Hej!

Jag har en Thermia Villa 75 installerad från 2008 som låter nåt så djävulsk när kompressorn drar igång. Köpte huset i somras så har ingen tidigare referensram kring ljudnivå. Har försökt att ljudisolera insidan av pumpen med dämpmattor runt kompressor samt sidorna mm. Även lagt vibrationsdämpande kuddar under fötterna till pumpen utan resultat. Nu tror jag att felet ligger i att kompressorn skapar såpass mycket vibrationer samt ljud till frånledningarna som sitter direkt skruvade i betongväggen och det är då de som ger vibrationsljudet i väggen, men det är ju såklart bara en teori.

Största anledningen till att detta är ett problem är att vägg i vägg ligger gillestugan som vi använder som tv-rum vilket gör det hela extremt störande. Bergvärmen är placerad i pannrummets högra hörn ej dikt med vägg eller liknande utan det är bara ett stomljud från pumpen samt vibrationer i ledningarna längs väggen. Har även fyllt pannrummet med diverse saker och akustikplattor på väggarna som ett test för att det ska bli mindre resonans men även det har varit lönlöst.

Så min fråga är då, kan det vara en idé att byta vibrationsdämparna under kompressorn eller försök göra om infästningen på ledningar längs väggen? Eller någon annan lösning som får bort detta störande ljud.

Rörigt pannrum med akustikplattor på väggen, kartonger och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeinstallation i pannrum med synliga rör och isolering, nära en vit tank och i närhet av elektriska kablar.
Skapa konto
Thermia Villa 75 värmepump i pannrum, omgiven av isolerade rör och ackumulatortankar.
Skapa konto
En Thermia Villa 75 värmepumpsdel med synliga dämpmattor och vibrationsdämpande kuddar på en sliten betonggolv.
Skapa konto
Rörledningar med isolering och ljudabsorberande skumplattor på väggen i ett pannrum.
Skapa konto
Öppet värmepumpskåp med synlig kompressor och elektriska komponenter i ett pannrum.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Har exakt samma problem hemma med vår bergvärmepump, så fort kompressorn kör igång så hör jag ett dovt irriterande brummande våningen ovanför.

Märkte att när jag står jämte pumpen och går ner på golvet och lyssnar så är det jättetyst och när jag ställer mig upp så brummar det jättehögt. Precis som att det går en linje igenom pumpen.

Jag har inte kommit så långt att jag har en lösning än men kan vara skönt att veta att du inte är ensam.
Kommer jag på nåt som fungerar så återkommer jag i tråden.

• Gilla
Lundbergium
  • Laddar…
Nu återkommer jag.
Har på grund av anledningar behövt flytta en gammal radiator i köket och passade på att byta/flytta/ändra många meter äldre järn- och kopparrör till Pexrör.

Det gjorde en otrolig skillnad precis som om värmepumpen flyttats 100 meter längre bort.

Så din teori om att vibrationerna förs vidare i det hårda materialet stämmer rätt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.