Hur gör ni andra med era maskiner? Märker ni dom och i så fall hur och med vad? Vad bör man märka dom med? sitt namn? räcker det? vattenfast penna eller någon forma av gravyr?

Jag har använt min dremel och ett gravyrstift, gick mycket smidigt och blev tydligt.

• Gilla
aivo
  • Laddar…
Räkna först ut hur mycket maskinerna (eller vad det nu handlar om) sjunker i värde pga den fula märkningen.

Räkna därefter ut hur mycket pengar stöldmärkning har sparat åt dej de senaste tio åren.

Gör sedan det som är smart..

• Gilla
agehall
  • Laddar…
ullberg
Lätt för dig att säga med sannolikt ett par hundra meter infart som man har på sig att jaga ikapp den stackars tjuv som förirrat sig först till en ö och sen till just din gård.

Behovet ser sannolikt lite annorlunda om man bor i en storstad och har sina verktyg i ett förråd på/i en vind/källare dit kanske 3xantal boende i huset har nycklar...

Däremellan finns otaliga förortsbor i mer eller mindre "attraktiva" (ur tjuvens synpunkt) lägen...

Själv bor jag mer åt ditt håll om än sannolikt inte lika extremt, så inte heller jag märker mina verktyg och tycker fortsatt att det är rätt _för mig_...

Några hundra meter.. Det är fem kilometer till brevlådan och närmsta korsning.. :cool:

Men jag har ju även bott i en del större hålor.. Linköping, Stockholm, New York, Washington och inte känt något behov av stöldmärkning där heller. :)

• Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Kolla på DNA märkning med micropunkter. Genomskinlig lack typ..

Det enklaste är ju att köpa verktyg som inte är av stöldbegärliga märken, jag har ibland svårt för detta forum där folk verkar ha någon fetisch i att köpa svindyra maskiner bara för sakens skull, gissningsvis blir även dessa dyra verktyg väldigt lite använda, gissar även på att det är få som graverar in något på dessa dyra maskiner, då det allt som ofta ser ut som skit när man gjort det.
Så det borde ju finnas en bred erfarenhet här på forumet.

Själv köper jag de flesta verktyg på Biltema och liknande, de funkar, de är prisvärda, jag är klar med mitt projekt långt innan maskinen ger upp och beg marknaden för sletna Biltema verktyg är väldigt begränsad.

Det går ju för övrigt att köpa nytt plasthölje för småpengar på tex Ebay, så märkning tycker jag nog inte tjänar mycket till...

Rent krasst finns ingen märkning som stoppar tjuven. Har de redan tagit sig in i ditt förråd så tar de verktygen oavsett märkning.

Det enda som händer för dem är att de får lite mindre för dem på sidan om.

Är de riktigt ambitiösa så tar de helt enkelt bort stöldmärkningen. Antingen genom att köpa reservdelar och byta ut plastkåpan som du graverat, eller helt enkelt slipar ner märkningen.

Det du kan satsa på är att låsa in dem ordentligt. Det är i mina ögon en mycket bättre investering.

Jag tycker det är jättebra när firmor stöldmärker sina prylar. Det gör att jag får ett bättre pris när jag köper dem begagnade på blocket. Sedan är det en övning med T-sprit för att få bort den fula märkningen, men det tar ju bara 10 minuter...

Ja jag tänkte mera på att om verktygen återfinns så kan jag kanske identifiera dom och få dom tillbaka. Jag tror inte att en ev. märkning hindrar en långfingrad typ. Men det kanske kvittar med en märkning i det långa loppet.

Jag tror inte märkningen förhindrar stöld. Jag märker mina verktyg med initialerna enbart med en tuschpenna, för att den som lånat skall veta vem som äger vad och även bra om vi är två som har likadana. Då får jag med mig mina hem och ingen annans.

Krilleman
Lite OT här då i detta konsument-forum... (Men jag kan inte låta bli!)

Våra verktyg på jobbet handlas av Hilti med deras FM.

Underbart om det finns ett företag bakom!!!

https://www.hilti.se/what-is-FM

krilleman_215 skrev:
Lite OT här då i detta konsument-forum... (Men jag kan inte låta bli!)

Våra verktyg på jobbet handlas av Hilti med deras FM.

Underbart om det finns ett företag bakom!!!

[länk]
Ännu mer OT;
Kör ni med deras tps?
Läste om det för ett tag sedan, typ startspärr för verktyg och laddare.
Verkar ändå vara ganska smidigt för den som använder det.

Jag brukar bocka en ståltråd till mina initialer som ja sedan värmer med en låga och smälter in i plasten på mina maskiner. Bor också ute på denna lilla kobbe med nån kilometer grusväg, men känns ändå bra o ha de lite uppmärkt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.