Hej, igår stannade vår robot helt plötsligt mitt på gräsmattan, inte i närheten av slingan.
Tog den till dockningsstationen och laddade den.
Meddelande kom upp på roboten; "ingen signal"
Och dockningsstationen blinkade också snabbt, vilket indikerar kabelbrott.

Har enligt instruktionerna kört "leta kabelbrott" m roboten, men det är ingen signal någonstans på kabeln.
Har kört med en extern signalkabelsökare, ingen signal där heller.

Har kopplat in en annan kort begränsningskabel i dockstationen för att säkerställa att inte den är trasig, då blir det fast sken, mao att det är signal.
Testade samma begränsningskabel m signalkabelsökaren och det funkar också som den ska.

Vad ska jag göra?

Med vänlig hälsning,
P

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
P perkari skrev:
Hej, igår stannade vår robot helt plötsligt mitt på gräsmattan, inte i närheten av slingan.

Har enligt instruktionerna kört "leta kabelbrott" m roboten, men det är ingen signal någonstans på kabeln.

Har kopplat in en annan kort begränsningskabel i dockstationen för att säkerställa att inte den är trasig, då blir det fast sken, mao att det är signal.
Testade samma begränsningskabel m signalkabelsökaren och det funkar också som den ska.

Vad ska jag göra?

Med vänlig hälsning,
P
Löste det sig?

Hej,
Tar upp denna gamla tråd. Verkar som att jag har exakt samma problem. Hur löste det sig för dig?

Mvh
A
P perkari skrev:

Vad ska jag göra?

Med vänlig hälsning,
P

B Berkaaa skrev:
Hej,
Tar upp denna gamla tråd. Verkar som att jag har exakt samma problem. Hur löste det sig för dig?

Mvh
A
Problem med slingan är vanligtvis relaterat till hela avbrott pga åverkan eller mekanisk nötning eller dålig kontakt/avbrott i skarvar.

En bra start är att ohmmäta slinga med en enkel multimeter, då får du en uppfattning om status och fel på slingan, hel slinga, helt avbrott eller förhöjd motstånd.

Resistansen brukar ligga runt 4-10 ohm (längdberoende).

En batteridriven radio med mellanvåg (ca 540 kHz brukar funka OK) kan användas för att snappa upp signalen från slingan. "knatter" från pulserna ska höras längs hela slingan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.