För ca nio år sedan så anlade jag en markbädd. Marken består av kompakt lerjord, så en infiltration var inte aktuellt. Häromdagen så upptäckte jag att det rann ut vatten från locket på fördelningsbrunnen, när jag öppnar den så är den fylld till brädden. Kollar i trekammarbrunnen, även den är fylld, ända upp till kanten på väggarna mellan kamrarna. Det finns slam i alla tre kamrarna.
Jag har nu pumpat ur fördelningsbrunnen, samt högtrycksspolat rören i markbädden.
Har även pumpat ur trekammarbrunnen, och rensat bort det mesta slammet tillbaka till första kammaren.
Tyvärr så är det ingen skillnad, utan vattnet stiger i fördelningsbrunnen.frown.png
Är bädden körd, eller finns det något man kan göra för att rädda den?
Vet inte hur länge det har runnit över slam till bädden.
Vad jag minns så finns det inget utlopp i botten på markbädden. Är den mättad nu? Kan man komplettera med ett utloppsrör i botten genom att gräva sej in från sidan?

Goda råd önskas tack!
Håkan

Hej. Har i stort sett samma problem. Markbädd, 12 år gammal, lerljord. 3-kammarbrunnen blir snabbt full då det rinner dåligt genom bädden. Har tömt brunnen, en spolbil har försökt högtrycksspola bädden med knappt märkbar förbättring. Så har precis fått godkänt av kommunen för en ny anläggning. Tråkiga pengar men vad göra? Känns ju inte bra med avloppsvatten rakt up på gräsmattan..

Jag förstår inte (fastän jag har eget avlopp själv):

Markbädd, men ingen infiltration?
Men någonstans måste väl vattnet ta vägen, eller hur?

Menar du upphöjd infiltration?

Vart tar vattnet vägen när det passerat markbädden?
Om det inte finns någon väg för vattnet ut från markbädden måste det ju till slut ta stopp.

Har aldrig skrivit så många frågetecken förr i ett inlägg tror jag,
men jag förstår som sagt inte.

Markbädd är en bädd med utloppsrör
Infiltration är en bädd där det sipprar ut i marken

Markbädd är en upphöjd infiltration. Givetvis försvinner vattnet ner i marken till slut.

Är det stopp i bädden så kan man självklart inte bara fixa till en avrinning, bädden måste bytas.

Detta byte är troligen tillståndspliktigt dessutom.

Hur vet man vilket man har?

Claesk skrev:
Jag tror att alla avloppsanläggningar (utom forntida naturligtvis) finns registrerade hos kommunen.
Avdelningen heter Miljö och Hälsa, Vatten och Avlopp eller något sådant.
Alla "nya" anläggningar skall godkännas och finnas i registret.
Ring kommunen.

ullberg
Claesk skrev:
En markbädd har luftningsrör i både början och slut, en infiltration bara i slutet (sen har man typiskt flera spridningsledningar så det kan vara flera rör i bredd, men här pratar jag om början och slut av bäddens längd).

Om man hade fått tipsa om att du ska söka hade jag gjort det då man snabbt kan få upp bilder på hur de respektive funkar...

/U

PS: Detta gäller naturligtvis bara under förutsättning att det är rätt utfört (och att inte något hänt under årens lopp).

Det kanske är förtydligat redan, men jag gjorde en markbädd förra sommaren, och markbädden har längst ner i botten uppsamlingsrör som samlar upp vattnet sedan den gått i genom bädden. i mitt fall går dom till en uppsamlingsbrunn som sedan har sitt utlopp i ett dike. ovanpå dessa ligger ett tjockt lager med sand sedan spridningslager med spridarrör, ovan på detta markduk och sedan ett rejält lager med jord som tjälskydd. så min markbädd har både fördelningsbrunn fyrar luftningsrör som sticker upp samt en uppsamlingsbrunn med utlopp till ett dike. finns inte detta är det en infiltration alternativt en upphöjd infiltration om det ligger som en limpa ovanpå marken.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Kan vara så enkelt att grundvattennivån har höjts av någon anledning. Vägbygge eller dikning i närliggande skog. Eller kanske större avverkning? Då brukar nivån höjas markant i närliggande hus. Har man nergrävd bädd så är ju givetvis sådant känsligt. Vatten tar ju som sagt enklaste vägen och det kan vara rakt inde din bädd. Gör en provgrop på ca 2 meter brevid och titta om grundvatten står där.

Har samma problem som ni verkar haft med er markbädd. Vad gjorde ni för att få det fungera?

anderssose anderssose skrev:
Vad gjorde ni för att få det fungera?
Vad exakt är problemet hos dig?

Man brukar börja med att gräva en "provgrop" för att se var grundvatten-nivån ligger, och se hur genomsläppliga marklagren är, dvs vad det är för jordarter. Lera, silt, sand osv.
Och utifrån den analys som görs så beslutar man om lämplig avloppshantering.

Så kalla in en grävare, och gräv en två meter djup provgrop,
så får du se sedan vad som är möjligt att göra.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Är det ingen av er med täta markbäddar som funderar på att ersätta den med en kompaktmarkbädd? En tank med biomaterial. Då kan man rengöra den invändigt vid behov utan att behöva gräva om som ofta blir fallet med en traditionell av sand och grus.

J JanneS69a skrev:
Är det ingen av er med täta markbäddar som funderar
Men vattnet skall ju ändå ta vägen någon stans.
Så det gäller att ta sig igenom lerlagret och ner i genomsläppliga marklager.
Inom sin tomt eller utanför, genom ett dike till exempel.

Vattnet skall väl ner till det s.k. grundvattnet?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vattnet skall ju ändå ta vägen någon stans.
Så det gäller att ta sig igenom lerlagret och ner i genomsläppliga marklager.
Inom sin tomt eller utanför, genom ett dike till exempel.

Vattnet skall väl ner till det s.k. grundvattnet?
Öö hur menar du nu . hitta annant material under leran . brukar sällan va så lätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.