Är i startgroparna till att montera upp en pergola som ska ha fästpunkter i fasad samt stolpar i altan.
Frågan är hur jag ska montera mina fästpunkter? Tanken var först att montera stolpfötter i fasad och altan enligt bilderna.
Kommer detta att vara tillräckligt starkt eller måste jag tänka om?
Pergolan ska byggas i 95x95 reglar och i storlek av ca. 3.8 m (bred) x 2,5 m (djup)

• Montering av stolpfäste på husfasad inför bygget av pergola. En hand håller ett metallfäste mot en vit träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk stolpfot med fyrkantig öppning på en trädäckad altan, förberedd för montering av pergola.
    Skapa konto
  • Vit husfasad med altandäck, två svarta stolar och blommor i krukor. Potentiellt område för pergola montering.
    Skapa konto
  • Svartvit illustration av en enkel pergolakonstruktion med tre stolpar och balkar.
    Skapa konto
Välkommen till Byggahus!

Det är möjligt att fasad brädorna skulle tåla vikten av pergolavirket, men om nån skulle sätta ett solsegel, gunga eller liknande i den horisontella delen går panelen sönder.

Fäst i väggens stående reglar.

De stående stolparna bör helst få egna plintar, eller åtminstånde fästas väl i altanens golvreglar.

Redigerat:
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!

Det är möjligt att fasad brädorna skulle tåla vikten av pergolavirket, men om nån skulle sätta ett solsegel, gunga eller liknande i den horisontella delen går panelen sönder.

Fäst i väggens stående reglar.

De stående stolparna bör helst få egna plintar, eller åtminstånde fästas väl i altanens golvreglar.
Tack för svaret!
Ja både beslagen och fasaden känns lite för klena för att man alltid ska kunna vara lugn.
Blir att fungera ut en bra bärlina till fasaden istället och eventuellt montering i golvreglar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.