8 051 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Stödmur, vems ansvar
Sida 1 av 2
Grannen har planterat en häck på tomtgränsen mellan våra radhustomter. Vi har förnyat en stödmur för 8 årsedan i tryckat slipers. Nu håller muren på att tryckas ut av häcken och vi undrar vems ansvar det är? Problemet är hur den ska stöttas och att grannsämjan inte är den bästa i fråga om samarbete
Vad menar du med ”förnyat”?
Har du byggt en stödmur i slipers som är högre än vad man kan bygga med slipers är det kanske ditt problem, är det uppenbart häcken som är problemet så är det ju grannens problem.
Står häcken på hans sida tomtgränsen och muren på din sida?
Har du byggt en stödmur i slipers som är högre än vad man kan bygga med slipers är det kanske ditt problem, är det uppenbart häcken som är problemet så är det ju grannens problem.
Står häcken på hans sida tomtgränsen och muren på din sida?
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Bild på eländet?
/W
/W
Stödmuren underhålls av den som äger den, vanligen den som äger den mark där den är uppförd och som också har uppfört den. Har en annan person än fastighetsägaren uppfört muren, t ex att grannen har tagit halva kostnaden så är den samägd. Då gäller samägandelagen, man får komma överens om alla underhållsåtgärder. Det finns en formell process via rättsapparaten vid oenighet också har jag för mig.
Har grannen något sorts skadeståndsansvar här för att ha planterat häcken nära muren? Jag har svårt att se det, en stödmur skadas vanligen inte av en häck och den som bygger en stödmur i ett radhusområde förväntas utföra den så att den tål grannens trädgårdsvegetation.
Har grannen något sorts skadeståndsansvar här för att ha planterat häcken nära muren? Jag har svårt att se det, en stödmur skadas vanligen inte av en häck och den som bygger en stödmur i ett radhusområde förväntas utföra den så att den tål grannens trädgårdsvegetation.
Hur kan man då stödja muren så den tål häcken?Claes Sörmland skrev:
Stödmuren underhålls av den som äger den, vanligen den som äger den mark där den är uppförd och som också har uppfört den. Har en annan person än fastighetsägaren uppfört muren, t ex att grannen har tagit halva kostnaden så är den samägd. Då gäller samägandelagen, man får komma överens om alla underhållsåtgärder. Det finns en formell process via rättsapparaten vid oenighet också har jag för mig.
Gräver du lite försiktigt intill den översta slipersen så borde du kunna dra in den en aning och åter få en rak "mur". Borra/slå sedan ner kraftiga stolpar minst 50 cm djupare än muren, på "grannens sida". Förborra i dina slipers och skruva sedan rejäla skruv tvärs igenom så de biter i stolparna. Om dina slipers inte sitter ihop kan du förankra dem i varandra genom att borra uppifrån hela vägen igenom och sedan slå ett armeringsjärn som en spik. Försänkta hål kan täckas med plugg om man tycker det stör det estetiska intrycket.
Tack, bra förslag vi ska klippa ner häcken i höst så då ser man lite bättre vad som går att göraR roger.lehrberg skrev:Gräver du lite försiktigt intill den översta slipersen så borde du kunna dra in den en aning och åter få en rak "mur". Borra/slå sedan ner kraftiga stolpar minst 50 cm djupare än muren, på "grannens sida". Förborra i dina slipers och skruva sedan rejäla skruv tvärs igenom så de biter i stolparna. Om dina slipers inte sitter ihop kan du förankra dem i varandra genom att borra uppifrån hela vägen igenom och sedan slå ett armeringsjärn som en spik. Försänkta hål kan täckas med plugg om man tycker det stör det estetiska intrycket.