Exakt vilken typ av utbildning vet jag inte, vi skippade minireningsverk ganska omgående.D Daniel 109 skrev:
Om det nu inte skett någon ny prövning/lagändring senaste året så hittade jag detta när jag googlade lite snabbt.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2018/januari/olika-beslut-om-minireningsverk/
Den har jag inte sett tidigare. Nu vet vi inte riktigt vad det står i domen. Men jag tycker att det låter konstigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 87 inlägg
Hej, uppdaterar tråden med vad det var som orsakade vårt problem. När vi bestämt för att ersätta bädden med ett minireningsverk så ser vi att när vi börjar gräva att utloppsröret från trekammarbrunnen till markbädden lutar fel, dvs finns inget fall från brunnen till bädden, lutade från bädden till brunnen. Entreprenören som gjorde jobbet har inte kvar sitt företag så det blir inga pengar tillbaka. Minireningsverk på plats nu: dock med en servicekost på ca 5000 per år.
Så här ser rättsläget ut vad gäller serviceavtal:D Daniel 109 skrev:
https://www.havochvatten.se/hav/vag...-med-krav-pa-att-serviceavtal-ska-finnas.html
D v s ja, kommunen kan ställa krav på att vissa servicemoment utförs av kvalificerad personal med särskild sakkunskap på området. Men kommunen kan troligen inte hitta på egna kurser eller krav på vissa kurser. Företaget som säljer avläggningen bidrar lämpligen med detaljerna i skötselinstruktionen.
Trist, men ett fall som bekräftar regeln att det är felaktigt anläggande som sänker de infiltrationer och markbäddar. Själva tekniken är annars väldigt robust när anläggningen väl är byggd korrekt.anderssose skrev:
Hej, uppdaterar tråden med vad det var som orsakade vårt problem. När vi bestämt för att ersätta bädden med ett minireningsverk så ser vi att när vi börjar gräva att utloppsröret från trekammarbrunnen till markbädden lutar fel, dvs finns inget fall från brunnen till bädden, lutade från bädden till brunnen. Entreprenören som gjorde jobbet har inte kvar sitt företag så det blir inga pengar tillbaka. Minireningsverk på plats nu: dock med en servicekost på ca 5000 per år.
Medlem
· Västra Götaland
· 87 inlägg
Markbädd är väl egentligen att föredra. I princip ingen service och inga elektroniska komponenter som kan falera förutsatt att bädden är anlagd korrekt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stoppa en luftläcka mellan rum och kallvind
Isolering -
Hur kan jag skarva ingångsslang med Aquastopp utan att tappa funktione
Kök -
"Stopp" i golvbrunnen
Vatten & Avlopp -
Stoppa jorden att sippra ner i dräneringen med stockar?
Grund & Markarbeten -
Har jag början till stopp i dagvattenledningen?
Vatten & Avlopp