Byggahus.se

Stor spindel inomhus

1. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Åh fy fan! Avskyr spindlar och den där sorten är som tur är hyfsat ovanlig i vårt hus trots källare och ved till kakelugnen. Kan dock klara av dem så länge jag slipper "Större husspindel". De jävlarna ger mig mardrömmar bara av att veta att de existerar. Som tur är hur vi inga såna hos oss men har sett dem hos bekanta.

2. A
    Medlem Nivå 15
    De spindlar som finns i Sverige är helt ofarliga för människor, sprider inga sjukdomar eller äter på hus. Däremot håller de ner antalet insekter som vi inte vill ha i vår närhet. Så det är bara dumt att slå ihjäl spindlar.

3. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16

Vad kan detta vara för spindel då?

Är nyss hemkommen från Turkiet och där träffades jag på i en "blodig kamp" med denna spindeln. Vad kan det tänkas vara för spindel? En ofarlig husspindel eller en blodtörstigt best med tillräckligt med gift för att döda en hel armé?

Den var 60 cm lång och 55 cm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    282570_10150254367872670_714862669_7603266_1127939_n.jpg

Edit: Okej, kanske saftade på måtten lite...
    //Patrik

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 7
    Eftersom vi ninet har så många geckoödlor i husen i Sverige bör vi vara glada över våra spindlar. Perfekt med jaktspindlar som inte gör nät utan bara hjälper en att städa undan otrevliga insekter.

5. T
    Medlem Nivå 10
    Menar du verkligen cm, inte mm? I så fall kan det nog bara vara en huntsmanspindel. Ofarlig, men kan nypas så att det gör lite ont. Blir uppemot 40 cm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Huntsman_spider

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 4
    Det ser ut som en helt vanlig kärrspindel. Stor och harmlös.

7. estwing
    Medlem Nivå 12
    här hemma har vi många sånna tyrannosauriusrex spindlar
    mysiga

8. A
    Medlem · Nivå 18
    Sätter man bara på dem små ullsockar som använda för smådockor så hör man ju inte när de klampar runt i källaren. Se bara till att det inte finns vatten tillgänglig då det annars blir blöta spår på golvet som man trampar i.

• Laddar…
  9. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Hehe Jag glömde nog en smile-gubbe efter mitt tillägg i inlägget. :cool::blushing:

De verkliga måtten kanske var 3 cm lång och 2 cm bred.

//Patrik

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Oh, en "spindeltråd"!

Den här hittade vi förra hösten:

11. C
    Medlem · Nivå 11
  12. B
    Medlem Nivå 2
    Det blir stora vita fläckar under spindlar inomhus. En död spindel är en bra spindel.

13. Darth Peter
    Medlem Nivå 8
    Lever dom verkligen i parförhållanden?
    Jag tog en igår och en i morse. Den första överumplade mig på toaletten. Nästan lika stor som handflatan med benen. Satt på väggen i axelhöjd, två dm bakom mig.
    Jag har nog aldrig fått fram damsugaren så fort.
    Det hördes när den tog botten på påsen...

14. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Hittade en sån här hemma igår. Spännande djur, men ack så liten...

15. T
    Renoverare Nivå 14
    Nåt liknande jag såg häromdagen.