1 771 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Stomspikning
Hej på er. En fundering jag har är angående sk. stomspikpistoler och dess spik som jag behöver ha hjälp med att reda ut. Dessa är ju oftast av 34gr typ och spiken D-skalle. Varför 34gr och inte 21gr och varför är spiken D-skalle förutom att magasinet bygger mindre i i djupled så att säga? Har det att göra med att det är lättare att skråspika ett T-förband med just den utformningen på maskin och spik. Eller...
/Micke
/Micke
En 34 graders pistol blir kortare än en 21 graders. Smidigare om det är trångt helt enkelt. Varför det finns D-skalle är jag inte helt hundra på. Det finns ju tätbandade 34graders spik med runt huvud också har jag för mig.
Någon större mening med vinkeln kan jag inte påstå att det är något kanske, den egentliga anledningen till olika grader är att från början hade olika tillverkare olika grader just för att få sälja sin spik.
Idag spelare det mindre roll då dom flesta tillverkare säljer spik och pistoler i alla vinklar.
Idag spelare det mindre roll då dom flesta tillverkare säljer spik och pistoler i alla vinklar.
Klicka här för att svara