S
Hej! Mitt första nya ämne :)
Jag och min sambo har precis köpt vårat första hus (inte flyttat in än) och det pågår en liten konflikt om en mur på våran tomt... Det är nämligen så att nuvarande ägaren har skitit i att fixa muren och nu har den börjat glida ut i grannens tomt. Grannen är mycket angelägen om att vi skall flytta på muren så snart som möjligt, men vi har ju inte ens börjat flytta än så det känns lite jobbigt...
Hur kan vi på enklaste sätt flytta upp muren så att den inte längre utgör någon rasrisk och står 100% på våran tomt. Vissa stenblock är på grannens tomt, (säkert hela 5cm!!! suck...)

Frågan är väll, vad tycker ni att vi skall göra med muren för att få upp den? Det är väldigt stora bumlingar, vet inte om de går att rubba för hand? Det är väldigt lerig mark men det som är bakom muren är uppfylld sand.

Tack på förhand!

• muren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt me Grannar ;)
Spänn upp ett snöre mellan tomt pinnarna och kolla efter vilka stenar somm ligger på grannens tomt.. Sen är de bara till å börja gräva bort skiten

S
Problemet är väll att om man börjar gräva bort stenarna så kommer ju min plana fina gräsmatta där uppe att börja bli mer och mer sne så att säga :P dessutom är de ju de största stenarna som har rört sig mot hennes tomt, nu är ju jag ganska tveksam till hur mycket som i verkligheten står på hennes tomt...
Sen är det ju helt uppenbart att muren är helt livsfarlig... hon är livrädd att någon skall dö av muren... Det kan man ju som ni säkert ser på bilden diskutera lite om :) men vad gör man inte för grannsämjan?

Redigerat:
Nu passar naturligtvis grannen på att få er att göra det förre ägaren inte gjort på många år. Jag skulle faktiskt vänligt - ja tom mycket vänligt - be grannen vänta en säsong så att ni åtminstone hinner flytta in i huset innan ni fixar murproblemet.

Det är väl lämpligt att detta görs nästa vår - grannen har väl väntat länge redan. Det är inte bara muren som måste åtgärdas - även träden som står där och som förmodligen har trevliga rotsystem också. Du behöver en säsong på dig att planera hur detta ska göras på bästa möjliga sätt - även för grannen.

S
Jo jag håller med, men det är ju tydligen jättefarligt, tanten tror att stenarna kommer rasa imorgon... Och de har tjatat på de tidigare ägarna i 8år påstår de, nu har de tydligen börjat hålla på och skicka papper till kommunen osv... De gav de tidigare ägarna till mars på sig att fixa det. Men det är ju bara verkningslösa papper än så länge, dessutom bussigt att skicka ett papper mitt i vintern å säga åt grannarna att de har till mars på sig :P lol

Det måste ju vara deras träd och rötter som gjort er mur ostabil.. Be dem ta bort träden, eller åtminstonde rötterna som är på din sida.. De har ingen rätt att ha grenar, rötter mm växande på er sida.. Detta kan ju bli hur löjligt som helst som synes.. :)

Om kommunen hör av sig, så påpeka att det är deras träd som har orsakat skadan, så kan kommunen bestämma vem som är ansvarig att fixa till muren.

Hemmakatten är förståndig, säg till grannen det hemmakatten säger, och om grannen inte nöjer sig så väntar ni på kommunens åläggande, vilket säkert lär ta ett bra tag.

S
Jo man får väll hoppas att man kan lösa det på något sådant sätt... Men hon var inte speciellt resonlig om man säger så!
Och problemet kvarstår ju egentligen någon gång måste ju muren fixas till... och jag mottager gärna förslag på hur detta fixas med minsta möjliga arbetsinsats (vi slipper ju se muren....)

sad_ant skrev:
.. jag mottager gärna förslag på hur detta fixas med minsta möjliga arbetsinsats (vi slipper ju se muren....)
Finns det några lätta sätt? ni måste flytta in muren: - gräva bort jord innanför och bygg upp muren igen 20 cm längre in.

Bör man också förhindra att den rör på sig så det måste göras om om 30 år? I så fall kanske man bör gräva djupare och göra ett stbilare fundament, dränera och lägga icke tjälskjutande material på insidan (singel).

/Abbe

Kan också vara så att muren är fellagd, vilket inte är ovanligt. Det ser ut som man lagt "storänden" utåt på stenarna och då är det läge att gör om det. Gör man på det sättet så skjuter man ut stenarna från muren efter hand.
Men det känns inte som det första man vill göra efter man flyttat in.

S
Tack för tipset, menar du att man skall lägga de största klossarna nederst längst in? och lite mindre stenar framför de stora bumlingarna?
Jag är ju ute efter att göra rätt när jag väl gör om muren så har någon någon länk eller förslag hur man gör för att inte göra fel igen så är ju det super! :)
Tror jag gör som ni säger, hinner jag i sommar så visst annars blir det till nästa år så får hon säga vad hon vill! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.