1 900 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Stomresning av 2plansvilla
Hej.
Vi ska bygga i Göteborg.
Jag är geotekniker och geokonstruktör och min fru är brokonstruktör.
Vi har således dimensionerat hela villan och grunden själva.
Vi tänker köpa material av bygghandeln direkt, alternativt köpa materialet av firman som stomreser.
Vi söker nu duktiga och prisvärda konsulter och entreprenörer för följande:
-Energiberäkning
-VVS-konstruktör
-El-konstruktör
-Snickare för stomresningen (inkl tätt hus) och eventuellt köp av material till nettopris + påslag.
-Elektriker för elentreprenad och eventuellt köp av material till nettopris + påslag.
-VVS-entreprenör och eventuellt köp av material till nettopris + påslag.
Någon som vill dela med sig av referenser på ovanstående i gbg, kungsbacka-området?
Mvh Jimmie
Vi ska bygga i Göteborg.
Jag är geotekniker och geokonstruktör och min fru är brokonstruktör.
Vi har således dimensionerat hela villan och grunden själva.
Vi tänker köpa material av bygghandeln direkt, alternativt köpa materialet av firman som stomreser.
Vi söker nu duktiga och prisvärda konsulter och entreprenörer för följande:
-Energiberäkning
-VVS-konstruktör
-El-konstruktör
-Snickare för stomresningen (inkl tätt hus) och eventuellt köp av material till nettopris + påslag.
-Elektriker för elentreprenad och eventuellt köp av material till nettopris + påslag.
Någon som vill dela med sig av referenser på ovanstående i gbg, kungsbacka-området?
Mvh Jimmie
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, det var inte lite som ni vill ha hjälp med!
För att ge lite relief till din kravbild, kan jag berätta hur vi gjorde när vi byggde nytt för snart åtta år sedan:
-Energiberäkning Har vi inte gjort någon alls.
-VVS-konstruktör Är inte gjort, rören är dragna av erfarna markanläggare och rörmokare ändå.
-El-konstruktör Finns inte gjort. Alla eluttag och brytare sitter där de ska ändå.
Vi bestämde isoleringstjocklek och fönster innan bygget påbörjades.
Och bestämde byggarens påslag till 8% på inköpspriserna.
Vet ej, men elfirman här i trakten verkade ta hyfswat betalt.
Se ovan om elektriker.
För att ge lite relief till din kravbild, kan jag berätta hur vi gjorde när vi byggde nytt för snart åtta år sedan:
-VVS-konstruktör Är inte gjort, rören är dragna av erfarna markanläggare och rörmokare ändå.
-El-konstruktör Finns inte gjort. Alla eluttag och brytare sitter där de ska ändå.
Se ovan om elektriker.
KnockOnWood skrev:
Oj, det var inte lite som ni vill ha hjälp med!
Se ovan om elektriker.
Vill du delge vilka entreprenörer du använde?
Kommunen kräver ju ritningar på vvs, el och energiberäkning hur löste ni det?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det finns en sida på nätet där man kan göra energiberäkningar själv utan kostnad
http://www.energiberakning.se/
vvs ritning gjorde jag själv (efter att ha kollat på en massa andra vvs ritningar från andra hus)
en ritning över tappvattnet/avlopp och en över dräneringen, ventilationen så gjorde alig en sådan åt mig soliduct gör också sådana.
elritning gjorde jag också själv efter att ha kollat på några andra sådana, och funderat var jag ville ha lampor och uttag.
(Maskin/Elektroingenjör)
http://www.energiberakning.se/
vvs ritning gjorde jag själv (efter att ha kollat på en massa andra vvs ritningar från andra hus)
en ritning över tappvattnet/avlopp och en över dräneringen, ventilationen så gjorde alig en sådan åt mig soliduct gör också sådana.
elritning gjorde jag också själv efter att ha kollat på några andra sådana, och funderat var jag ville ha lampor och uttag.
(Maskin/Elektroingenjör)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Byggmästaren, som stod för hela bygget, har konkat, så där finns ingen hjälp att få.J jimmies86 skrev:
Och hans underentreprenörer var lokala i Halmstad/Laholm. Jag vet inte var i landet du skall bygga, så det kanske inte är så intressant.
Ventilationsritningen gjorde en konsult, som Soliduct rekommenderade. Är det intressant så kan du gärna få namn och adress.
Annars har vi varken ritningar på el, VVS eller några andra installationer. Det löste hantverkarna med den äran under arbetets gång.
Och någon energiberäkning har vi aldrig gjort.
Vilken nytta har man av den? Det är ju bara ett byråkratiskt påhitt av lagstiftarna, utan praktisk nytta.
Godtog kommunen energiberäkningen utan att någon med cert utfört den?Snailman skrev:
Det finns en sida på nätet där man kan göra energiberäkningar själv utan kostnad
[länk]
(Maskin/Elektroingenjör)
Vilken kommun var det? (snälla säg göteborg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Energibalansberäkningen kräver inte certifiering enligt lagen, jag har använt Rockwools program ett flertal gånger, detaljerad men bra instruktioner.J jimmies86 skrev:
http://www.rockwool.se/support/berakningsprogram/energiberakning/
Kanon, nu har jag två oberoende källor som säger samma sak. Göteborgs kommun är dock hopplösa med sina kravställningar så det skulle inte förvåna mig om de slår bakut igen!A Autodidak1 skrev:
Vad tror ni om kravet att man måste ha BAS-P utbildning för att kunna få bygglovet beviljat?
Mvh J
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Varför skulle du behöva det? Däremot förslag på Kontrollansvarig.J jimmies86 skrev:
Klicka här för att svara