Måste göra två stödmurar på var sida om huset. Den ena kommer vara ca 1.6m hög och 7m lång, den andra ungfär lika lång, men skall vara mellan 20cm till 1.8m hög. På bägge sidor finns möjlighet att förankra den i befintlig grund.

Är i valet att göra den i leca-block eller om man gör en form och beställer betong.

Skulle vilja få lite feedback om vad ni andra skulle gjort? Fördelar, nackdelar med de olika?

Så här ser det ut;
Sidan där det skall vara samma höjd. Den skall vara i linje med grunden och gå upp till panelen.
ImageUploadedByByggahus.se1367679679.934426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1367679728.946723.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1367679749.783459.jpg
Skapa konto

Och sidan där marken lutar. Finns en gammal stödmur, men den börjar ge med sig. Nya muren ca 1m utanför den gamla.

ImageUploadedByByggahus.se1367679881.875269.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1367679911.615160.jpg
Skapa konto

Finns det andra sätt? L-block är marken för ojämn för. Mursten? Orkar den stå emot?

Ja, mursten orkar stå emot eftersom de är gjorda för ändamålet. Leca däremot håller inte. Kolla lite olika tillverkare av marksten och läs om hur deras stödmurssystem fungerar.
Finja har en variant av ihåliga murblock som beroende på vad man ska bygga lämnar dem håltomma, fyller med typ bärlager eller armerar och fyller med betong. Sistnämnda borde vara något för dig.

• Gilla
Seanfred
  • Laddar…
Benders Megawall kan du bygga 20m högt om du vill..... Se till att köpa den variant som lutar några grader bakåt, annars slutar det i tårar....den heter Megawall Project. Var också noga med att lägga förankringsmatta enligt anvisning.

Tack för svaren.

Finja's variant "Gränslös" är intressant, den skulle kunna vara snygg på sidan där de första bilderna är från..

Benders Megawall tror jag inte funkar då det inte finns möjlighet att gräva ut så mycket "bakom" som det behövs för att lägga förankringsmattorna. Men skulle säkert kunna vara snygg.

Någon som vet man får tag på de plastformar likt vägverket använder när de gjuter broar? Skulle ju passa till just stödmurar av detta slaget om man nu önskar gjuta sin egna mur. =)

Jag funderar på följande variant för att gjuta en stabil stödmur på 0,5 meters höjd och 8 meters längd.

1) Borra upp 1,5 m djupa hål med CC 1m med min nya skurupsborr som kommer på posten om några dagar.
2) Gjuta plintar i hålen men låta armeringsjärn sticka upp en halvmeter över marknivå.
3) Gräva ur matjord, packa, lägga singel och packa igen mellan plintarna.
4) Naja fast armeringsjärn horisontellt på de uppstickande armeringsjärnen
5) Bygga gjutform och gjuta en 50 cm hög och 20 cm djup mur. Totalt bode det gå åt 0,5 * 0,2 *8 = 0,8 kubik betong. Görbart med en betongblandare på en helg med lite hjälp. Kostnaden för grovbetong borde bli ca 2500 kr. (800 liter, 13 liter per säck, totalt 62 säckar a 40 kr). Jämfört med färdiga block blir det nog ungefär samma pengar (plintarna medräknat) men mycket stabilare.

jackt skrev:
Tack för svaren.

Finja's variant "Gränslös" är intressant, den skulle kunna vara snygg på sidan där de första bilderna är från..

Benders Megawall tror jag inte funkar då det inte finns möjlighet att gräva ut så mycket "bakom" som det behövs för att lägga förankringsmattorna. Men skulle säkert kunna vara snygg.
Men det finns ju iprincip ingen 2m hög konstruktion som klarar marktrycket utan att du återfyllt med kapillärbrytande material etc.

MathiasS skrev:
Men det finns ju iprincip ingen 2m hög konstruktion som klarar marktrycket utan att du återfyllt med kapillärbrytande material etc.
Vad jag förstod ang Finjas så var den mer direkt på. Eller en gjuten mur.
Benders behövde ha över en meter brett bakom med kapillärbrytande mtrl.

dannedd skrev:
...plastformar likt vägverket använder när de gjuter broar?
Vad menar du? Bilder? Finns inga plastformar vid brobygge.

roli skrev:
Vad menar du? Bilder? Finns inga plastformar vid brobygge.
Så du menar att man murar upp de lite finare broarna/viadukterna man kör under på tex motorvägar? Hade nog tagit lite för lång tid... =) Hittar inget bra exempel men vet en bro de gjort så här i närheten, brukar gå förbi ibland så ska ta en bild.

Hittade faktiskt en leverantör som säljer dessa efter lite googlande, och det heter betongmatriser och inget annat.
www.glh.se/images/user/pdf/GLHkatalog_07.pdf
Se sidan 57 längst ner.
Och googlar man betong + matris så får man upp en j-a massa! =)

fn76 skrev:
Ja, mursten orkar stå emot eftersom de är gjorda för ändamålet. Leca däremot håller inte.
Varför skulle inte leca gå att använda? Om man armerar skiften borde väl det bli stabilt? Man bygger ju källare, grunder osv med det..

jackt skrev:
Varför skulle inte leca gå att använda? Om man armerar skiften borde väl det bli stabilt? Man bygger ju källare, grunder osv med det..
Fast då har man ju en kraft uppifrån som "håller allt på plats". Men går väl kanske förankra lecablocken i jorden med lite "ankare". Jag själv hade tänk bygga en stödmur av Lecablock men då bara 1m hög men även då tror jag att jag ska förankra dem i marken/jorden jämte på något sätt. Det är nog rätt stora krafter i marken man inte tänker på. Men någon byggnadsingenjör får gärna uppdatera oss dödliga i frågan! =)

Ok. Jag har inga möjligheter att gräva ur för sådana saker, så för mig är det gjutna varianter som gäller, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.