4 644 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Stolpuppdragningsverktyg?
Ja, eftersom det har införskaffats en ny leksak i form av lastmaskin så är det dags att fixa en massa staket som är dåligt (hästhagar) och/eller ska flyttas. Trycka ner nya stolpar är inget problem, men jag vill få upp de gamla också.
En del är dåliga, men en del går säkert att återanvända. Det är runda stolpar varav merparten nog är 80mm diameter. Dom sattes ner för ett antal år sedan och det var inget kul jobb, jordborr och slägga, ca 1m ner sitter dom allihop.
Just nu försöker jag klura ut något fiffigt redskap att få fast i stolpen så att jag bara kan dra upp dom med lastaren. Jag drog upp ett par stolpar får något år sedan med en lånad lastmaskin genom att sonika borra ett hål i dom, stoppa igenom en järnstav och lyfta upp dom med pallgafflarna, men jag är ute efter något smidigare. Vill inte behöva borra hål i alla stolparna.
Formligen någonting som går snabbt att sätta fast och bara haka lina/kättning till pallgafflarna och dra upp dom. Och som man helst kunde montera/hålla kring stolpen utan att blanda in verktyg i det hela. Måste nog sitta relativt hårt också, en del stolpar sitter nog ganska rejält.
Förslag?
Själv tänkte jag lite kring ett verktyg/redskap jag såg i användning när man lyfte dit vår nya brunn för några år sedan. Det hakas/kläms fast i kanterna på betongringen och sen kniper det åt hårdare ju mer man lyfter, om någon känner igen det jag pratar om?
En del är dåliga, men en del går säkert att återanvända. Det är runda stolpar varav merparten nog är 80mm diameter. Dom sattes ner för ett antal år sedan och det var inget kul jobb, jordborr och slägga, ca 1m ner sitter dom allihop.
Just nu försöker jag klura ut något fiffigt redskap att få fast i stolpen så att jag bara kan dra upp dom med lastaren. Jag drog upp ett par stolpar får något år sedan med en lånad lastmaskin genom att sonika borra ett hål i dom, stoppa igenom en järnstav och lyfta upp dom med pallgafflarna, men jag är ute efter något smidigare. Vill inte behöva borra hål i alla stolparna.
Formligen någonting som går snabbt att sätta fast och bara haka lina/kättning till pallgafflarna och dra upp dom. Och som man helst kunde montera/hålla kring stolpen utan att blanda in verktyg i det hela. Måste nog sitta relativt hårt också, en del stolpar sitter nog ganska rejält.
Förslag?
Själv tänkte jag lite kring ett verktyg/redskap jag såg i användning när man lyfte dit vår nya brunn för några år sedan. Det hakas/kläms fast i kanterna på betongringen och sen kniper det åt hårdare ju mer man lyfter, om någon känner igen det jag pratar om?
Ta ett lyftband a 500kg. Tror det kallas så. Kanske 2.5cm brett nylonband i spännbandsmaterial som är ca 2m i diameter. Ser ut som ett O så att säga. Gör en strypögla som dras åt när du lagt det runt stolpen och lyft med lastaren.
Funderade kring något sådant själv, rädd att det halkar av bara, men får ta och prova. Tänk dig att en del stolpar står under/vid träd i ganska blöta marker på sina ställen. En del är fulla med "grön beläggning" modell hal-som-en-ål.
Ska se om jag får tag på en timmersax också, det lät som ett spännande alternativ. Kan knappt bärga mig till att prova all möjliga saker som vi behöver få gjort, lastaren kommer kanske imorgon om det vill säg väl :wow::wow: Om inte annat är det kul och manligt att ratta stora maskiner!
Nu är jag definitivt på väg OT....
Ska se om jag får tag på en timmersax också, det lät som ett spännande alternativ. Kan knappt bärga mig till att prova all möjliga saker som vi behöver få gjort, lastaren kommer kanske imorgon om det vill säg väl :wow::wow: Om inte annat är det kul och manligt att ratta stora maskiner!
Redigerat:
Strypeffekten kommer lösa det där. Ju hårdare stolpen sitter ju mer drar snaran åt så att säga.mrVoodoo skrev:Funderade kring något sådant själv, rädd att det halkar av bara, men får ta och prova. Tänk dig att en del stolpar står under/vid träd i ganska blöta marker på sina ställen. En del är fulla med "grön beläggning" modell hal-som-en-ål.
Ska se om jag får tag på en timmersax också, det lät som ett spännande alternativ. Kan knappt bärga mig till att prova all möjliga saker som vi behöver få gjort, lastaren kommer kanske imorgon om det vill säg väl :wow::wow: Om inte annat är det kul och manligt att ratta stora maskiner!Nu är jag definitivt på väg OT....
Jag skulle köra på den på alla stolpar och får du någon som bråkar är det bara att ta plan B.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Om ni är två personer som kommer att hjälpas åt så kan du köra med ett rep.
Lägg två varv runt stolpen och den ända som sitter i lastmaskinen ska låsa repet, den andra änden håller din medhjälpare i.
Fungerar som strypsnaran men är mycket enklare att få upp efter du fått upp stolpen.
Om ni är två personer som kommer att hjälpas åt så kan du köra med ett rep.
Lägg två varv runt stolpen och den ända som sitter i lastmaskinen ska låsa repet, den andra änden håller din medhjälpare i.
Fungerar som strypsnaran men är mycket enklare att få upp efter du fått upp stolpen.
Rep borde kunna fungera. Annars heter det väl lyftsling eller rundsling de där öglorna som brukar användas. Jag tycker jag har sett allt möjligt lyftas av från lastbilar med bara en ögla med sådana runt. Rör till allt från byggställningar till naturgasledningar.
Rundsling går nog att hitta lite överallt om du tycker vanligt rep är för simpelt.
Rundsling går nog att hitta lite överallt om du tycker vanligt rep är för simpelt.
Dragstrumpa. Fungerar i alla fall utmärkt vid dragning av grövre kablar och borde fungera lika bra på en rund stolpe.
http://dragstrumpor.com/Produkter.aspx
http://dragstrumpor.com/Produkter.aspx
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
Vanlig rundsling fungerar utmärkt om du gör som Suhagg skriver, är man 2 så går jobbet dessutom fort.
Det går att använda kätting också, fördelen är att det går mycket snabbare att få loss den när man fått upp stolpen.
Det går att använda kätting också, fördelen är att det går mycket snabbare att få loss den när man fått upp stolpen.
Klicka här för att svara