Hej, jag tänkte dela med mig av min och tjejens renovering av vårt fina 60-tals hus. Vi ska totalrenovera och målet är att behålla en lyxig 60-tals stil. Vi är inte några erfarna hantverkare utan tänker lära oss längst vägen.
-
Medlem · 28 inlägg 8 jan 19:54
-
-
Medlem · 28 inlägg 9 jan 07:39
-
Medlem · 28 inlägg 9 jan 08:119 jan 08:11 #4
Köpet av huset
Efter ett dussin visningar i två städer i Skåne fann vi till sist rätt. Det har som många känner till varit lite svårt att navigera i bostadsmarknaden där köpare och säljares viljor är som natt och dag i rådande marknad
Huset var ett dödsbo med friskrivningsklausul. Efter budgivning blev det affär på 350 tkr under utgångspris. Vi valde att boka en utökad besiktning (Anticimex) för att mäta fukt i syllar och golvkonstruktion. Detta efter att vi pratat med grannar i området som haft problem med fukt.
Självklart fanns där förhöjda fuktvärden (reglar direkt på betongplatta). Vi valde att ta en förhandling med dödsboet och till slut fick vi gå ner i pris på huset så att det täckte en del av kostnaden för syllbyte och golvkonstruktion.
jag lägger lite bilder från mäklares hemsida på huset.- Laddar…
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 592 inlägg
- 8 737 gillningar
- 970 bilder och filmer
-
Medlem · 28 inlägg 9 jan 08:20
-
Medlem · 370 inlägg 9 jan 12:449 jan 12:44 #7
Jag menar vardagsrummet. I med nya fönster, ny altandör, byt ut isoleringen och på med 20 cm till.. klart. -
9 jan 13:19 #8
Verkligen blandade känslor kring huset, många fina kvaliteter som det ska vara i ett fint 60-talshus med tegel, parkett, klinker och fina ljusinsläpp. Andra delar känns verkligen muggigt 70-tal...
Om ni tänker kvalitetsmaterial (massivit trä, fin sten osv) så kan det blir superfint!
Lite kluven till hur man ska hantera all furu, dörrarna med speglar är, enligt mig, ganska hemska... Teakdörrar och ett vackert golv i korridoren skulle höja rejält...- Laddar…
-
Medlem · 370 inlägg 9 jan 13:279 jan 13:27 #9
Rutorna ser dock ut att vara treglas, eventuellt även argon, svårt att se. Så någon måste ha bytt dem troligen under sent 70 tal eller tidigt 80-tal.
Om de är 3 glas argon är de ju inte mycket att göra åt det. Antar att man får olja om fönsterkarmana då med. Känns ju lite som slöser i att kasta ut kasta ut 3 glas argon för att sätta in 3 glas argon:
Dock funderar jag på att fönsterna i vardagsrummet är icke gärdade, då måste man nästan byta dem -
Medlem · 28 inlägg 9 jan 13:329 jan 13:32 #10
- Laddar…
-
Medlem · 28 inlägg 9 jan 13:359 jan 13:35 #11
- Laddar…
-
Medlem · 28 inlägg 9 jan 13:389 jan 13:38 #12
- Laddar…
-
Medlem · 370 inlägg 9 jan 14:039 jan 14:03 #13
"Huset är utbyggt 80-talet och då vet jag att några fönster kom upp vill inte tro det var 3 glas"
3 glas var relativt vanligt på 80-talet. Vad jag funderar på att de kanske är är att man bytt ut kopplat 2 glas till 3-glas kassetter som då inte är argon. Både 3 glas och 2 glas argon var vanligt på 80-talet, men 3 glas argon kom nog först på bred front på 90-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
har tidigiare gjort den här grafen för att beräkna hur jag effektivast ska isolera ett växthus, kanske något du har nytta av.
Värt att säga att om man har bra argon fönster, så är ofta karmarna sämre isolerade än glasen. Ganska mycket sämre. Så Få stora fönster är mycket bättre än många små. Grafen ovan visar bara glasen, och siffran är tjockleken mellan glasen (förutom för cellplast och PUR där de är totala tjockleken).
Så 3 glas fönster har dubbla tjockleken mot vad som anges. -
9 jan 14:27 #14
Och hur läser jag din graf? Vad är X och vad är Y?
TS, vad är det för ventilation och uppvärmning? -
Medlem · 28 inlägg 9 jan 14:319 jan 14:31 #15