirra på en träbit lika länge som det tog dig att konstruera och bygga en teknisk finmöbel. Suck.
Imponerande helt enkelt. Jävligt imponerande.
Jag har alltid funderat är när man gör så fin hyvelbänk, använder man den då? Skulle jag göra ett sånt konstverk så skulle jag glasa in det..O OMagnus skrev:Med inspiration från en möbelsnickarskola i England där eleverna första terminen fick tillverka sin egen hyvelbänk gav jag mig i höstas på ett sådant ”gesällprov”. Designen är en mix av olika stilelement från Christopher Schwarz hyvelbänksböcker och en del egna funderingar.
Några fakta, längd 2250 mm, djup 950 mm och höjd 930 mm. Vikt färdig bänk med inredning c:a 450 kg. Material, massiv bok och valnöt, dekorelement i björk, inredning i Valchromat. Framtång från hovartercustomvise.com och sidotång från Axminster. Tångytorna klädda med limmat skinn. Ytbehandling av hela bänken med två lager Osmo hårdvaxolja.
Bänkskivan uppdelad i två längsgående halvor, tre enkelt borttagna förvaringslådor utgör mittsektionen. Medvetet är mittlådorna kortare än bänken för att medge sågning för högerhänta vid kortsidan. Avståndet mellan bänkskivan och inredningen är precis lagom för att kunna använda ”holdfasts”. Höjden från golvet tillräckligt för dammsugaren. Hålsystemet är ¾ tum för att få tillgång till större mängd bänktillbehör. Tio lådor som är 750 mm djupa ger mycket förvaring. Facket till vänster tänkt att ha till möbeldelar under produktion. Alla fogar mellan ben/överliggare och längsgående element är kilade limmade tappfogar (wedged tenons) vilket med tanke på de bärande delarnas konstruktion i 90x90 mm massiv bok ger en oerhört vridstyv konstruktion.
Har nu använt bänken ett halvår och är mer än nöjd. Har inte behövt flytta den ännu men det är givetvis lite bökigt med tanke på vikten, å andra sidan rubbar den sig inte ur fläcken även vid tyngre hyvling. Var lite svårt att börja arbeta med den eftersom gränsen mellan möbel och ”verktyg” var lite suddig, men jag har kommit över det nu. Totalt sett ett mycket roligt projekt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Min vän fyllde 40 år så det blev att snickra något personligt till henne. Det blev ett smyckeskrin i ek, svartek och paduk. Lite mässing och läder fick avrunda det hela.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej tyvärr inga byggbilder. Alltid dålig på att dokumentera under byggtiden. Det är gjort så enkelt som möjligt. "Butt joint" med lim, skruv och plugg. Dom små svårt lådorna bara lim. Alla bottnar är 6mm plywood som jag har fanerat med paduk. Indelningen i lådan är bara bra passform för att enkelt kunna ändra.Daniel_N skrev:
Allt putsat med 120, 180, 240 och 320 innan första lagret olja. Sen putsar jag nätt och försiktigt med Mirkas Mirlon total P1500 mellan lagerna av olja. Allt har fått 3 lager utom svarteken på locket som ville ha 4 lager. Oljan är Ronseal Finishing oil. En sidenmatt olja.
Blev lite saker till julen som alla hade olika grader av misslyckande. Men men, slutresultatet blev helt ok och jag är nöjd. Det märks dock att man är nybörjare, misstag gjordes som sagt men framförallt så tog det tid. Så mycket tid att jag inte vågar erkänna hur mycket det tog.
Första bilden är innan behandling och den andra efter, få saker är så tillfredsställande som att behandla trä. Det fick bli schellack den här gången. Mest för att jag inbillar mig att det går snabbare än alternativen jag hade hemma. Hade lite ont om tid då allt inte riktigt gick som planerat. Andra bilden är tagen med en mobilkamera så bilden ger väl inte hela sanningen över hur den ser ut.
Tyvärr är det här första gången jag gör något liknande i solitt trä och som en följd av det tänkte jag inte på träets expansion och kontraktion. Mittendelen var således endast limmad mot ramen. Jag misstänker att det kommer leda till att allt kommer bli buckligt när träet expanderar och att limmet kommer släppa när den krymper. En dum tabbe men man lär så länge man lever. Turligt nog så var det ”bara” en julklapp till sambon så jag får väl göra en ny om/när den går sönder.
Är det någon som kan gissa vad det är för träslag på mittendelen? Köpte en liten bit för något år sedan men har glömt. Väldigt ljust trä som bränns väldigt enkelt känns det som, i alla fall i mina ovana händer. Fick mycket mer brännmärken på det träet än vad jag normalt får.
Spelet är Quoridor om någon undrar, 2-4 spelare och efter ett fåtal speltillfällen verkar det väldigt roligt.
En kalender. Försökta mig på denna förra året men det gick inte. I år har jag en rikt och planhyvel och då blev det genast mycket enklare. Det är viktigt att brickorna på insidan är väldigt jämntjocka. Finns ett par saker jag kommer göra annorlunda nästa gång rent designmässigt men överlag är jag nöjd.
I bakgrunden ser man en liten julgran jag gjort också.
Jag utgick från denna video
En skillnad var att min kalender snurras åt andra hållet för att avancera datumen, jag tyckte det kändes lite mer naturligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Första bilden är innan behandling och den andra efter, få saker är så tillfredsställande som att behandla trä. Det fick bli schellack den här gången. Mest för att jag inbillar mig att det går snabbare än alternativen jag hade hemma. Hade lite ont om tid då allt inte riktigt gick som planerat. Andra bilden är tagen med en mobilkamera så bilden ger väl inte hela sanningen över hur den ser ut.
Tyvärr är det här första gången jag gör något liknande i solitt trä och som en följd av det tänkte jag inte på träets expansion och kontraktion. Mittendelen var således endast limmad mot ramen. Jag misstänker att det kommer leda till att allt kommer bli buckligt när träet expanderar och att limmet kommer släppa när den krymper. En dum tabbe men man lär så länge man lever. Turligt nog så var det ”bara” en julklapp till sambon så jag får väl göra en ny om/när den går sönder.
Är det någon som kan gissa vad det är för träslag på mittendelen? Köpte en liten bit för något år sedan men har glömt. Väldigt ljust trä som bränns väldigt enkelt känns det som, i alla fall i mina ovana händer. Fick mycket mer brännmärken på det träet än vad jag normalt får.
Spelet är Quoridor om någon undrar, 2-4 spelare och efter ett fåtal speltillfällen verkar det väldigt roligt.
En kalender. Försökta mig på denna förra året men det gick inte. I år har jag en rikt och planhyvel och då blev det genast mycket enklare. Det är viktigt att brickorna på insidan är väldigt jämntjocka. Finns ett par saker jag kommer göra annorlunda nästa gång rent designmässigt men överlag är jag nöjd.
Jag utgick från denna video
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Mittdelen ser spontant ut som lönn.T Trunk skrev:Blev lite saker till julen som alla hade olika grader av misslyckande. Men men, slutresultatet blev helt ok och jag är nöjd. Det märks dock att man är nybörjare, misstag gjordes som sagt men framförallt så tog det tid. Så mycket tid att jag inte vågar erkänna hur mycket det tog.
[bild]
[bild]
[video]
Jag utgick från denna video [media] En skillnad var att min kalender snurras åt andra hållet för att avancera datumen, jag tyckte det kändes lite mer naturligt.
Snygga alster!
Efter inspiration från bl.a. denna fantastiska tråd påbörjade jag bygget av en platsbyggd bokhylla. Mitt första möbelprojekt. Fruktansvärt roligt... men tidskrävande 
Byggd med MDF och Ikeas Bestå-skåp.
Byggd med MDF och Ikeas Bestå-skåp.
Snyggt! Har du byggt från grunden och i så fall, har du någon guide att dela med dig av?K kräftkurt skrev:
Allt är byggt från grunden men har tyvärr ingen guide. Skulle kunna skapa en byggtråd här om intresse finns. I stora drag såg processen ut så här:E ehello skrev:
- Nogrann ritning i Sketchup (var till stor hjälp för mig).
- Köpte MDF och fick det klyvt till rätt bredd på byggvaruhuset.
- Byggde underrede/sockel för stommarna och fäste stommarna i sockel och vägg.
- Sågade till och fäste bänkskivan.
- Slipade alla kanterna till hyllsystemets delar i omgångar tills det blev riktigt lent.
- Byggde därefter ihop sjävla hyllsystemet uppdelat i tre moduler. Sammanfogningen gjorde jag med lim och snedskruvning (Kreg jig).
- Monterade ihop och fäste modulerna ovanpå bänkskivan.
- Sågade till och fäste passbitar.
- Spacklade igen skruvhål (blev ett gäng
).
- Grundmålade och spacklade därefter skarvarna.
- Slipade allt tills det kändes helt lent (dammade nåt fruktansvärt).
- Slutströk två gånger.
- Klyvningen hos byggvaruhusen/brädgården (i detta fall Bauhaus) är inte alltid exakt.
- Fogning med Kreg-jig funkar bra men det blir mycket att slipa och spackla. Har man tillgång till dominofräs eller motsvarande är det att föredra.
- Målningsarbetet tar tid!
- Man löser det mesta med vilja och nogrannhet
I somras hittade jag några grova ekplankor hos ett litet sågverk. Under hösten och vintern har det sågats, hyvlats, limmats, kexat, putsats, fräst och slipats många gånger. Allt i massiv ek, (skåpet väger totalt 101,2 kg). Som bonus blev det hyllplan till stringhyllan från samma ek. Ytbehandling först linolja/terpentin och sedan ett lager med Herdins vaxolja. Så ni som undrar vad man gör som pensionär hela dagarna, nu vet ni.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto