7 342 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Stopp i köksavlopp, igen, igen igen.
Inser att det är en gammal tråd men några egna "findings" kan säkert vara intressanta för någon.optimum skrev:
Är säkert rätt och lämpligt.
Hade 0-koll på sådant när vi byggde och hade de bara gjort rätt hade de kunnat ansluta köket till centrala delen av avloppet som ligger ca 2 meter från där diskbänk/diskmaskin har sitt avlopp.
Jag hade under bygget max fokus på att grunden uppfördes på ett sätt som gjorde att vi slapp fuktproblem. Något som faktiskt blev bra men avloppet mindre bra men funkade kanon de första 20 åren.
Har hittat programval för "grytor" och är 70 grader samt ska försöka hitta maskindiskmedel från de som skiter i miljön.
Det medel vi använde förr verkade fungera.
Hoppas Greta och andra miljövänner inte ser oss.
Men underbart det engagemang som finns här att lösa problem. Om vi skulle byggt nytt kan jag garantera att vatten och avlopp hade sett helt annorlunda ut. Rakt ned med allt och direkt ut till kommunens avlopp. Förberett för stora spolbilens slangar. Jo sett dess i aktion på företaget när vi haft stopp i toaletterna. Expert som spolade och lärde oss att snålspolande toaletter är kass och spola alltid minst två gånger. Annars blir det stopp. Nästa gång vi byter toalettstolar blir det sådana som använder 10 gånger så mycket vatten.
Kör alltid på 65C,
- du slipper troligen stopp i rören och kan t.o.m. lösa upp begynnande proppar.
- det behövs inga multitabletter eller separat rengöring av maskinen.
- du kan använda mer miljövänliga diskmedel som är snälla mot micro-organismerna i ditt eget eller kommunens reningsverk.
- Livsmedelsverket anger 70C som temperatur för värmebehandling men mikroorganismer dör även vid lägre temperaturer som 65C. Det tar dock lite längre tid vilket vi ju har i en diskmaskin.
- Parasiter dör helt säkert. De flesta parasiter dör efter cirka en minut i 55-60 °C (det är därför kött vanligen ska värmas till minst 55C).
Men, diskar du glas och finporslin kan det behövas sköljmedel för att det ska se trevligt ut.
HejJT2 skrev:
Inser att det är en gammal tråd men några egna "findings" kan säkert vara intressanta för någon.
Kör alltid på 65C,
- du slipper troligen stopp i rören och kan t.o.m. lösa upp begynnande proppar.
- det behövs inga multitabletter eller separat rengöring av maskinen.
- du kan använda mer miljövänliga diskmedel som är snälla mot micro-organismerna i ditt eget eller kommunens reningsverk.
- Livsmedelsverket anger 70C som temperatur för värmebehandling men mikroorganismer dör även vid lägre temperaturer som 65C. Det tar dock lite längre tid vilket vi ju har i en diskmaskin.
- Parasiter dör helt säkert. De flesta parasiter dör efter cirka en minut i 55-60 °C (det är därför kött vanligen ska värmas till minst 55C).
Men, diskar du glas och finporslin kan det behövas sköljmedel för att det ska se trevligt ut.
Tackar för svaren.
Kör alltid sedan 3-4 år på 65 grader men fick ändå riva rören i höstas igen.
Dock hittade jag en svacka på rören i en del som jag inte öppnade upp av kanalen där rören går.
Var nu noga med att jag har fall hela vägen men dock inget riktigt bra fall.
Var ung och oerfaren av bygg när vi 1985 byggde hus och med dagens erfarenhet hade de aldrig fått dra avloppen på det viset. Då kunde de dragit köksavloppet direkt mot utgående rör som ligger i samma rum under golvet (betong) i det rum som ligger på undervåningen direkt under köket.
Tips till alla som ska bygga att gärna visa rördragningens ritning för en röris med bred erfarenhet av sådant här.
Sen med avlopp ut till gatan eller eget. Köp aldrig snålspolande toaletter, är för lite vatten som spolas och skiten stannar kvar i rören när vattnet rinner iväg.
För många år sen vid snack med en gammal röris sa han. "" Titta där är min pension och pekade på en stol "" Damerna använder bara ett papper och spolar med snålen """ och det sätter sig fast i rören och jag får åka och rensa, ett bra jobb och ger en del i plånboken på äldre dagar.
För många år sen vid snack med en gammal röris sa han. "" Titta där är min pension och pekade på en stol "" Damerna använder bara ett papper och spolar med snålen """ och det sätter sig fast i rören och jag får åka och rensa, ett bra jobb och ger en del i plånboken på äldre dagar.
Klicka här för att svara