3 104 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Stoppa möss fasad
Sida 1 av 2
Hej!
Har läst olika trådar här men undrar om det är genomförbart att stoppa möss genom att klippa små bitar av metalnät och häfta fast längst ner på fasaden där läkt över underbrädor ger en tunnel för möss att ta sig upp i? För att undvika möss i väggarna har jag fått rådet att trycka upp stålupp där springorna är som en pennas storlek men kan nät vara bättre? Eller är det nätet jag ska göra små rullar av och trycka upp i springorna i stället? Jag vet inte vad detta gör för ventilationen i fasaden?
Fick också rådet att knöla upp hönsnät bakom fasaden där det finns andra utrymmen för möss attt ta sig in. Detta borde väl vara luftigt och ok utifrån ventilationen bakom fasaden?
(Skadeteckniker var på besök p g a möss i väggarna bl a)
Har läst olika trådar här men undrar om det är genomförbart att stoppa möss genom att klippa små bitar av metalnät och häfta fast längst ner på fasaden där läkt över underbrädor ger en tunnel för möss att ta sig upp i? För att undvika möss i väggarna har jag fått rådet att trycka upp stålupp där springorna är som en pennas storlek men kan nät vara bättre? Eller är det nätet jag ska göra små rullar av och trycka upp i springorna i stället? Jag vet inte vad detta gör för ventilationen i fasaden?
Fick också rådet att knöla upp hönsnät bakom fasaden där det finns andra utrymmen för möss attt ta sig in. Detta borde väl vara luftigt och ok utifrån ventilationen bakom fasaden?
(Skadeteckniker var på besök p g a möss i väggarna bl a)
Det kan du göra, men det är i princip omöjligt att hitta varje glipa. Det är oftast enklare att acceptera att möss kan komma in och sätta ut ett par musfällor. Vanligen räcker det att ta några möss i början av vintern och sedan kommer det inte in fler.
Lockpanel ger möss motorvägar upp och ned och gnagmöjligheter längs hela vägen.
Så att rulla ihop små bitar av hönsnät stoppar in/ut nertill. Det har betydelse om mössen just tar sig in nerifrån. Annars gör det ingen nämnvärd skillnad.
Det är inte givet att det tar bort mössen från inne i väggarna. Möss är utomordentliga klättrare och finns det en enda väg för dem upp/ner så räcker det. Väl inne (oftast uppe på vinden) så har de i princip access till överallt i huset.
Hönsnätsrullar/bollar påverkar inte fasadventilationen nämnvärt.
Så att rulla ihop små bitar av hönsnät stoppar in/ut nertill. Det har betydelse om mössen just tar sig in nerifrån. Annars gör det ingen nämnvärd skillnad.
Det är inte givet att det tar bort mössen från inne i väggarna. Möss är utomordentliga klättrare och finns det en enda väg för dem upp/ner så räcker det. Väl inne (oftast uppe på vinden) så har de i princip access till överallt i huset.
Tack för svar!G gbgustaf skrev:
Det trista är att jag precis bytt fasad på två väggar där vi övergav konstruktionen med fasadpanel kant i kant med sockeln (röta bakom i timret) till panel med luftspalt som skjuter över muren (bättre mot fuktskador). Så nu har jag bjudit in mössen istället då 😔
Tack för svar! Om dom inte tar sig in nerifrån så ser jag inte riktigt hur de tar sig in i fasaden..? Eller menar du att de hittar andra vägar in t ex genom ventilationsgaller och kommer in i väggarna på det viset?Oldboy skrev:
Lockpanel ger möss motorvägar upp och ned och gnagmöjligheter längs hela vägen.
Där jag hörde i väggen satte jag kattens toalåda och sedan blev det tyst. Vet inte om det var en slump?
Hej! Det funkar bra. Har gjort det på mitt eget hus, och det är inga konstigheter. Beijer såljer ett galvat metallnät som är lagom tätt (lite dyrt dock). Men du kan använda vad som helst i metall egentligen.H Helen111 skrev:
Man måste dock vara noggrann. Varje kvadratcentimeter måste kollas, men man får ju göra en lite bit då och då.
Har inte märkt att mössen klättrar på fasaden. De verkar oftast ta sig in i botten på panelen. Eller så finns det någonting de kan klättra på så de tar sig in på vinden i toppen av panelen. I mitt fall var det typ en pergola som jag byggde så de kunde klättra på och ta sig in på vinden.
Tack för svar! Det låter lite hoppfullt i alla fall!K Kulibertikus skrev:Hej! Det funkar bra. Har gjort det på mitt eget hus, och det är inga konstigheter. Beijer såljer ett galvat metallnät som är lagom tätt (lite dyrt dock). Men du kan använda vad som helst i metall egentligen.
Man måste dock vara noggrann. Varje kvadratcentimeter måste kollas, men man får ju göra en lite bit då och då.
Har inte märkt att mössen klättrar på fasaden. De verkar oftast ta sig in i botten på panelen. Eller så finns det någonting de kan klättra på så de tar sig in på vinden i toppen av panelen. I mitt fall var det typ en pergola som jag byggde så de kunde klättra på och ta sig in på vinden.
Hade du problem med möss men kommit till rätta med det nu alltså, på det sätt du beskriver?
Och använde du ihopknölat nät eller klippte du små bitar av det ?K Kulibertikus skrev:Hej! Det funkar bra. Har gjort det på mitt eget hus, och det är inga konstigheter. Beijer såljer ett galvat metallnät som är lagom tätt (lite dyrt dock). Men du kan använda vad som helst i metall egentligen.
Jag bor på landet, och man får in några möss varje höst. Vill de in så kommer de in. Hade möss velat ta sig in på internationella rymdstationen så hade de kommit in.
Jag sätter burfällor, och deporterar dem några hundra meter bort, på något ställe där de kan hitta skydd (i mitt fall vid en fallen trädstam där det redan bor möss). Hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger.
Jag sätter burfällor, och deporterar dem några hundra meter bort, på något ställe där de kan hitta skydd (i mitt fall vid en fallen trädstam där det redan bor möss). Hittills har jag aldrig sett samma mus två gånger.
Tack för svar!T Troberg skrev:Jag bor på landet, och man får in några möss varje höst. Vill de in så kommer de in. Hade möss velat ta sig in på internationella rymdstationen så hade de kommit in.
Jag försöker hindra möss komma in i köket med och att fånga in finns ju olika metoder men de som finns i väggarna kanske bara befinner sig där och då behöver jag stoppa dem att komma in för sedan går det inte. Därför tänker jag just med stopp i underkanten av fasaden.
Jag har haft över 25 tamråttor genom åren. Man lär sig skilja deras ansikten på samma sätt som man skiljer människoansikten. Jag misstänker att en typisk råtta tycker "alla människor ser likadana ut", men en tamråtta lär sig fort känna igen olika människor. Samma där.wildeside skrev:
Beror på hur huset är byggt, och inte minst var det ligger.H Helen111 skrev:Tack för svar! Om dom inte tar sig in nerifrån så ser jag inte riktigt hur de tar sig in i fasaden..? Eller menar du att de hittar andra vägar in t ex genom ventilationsgaller och kommer in i väggarna på det viset?
Där jag hörde i väggen satte jag kattens toalåda och sedan blev det tyst. Vet inte om det var en slump?
Vi har en hästgård på landet och här går det 13 dussin gnagare på dussinet. Det betyder att alla gårdens byggnader är utsatta för gnagare som kommer från alla håll och kanter. Finns det enenda svaghet iform av ett litet hål, springa etc, eller för den delen en svaghet i form av en gnagvänlig defekt såsom ett missat hammarslag i en fasadskiva (asfaboard eller utegips) eller en fnasig kant på ngn byggskiva så blir det strax ett lagom stort hål... Jag nämner öht inte plastfolier såsom byggfolie eller vindduk eftersom de inte stoppar en enda gnagare som vill igenom. Samma sak med mineralullsisolering.
Har själv sett hur möss kan springa uppför en murad vägg på bara ett par sekunder. Dessutom så har jag sett gnagarbajs mest överallt när jag renoverat, så slutsatsen är att de tar sig fram i princip överallt. Även om de inte gärna klättrar på utsidan av en fasad så kan som tidigare nämndes olika andra konstruktioner, liksom utemöbler och annat som står nära eller lutat mot huset agera brygga/stege. Klätterväxter, buskar och träd med grenverk som är mot eller nära fasaden fungerar också ypperligt.
Vidare så är gnagare också utmärkta hoppare. Klarar lätt en halvmeter om de måste.
Äldre hus som varit med om div utbyggnader, renoveringar etc brukar ha många svaga punkter där gnagare kan komma in, och som sagt har de väl kommit in så brukar de ha access till hela huset, dvs golv, väggar och tak.
Men, om detta är första ggn du märker av dem så kanske det är så "enkelt" som att det är just bara den nya fasaden som är ett problem. Då är det förhållandevis enkelt att lösa så som du är inne på.
Exakt. Vill de in så kommer de in.Oldboy skrev:
Beror på hur huset är byggt, och inte minst var det ligger.
Vi har en hästgård på landet och här går det 13 dussin gnagare på dussinet. Det betyder att alla gårdens byggnader är utsatta för gnagare som kommer från alla håll och kanter. Finns det enenda svaghet iform av ett litet hål, springa etc, eller för den delen en svaghet i form av en gnagvänlig defekt såsom ett missat hammarslag i en fasadskiva (asfaboard eller utegips) eller en fnasig kant på ngn byggskiva så blir det strax ett lagom stort hål... Jag nämner öht inte plastfolier såsom byggfolie eller vindduk eftersom de inte stoppar en enda gnagare som vill igenom. Samma sak med mineralullsisolering.
Har själv sett hur möss kan springa uppför en murad vägg på bara ett par sekunder. Dessutom så har jag sett gnagarbajs mest överallt när jag renoverat, så slutsatsen är att de tar sig fram i princip överallt. Även om de inte gärna klättrar på utsidan av en fasad så kan som tidigare nämndes olika andra konstruktioner, liksom utemöbler och annat som står nära eller lutat mot huset agera brygga/stege. Klätterväxter, buskar och träd med grenverk som är mot eller nära fasaden fungerar också ypperligt.
Vidare så är gnagare också utmärkta hoppare. Klarar lätt en halvmeter om de måste.
Äldre hus som varit med om div utbyggnader, renoveringar etc brukar ha många svaga punkter där gnagare kan komma in, och som sagt har de väl kommit in så brukar de ha access till hela huset, dvs golv, väggar och tak.
Men, om detta är första ggn du märker av dem så kanske det är så "enkelt" som att det är just bara den nya fasaden som är ett problem. Då är det förhållandevis enkelt att lösa så som du är inne på.
Bästa man kan göra är att hålla inomhuset ointressant. Aldrig ha något ätbart framme till exempel.
Sedan vi skaffade katt så har de också slutat komma in. Katterna har aldrig fångat en mus, men deras närvaro håller mössen borta.
Japp, har inte haft några möss på vinden sedan jag satte till metallnät. Har dock för säkerhets skull 10 musfällor på vinden ifall någon skulle ta sig in ändå. Vill inte gärna få nattsömen störd av möss som försöker gnaga sig in till värmen, vilket hände tidigare, och det var det som fick mig att börja sätta metallnät. Förr eller senare tar musfällorna alltid mössen, men ingen av de 10 musfällorna har fångat en mus sedan jag satte metallnät, och det var väl 10 år sedan.H Helen111 skrev: