Hej, har haft två VVS-killar hemma hos mig och kollat. Jag har ett 1-plan hus från 1959 med vattenburen värme där jag vill ersätta radiatorer i kök, matrum och hall med vattenburen golvvärme.

Har fått offerter från båda nu och prisskillnaden var enorm.

Den dyrare kostade:
ca 37m2 golvvärmesystem Thermotech. Bygghöjd 14mm. Inkl. trådlösa sändare, 1 st integral konstant alpha, komplett golvvärmefördelare för 7 slingor med integrerad shunt.
Summa arbete: 26100:-
Summa material: 34000:-
Totalt efter ROT: 47050:-

Den billigare kostade:
c/a 30m2 med shunt och en mekanisk styrning.
22,000 kr + moms
Med elektronisk styrning något dyrare (+2000 kr).
Med TA multibox (-2000 kr).

Med det första alternativet får du bästa värme.

Pris med moms 27,500 kr

Arbete:6,250 kr
Material:21,250 kr

En skillnad var att den dyrare hade räknat med ett sovrum också. Han hade också en extremt detaljerad offert med specifikation på allting. Den billigare skrev bara så som ovan, ingen spec.

Det skiljer alltså 20000:- på båda. Vad tycker ni om prisbilderna? Det är frestande att gå på den billigare men han kändes inte lika seriös, han var här i typ 5 minuter medan den andra var här i ca halvtimme.

man bruka räkna med 500-600 kr m2 för slang och spårade skivor,

ca 8000kr för fördelare och pump( till tagen för att senare kunna bygga på fler slingor ), sedan är det vad du skall ha för styrning mellan, 500- 1000 kr per sändare beroende på design, ca 2500 för styr huvuden till 7 slingor, radio styrning ca 3000 ,

alternativ 1 är det mer avancerade alternativet med bättre möjligheter att styra golvvärmen,
alternativ 2 är säkert mer en budget variant utan styrdon och separat rumsreglering utan en konstant styrning av golvvärme tempen,
båda funkar bra men jag tror att alt 2 har varit lite snål i sin kalkyl med vad jobbet kommer kosta, du får nog räkna med tilläggstid för en massa saker och priset på arbetet kommer säkert att landa närmre alt 1 i slutänden,
ponera alt 2 har räknat med 500 per timme ink moms så skulle hela jobbet ta 12,5 tim ,
tveksamt
det ligger nog närmare alt 1 i arbetskostnad men då får man räkna med att han tagit till lite för att ha marginal att åka och efterjustera om det varit något fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.