Jag har med stort intresse läst lite här på forumet men har svårt att hitta så mycket aktuell information om Allmogehus som jag funderar på att bygga med i Vallentuna.
Närmaste konkurrenten i mitt val är Fiskarheden, är det någon som har byggt med någon av dessa tillverkare hyfsat nyligen (2007-2008) i Stockholmsområdet?
Jag blev lite förvånad över att Allmogehus säljare plötsligt vill ha delad entreprenad när han först offererat totalentreprenad...
Fiskarheden å andra sidan erbjuder inte heller riktigt komplett hus, men verkar åtminstone kunna erbjuda totalentreprenad för det viktigaste (steg 1-4).

Allmogehus säljare har dock varit väldigt ärlig och trevlig under hela min resa så här långt (sedan slutet av januari) så jag är lite villrådig om hur jag skall göra.
Allmogehus säljare säger att han kan erbjuda totalentreprenad senare under året (tidigast i november), men inte om jag vill bygga omgående.
Fiskarheden erbjuder byggstart tidigast nästa år, så det verkar lite långt bort just nu även om jag inte har någon brådska egentligen.

Nästa överraskning kom när Allmogehus säljare sade att deras hus IDA som jag valt inte klarar EUs energikrav utan någon form av kompletterande värme typ luftvärmepump.
Detta har inte Fiskarheden sagt något om ännu, men när jag tittar på deras beskrivning av Lommen som jag funderar på så verkar de ha ännu klenare isolering i väggarna än Allmogehus...

Som sagt önskar jag referenser/erfarenheter från er som byggt med Allmogehus eller Fiskarheden i Stockholmstrakten samt gärna råd om hur man skall ställa sig till energifrågan, borde inte tillverkarna erbjuda hus som klarar officiella krav?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.