4 233 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Stor + liten diskho?
Planerar kök och har funderat på en grej. Sen senaste köksrenoveringen har det varit självklart för mig med en ordentligt stor diskho. Att kunna ställa ner allt, inkl ugnsplåt och -galler, överväger all nytta med två, även om jag förstås känner att det är bra med två också.
Men i vårt nya kök har vi mer plats, och jag var därför inne på en lösning så här:
1. En stor diskho (ca 80 cm, typ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19931648/ )
2. En liten diskho, antingen typ 10cm som den lilla i http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59896285/ eller typ 20 som http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19896292/.
3. Och helst en riktig avrinningsyta i rostfritt.
4. Och dessutom vill vi ha laminat där den ska vara underlimmad.
Kolla man ikea är det inget de verkar ha, även om jag har för mig att jag har sett det tidigare. Finns det andra problem med det, förutom att man nog tvingas ha varsitt "städskåp" under? (f. ö: den lilla "avhällningsskålen" funkar väl, men det är inte riktigt det jag är ute efter...)
Finns det någon annan tillverkare som kan fixa det jag är ute efter?
Men i vårt nya kök har vi mer plats, och jag var därför inne på en lösning så här:
1. En stor diskho (ca 80 cm, typ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19931648/ )
2. En liten diskho, antingen typ 10cm som den lilla i http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59896285/ eller typ 20 som http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19896292/.
3. Och helst en riktig avrinningsyta i rostfritt.
4. Och dessutom vill vi ha laminat där den ska vara underlimmad.
Kolla man ikea är det inget de verkar ha, även om jag har för mig att jag har sett det tidigare. Finns det andra problem med det, förutom att man nog tvingas ha varsitt "städskåp" under? (f. ö: den lilla "avhällningsskålen" funkar väl, men det är inte riktigt det jag är ute efter...)
Finns det någon annan tillverkare som kan fixa det jag är ute efter?
En 80cm bred ho tar väldigt lång tid att fylla med vatten. Vi velade lite när vi köpte hoar, men det blev en som är 60 cm bred och 50cm djup och i den går alla ugnsplåtar och galler ned. Den är också tillräckligt stor för att man kan ställa ned några koppar eller en kastrull och ändå ha plats bredvid att ta vatten, spola av någonting mm. Hon sitter i en rostfri bänkskiva där vi också har en infälld spishäll. Dvs. nära från spis till ho.
Det som är körsbäret på tårtan är dock att vi även har en ho placerad i köksön. Köksön fungerar bl.a. som beredarbänk, dvs. skala lök, hacka grönsaker, baka bröd mm. Den hon är 30cm bred och 40 cm djup. Först tänkte vi ta en smalare ho men är otroligt glada att vi inte gjorde det. Försök skala potatis en 14 cm bred ho, så förstår du. Vi har också en sopkorg i köksön i en överlåda, bara dra ut och skrapa ner direkt från skärbrädan.
Det viktigaste är att vi har två hoar men på olika ställen och till lite olika funktioner. Helt underbart att om en ho är upptagen så vänder man sig till nästa ho. Du behöver inte ha ett skåp under hon. I köksön har vi lådor men den översta lådan är en "dummie", dvs. lådfronten är fast monterad på skåpet. De nedersta lådorna är inte 60cm djupa utan 50cm för att få plats med vattenlås och avloppsrör bakom.
Det som är körsbäret på tårtan är dock att vi även har en ho placerad i köksön. Köksön fungerar bl.a. som beredarbänk, dvs. skala lök, hacka grönsaker, baka bröd mm. Den hon är 30cm bred och 40 cm djup. Först tänkte vi ta en smalare ho men är otroligt glada att vi inte gjorde det. Försök skala potatis en 14 cm bred ho, så förstår du. Vi har också en sopkorg i köksön i en överlåda, bara dra ut och skrapa ner direkt från skärbrädan.
Det viktigaste är att vi har två hoar men på olika ställen och till lite olika funktioner. Helt underbart att om en ho är upptagen så vänder man sig till nästa ho. Du behöver inte ha ett skåp under hon. I köksön har vi lådor men den översta lådan är en "dummie", dvs. lådfronten är fast monterad på skåpet. De nedersta lådorna är inte 60cm djupa utan 50cm för att få plats med vattenlås och avloppsrör bakom.
Nästan.
Vi har en vanlig ugn och en mindre kombimicro. Båda från siemens.
Plåten från kombimicron går ner helt och hållet. Plåten från den vanliga går ner lite snett. Den ligger Inte plant i botten men nästan...
Priset mins jag inte. Vi köpte den tillsammans med bänkskiva och resten av köket. Men jag tror dom finns på bygghemma.se. Kolla med dom.
Vi har en vanlig ugn och en mindre kombimicro. Båda från siemens.
Plåten från kombimicron går ner helt och hållet. Plåten från den vanliga går ner lite snett. Den ligger Inte plant i botten men nästan...
Priset mins jag inte. Vi köpte den tillsammans med bänkskiva och resten av köket. Men jag tror dom finns på bygghemma.se. Kolla med dom.
I min värld är det här inga stora problem. Jag kan inte minnas senast jag fyllde någon ho med vatten. Och när jag lagar mat (dvs varje dag) ska hon vara tom. Ev. odiskad disk (i princip inte tillåtet) får stå på diskbänken.Hemmakatten skrev:
Däremot så har du helt rätt här. Fick hjärnsläpp tidigare, och fick för mig att vi hade en 80 bred förra gången. Den var 60, och skulle säkert räcka. Men jag hade nog hellre haft några centimeter tillgodo. 65-70 vore optimalt.Hemmakatten skrev:
Ah... bra att veta!Hemmakatten skrev:
Klicka här för att svara