Hej.
Har tagit in offerter på egenritathus ca 200 kvm. Nyckelfärdigt och vi landar på ca 3.4 miljoner. Vår budget är dock ca 2.6-2.7 miljoner.

Stomrest och totalt färdigt utvändigt inklusive allt material invändigt (exkl. el) landar dock på ca 2 miljoner.

Nu till frågan. Om vi väljer stomrest och har tänkt att göra en hel del själv som golv, kök, har en kompis som gör badrum och en snickarkille som kan hjälpa mig med en hel del snickerier är det då orimligt att klara sig med 700 000 kr för elektriker (och material men golvvärme finns redan på båda plan) Vvs men värmepump ingår i priset samt vissa snickerier?
Tycker att 700 000 kr låter mycket ändå för arbetskostnader.
Hustillverkaren räknar ju med 1.4 miljoner så jag undrar vad jag missar.

Mycket tacksam för svar!

Vi betalar 750-800 tkr för hela entreprenaden (enda material som ingår i priset är el, färg, kakel/klinker). Då är det klart nyckelfärdigt och endast målning utsida som lämnas till oss. Det gäller ett enplans hus på 142 kvm, dock ej egenritat utan ett kataloghus som levereras i storblock för ytterväggarna, resten spikas på plats.
Det jag vill säga är att jag tycker att 1,4 milj låter väldigt mycket.

Tack för svaret.

Jag kan inte förstå vad som är så dyrt att summan på stomrest, inklusive grund samt allt invändigt material hamnar på ca 2 000 000 kr och nyckelfärdigt ca 3 400 000 kr.

Tror ni att om jag väljer stomrest och gör en hel del snickerier själv med god hjälp, köper vissa snickartimmar samt VVS samt el kan landa kring 2 600 000 kr.
Tacksam för ytterligare feedback.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.