Är i startgroparna till att montera upp en pergola som ska ha fästpunkter i fasad samt stolpar i altan.
Frågan är hur jag ska montera mina fästpunkter? Tanken var först att montera stolpfötter i fasad och altan enligt bilderna.
Kommer detta att vara tillräckligt starkt eller måste jag tänka om?
Pergolan ska byggas i 95x95 reglar och i storlek av ca. 3.8 m (bred) x 2,5 m (djup)
Frågan är hur jag ska montera mina fästpunkter? Tanken var först att montera stolpfötter i fasad och altan enligt bilderna.
Kommer detta att vara tillräckligt starkt eller måste jag tänka om?
Pergolan ska byggas i 95x95 reglar och i storlek av ca. 3.8 m (bred) x 2,5 m (djup)
Välkommen till Byggahus!
Det är möjligt att fasad brädorna skulle tåla vikten av pergolavirket, men om nån skulle sätta ett solsegel, gunga eller liknande i den horisontella delen går panelen sönder.
Fäst i väggens stående reglar.
De stående stolparna bör helst få egna plintar, eller åtminstånde fästas väl i altanens golvreglar.
Det är möjligt att fasad brädorna skulle tåla vikten av pergolavirket, men om nån skulle sätta ett solsegel, gunga eller liknande i den horisontella delen går panelen sönder.
De stående stolparna bör helst få egna plintar, eller åtminstånde fästas väl i altanens golvreglar.
Redigerat:
Tack för svaret!F fribygg skrev:Välkommen till Byggahus!
Ja både beslagen och fasaden känns lite för klena för att man alltid ska kunna vara lugn.
Blir att fungera ut en bra bärlina till fasaden istället och eventuellt montering i golvreglar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
För tätt mellan dörrfönster
Fönster & Dörrar -
Vad ska man behandla inomhusträmöbler med för att användas utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Plattform på poolgolv
Pool -
Varför läcker vattenutkastaren från dräneringsröret?
Vatten & Avlopp -
Hur går jag bäst tillväga för att uppgradera garage till 3-fas?
Laddboxar