Hej!

Har ombyggt på nedervåningen till golvvärme av tidigare ägare och har noterat att jag har en ganska stor differans mellan till och retur.

Just nu när det är ca 7-8 minus ute så är tillvattnet på 50 grader och returen är på 30 grader. Detta är på termometrarna som sitter vid fördelarna vid golvärmen.

Ska det vara så?

Oj det var hög temperatur för golvvärme. Golvmaterialet brukar inte tåla så höga temperaturer men det har du kanske kollat upp? Ofta max framledningstemperatur t.ex. 35 grader och kanske 7-8 grader diff till returtempaturen när det är kallt ute. Stor diff mellan framledning och retur ger ojämn värme i rummen.

Jag har max 42 grader (16 mm stavparkett i ek) så kolla upp max. temp men en diff på 20 grader är osannolik om du inte har flytande vatten under golvet eller vääääldigt långa slingor... Jag har inte sett mer än 5-6 grader skillnad hos mig som mest, normalt kanske runt 3-4 grader.

Har under våra tre år här alltid haft ganska stor skillnad i till och retur.

om jag ställer ned tempen så den Max blir 35 grader så orkar inte golvvärmen med att värma upp om det inte är typ +5 ute. Har haft över 50 grader på slingan då det är -20 ute utan problem.

Hela värmesystemet här är lite av en hybridlösning då det är ett högvärmesystem egentligen och styrningen är gjord för det. Golvvärmen går på samma slinga utan egen cirkpump. Troligen bidrar detta till att hela systemet blir väldans långsamt då samma cirkpump drar runt till radiatorer i källaren och på övervåningen samt till hela golvvärmen (golvvärme på ca 80-kvadrat).

Hade hela systemet varit byggt för lågtemp och om jag haft separat pump för golvvärmen så hade det gått med lägre temp...

Tankar om detta?

S
Golvvärmen behöver högre flöde än radiatorer, så en egen pump och shunt för golvvärmen löser problemet.

• Gilla
Phasio och 1 till
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Golvvärmen behöver högre flöde än radiatorer, så en egen pump och shunt för golvvärmen löser problemet.
Japp. Har kollat på detta och det ligger med i en framtida plan. Lite segt att förra ägaren för kåken inte gjorde detta ordentligt och snålade...

Det kostar tydligt 30-40 000 att få detta åtgärdat vilket känns väldans saftigt kan jag tycka men det är tydligen så mycket minsta lilla grej kostar nu för tiden.

S
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Det kostar tydligt 30-40 000
Det låter ju inte klokt, är ju ett gör det själv jobb för den lite händige.
Beror ju lite på hur anläggningen ser ut.
Är golvvärmen samlad i en fördelare?

S Stegatorparn skrev:
Det låter ju inte klokt, är ju ett gör det själv jobb för den lite händige.
Beror ju lite på hur anläggningen ser ut.
Är golvvärmen samlad i en fördelare?
Japp. Den är samlad i en enda stor fördelare där även reglercentralen sitter och där kommer till och returen också som är kopplad parallellt på hela slingan.

Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Det kostar tydligt 30-40 000 att få detta åtgärdat
Klar överkurs, du säger paralellt, är GV kopplat direkt på stammen för elementen, då behövs bara en shunt och pump för att fixa det , kostnad ca 5000 kr för materiel och liiite arbete,ta ett foto på hur det ser, gärna om det går att se kopplingen mot stamman

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.