2 883 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Stor rengöring. DAIKIN innedel
Brukar för de flesta splittar finnas en installationsmanual för installatörer och då ofta också för reservdelar och där ser man oftast var skruvarna sitter då dessa brukar vara mer eller mindre avklädda på kåpor när de sätts upp. Det är inte samma som användarmanualer som är till för brukaren.
Med andra ord djup rengöring är inte tänkt att göras av användaren utan man ringer/beställer sådan rengöring av AC/värmepumpsleverantören. - ibland går det också att hitta YT-video på modellen där man visar rengöringen - ofta med produktplacering av rengöringsprodukter samtidigt.
Eftersom det droppar vatten så är det extra noga att se om dräneringen är igensatt med skit eller har annan hinder som veck/klämning eller nivåfel på vägen ut då det oftast baseras på självfall. Ytterligare ställen där det kan komma kondens är för dålig eller krympt isolation som dragit sig ur från innerdelen tillbaka mot väggenomföringen på inkommande båda rören och de droppar av kondens utanför området där dropparna normalt fångas upp.
Med andra ord djup rengöring är inte tänkt att göras av användaren utan man ringer/beställer sådan rengöring av AC/värmepumpsleverantören. - ibland går det också att hitta YT-video på modellen där man visar rengöringen - ofta med produktplacering av rengöringsprodukter samtidigt.
Eftersom det droppar vatten så är det extra noga att se om dräneringen är igensatt med skit eller har annan hinder som veck/klämning eller nivåfel på vägen ut då det oftast baseras på självfall. Ytterligare ställen där det kan komma kondens är för dålig eller krympt isolation som dragit sig ur från innerdelen tillbaka mot väggenomföringen på inkommande båda rören och de droppar av kondens utanför området där dropparna normalt fångas upp.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
På de flesta innedelar så plockar man bort filter och främre kåpa. Därefter sitter det oftast en gång skruvar som håller fast plasthöljet. Lossar man alla kan man oftast med lättare brytningar få bort höljet. Beroende på modell så skiljer det sig olika mycket hur jäkligt det är att demontera fläkt m.m. men räkna med att det är mycket pill. Om du har bestämt dig att göra rent fläkthjulet måste du göra det fullständigt. Gör du rent den med halvtaskigt resultat så kommer det bli obalans och vibrationer/oljud som följd.
Värmepumpen mår säkert bra av en djuprengöring. Men det kommer inte hjälpa med att minska droppandet av kondens. Troligtvis är din avloppsslang igenkläggad. Prova dra rent slangen bakifrån så kommer det nog att lösa sig. Viktigt är att det är fall hela vägen. Stillasittande vatten gör att det bildas slemproppar som gör stopp.
Värmepumpen mår säkert bra av en djuprengöring. Men det kommer inte hjälpa med att minska droppandet av kondens. Troligtvis är din avloppsslang igenkläggad. Prova dra rent slangen bakifrån så kommer det nog att lösa sig. Viktigt är att det är fall hela vägen. Stillasittande vatten gör att det bildas slemproppar som gör stopp.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag prövade spruta och hälla vatten i. Det rann ut i kondensslangen på baksidan utan problem.
Således inte täppt.
Snarare fel lutning eller liknande kanske.
Den skitiga fläkten ska åtgärdas för det är otrevligt sprida sånt i luften inne.
Men droppandet kommer nog av nått annat än täppt ledning.
Kanske droppar det på fläkten sen via väggen i trumman ut.
Försökte plocka ner kåporna men gav upp.
Var ett helvete. Trångt o varmt o pilligt.
Således inte täppt.
Snarare fel lutning eller liknande kanske.
Den skitiga fläkten ska åtgärdas för det är otrevligt sprida sånt i luften inne.
Men droppandet kommer nog av nått annat än täppt ledning.
Kanske droppar det på fläkten sen via väggen i trumman ut.
Försökte plocka ner kåporna men gav upp.
Var ett helvete. Trångt o varmt o pilligt.
Den var ej täppt i dräneringen som några påstår ovan.
Den behövde en rejäl rengöring!!
Sen har jag läst på och förstått att man lätt får lite fukt i den på sommaren om man kör den fel och att det kan droppa.
Jävla jobbigt att få loss plastkåporna men det gick att hitta på ryska och man ser hur dom gör.
Den behövde en rejäl rengöring!!
Sen har jag läst på och förstått att man lätt får lite fukt i den på sommaren om man kör den fel och att det kan droppa.
Jävla jobbigt att få loss plastkåporna men det gick att hitta på ryska och man ser hur dom gör.
Kan du länka till guiden?M Matslax skrev:Den var ej täppt i dräneringen som några påstår ovan.
Den behövde en rejäl rengöring!!
Sen har jag läst på och förstått att man lätt får lite fukt i den på sommaren om man kör den fel och att det kan droppa.
Jävla jobbigt att få loss plastkåporna men det gick att hitta på ryska och man ser hur dom gör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden