Söker efter en listig stolpspade med dubbla blad och två handtag som gör att man får upp grävmassorna ur djupa smala hål utan att behöva krypa på marken och sträcka sig ner med en liten trädgårdsspade. Har sett en sådan i gissningsvis en amerikansk film för länge sedan.
Någon som vet om man kan finna en sådan i Sverige/Sthlm? jag har nämligen inte sett någon här hemma.

Redigerat:
Uffe_xx skrev:
Söker efter en listig stolpspade med dubbla blad och två handtag som gör att man får upp grävmassorna ur djupa smala hål utan att behöva krypa på marken och sträcka sig ner med en liten trädgårdsspade. Har sett en sådan i gissningsvis en amerikansk film för länge sedan.
Någon som vet om man kan finna en sådan i Sverige/Sthlm? jag har nämligen inte sett någon här hemma.
Kanske en sån där skopa som gubbarna från t ex Ragnsells rensar dagvattenbunnar och sandfång med skulle kunna funka? har dock inte en susning vad en sån skulle kunna heta eller var man skulle kunna köpa en sån.

Kyrkogårdsvaktmästarna använder sådana spadar när de gräver "grav" till urnorna efter kremering. Funkar kalas, runda fina hål utan trasiga kanter och dessutom med hel rygg till grävaren. Kolla med lokala vaktmästaren om var de köper eller varför inte låna hans spade.:)

I Sverige/Sthlm vet jag faktiskt inte, sett ganska många diverse onlineshoppar dock, men inte svenska :(

Finns t.ex hos Lawsons, som många verkar ha goda erfarenheter av att beställa ifrån.

Direktlänk

Suveränt Tack! :)

Plintspade eller "Double Shovel Holer" (då har man lärt sig namnet på ytterligare ett redskap) verkar riktigt vettig, konstigt att den inte är särskilt vanlig..

Där lärde man sig något nytt ja, funderade en del på vad det hette på svenska själv, sökte på en massa olika, men just plintspade slog mig aldrig... :)

finns på hornbach - kostar strax under 600kr. instämmer att det är ett förträffligt verktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.