Hej!

Jag har en Stihl RE127 Plus högtryckstvätt som jag köpte begagnad. Tvätten har dock egenheten att utlösa säkringen när den står i stand-by-läge. Det har skrivits mycket här på forat om att säkringar kan gå när man startar högtryckstvättar pga hög startström (och jag tolkar det som ögonblicket när pumpen sätter igång), men i mitt fall funkar det utmärkt att tvätta. När handtaget trycks in startar motorn direkt och man kan tvätta lääänge utan problem. Problemet uppkommer när on-off-knapparna på maskinen är på on men maskinen står oanvänd, dvs medan man inte tvättar. Den kan stå i stand-by i en till fyra minuter innan säkringen i centralen utlöser. Vad beror det på? Den bör väl inte dra mer ström i stand-by än när den är igång? Hur kan man lösa problemet? Enligt instruktionsboken drar den 2,3kW och ska anslutas till 10A säkring. Men när motorn är i stand-by tycker jag inte den ska dra mer än 2,3kW...

Hoppas någon vet vad detta beror på! :)

Har en Alto som gör detsamma om den får stå längre tid på standby.
Den kan stå och göra små start/stopp ryck och sedan gör den det under längre period och då bryter säkringen.
Kan det vara någon ventil som läcker och vill få pumpen starta, men då handtaget är stängt blir det så tungt för pumpmotorn att det blir en hög ström när pumpen får jobba med högt inre tryck?

Min gör inga start/stopp ryck. Annars låter det ju rimligt med läckande ventil om den gör startryck. Vid läckage borde man väl kunna se om det kommer ut vatten någonstans och det kan jag inte se på min, den verkar tät till det yttre...

menhir skrev:
Min gör inga start/stopp ryck. Annars låter det ju rimligt med läckande ventil om den gör startryck. Vid läckage borde man väl kunna se om det kommer ut vatten någonstans och det kan jag inte se på min, den verkar tät till det yttre...
Tänkte om det fanns olika utrymmen inne i pumpen som gör att trycket minskar där du har tryckavkännare som känner av när du trycker och öppnar handtaget och det behöver ju då inte vara något externt läckage. T.ex. att tryck försvinner ut mot vattenanslutningen och pumpen din försöker starta men då går så tungt att den inte snurrar utan du får en hög startström som löser säkringen.

Vår pump startar utan man hör ett svagt durrande men problemet kan ju vara liknande.

Så kan det ju vara... Får testa igen när det blir plusgrader och se om den ger ifrån sig ett svagt durrande innan säkringen går. Har bara kört den utomhus utan att tänka på svaga ljud.

Såg jag skrev lite krystat men du förstod nog, skulle varit ett inte med;
"Vår pump startar inte, utan man hör ett......."

Jo, jag förstod. Men tack ändå för förtydligandet! :)

SMZ
M menhir skrev:
Så kan det ju vara... Får testa igen när det blir plusgrader och se om den ger ifrån sig ett svagt durrande innan säkringen går. Har bara kört den utomhus utan att tänka på svaga ljud.
Min beter sig precis likadant. Har du fått någon lösning på problemet?

SMZ SMZ skrev:
Min beter sig precis likadant. Har du fått någon lösning på problemet?
Tyvärr inte. Kollade en del på det för längesedan men med (dåvarande) reservdelspriser hade det blivit för dyrt att åtgärda internt läckage (om det nu var anledningen). Jag har faktiskt tvätten kvar men har fått in vanan att snabbt stänga av på tvättens strömbrytare när jag inte ska spruta på några sekunder. En vacker dag köper jag ny...

SMZ
M menhir skrev:
Tyvärr inte. Kollade en del på det för längesedan men med (dåvarande) reservdelspriser hade det blivit för dyrt att åtgärda internt läckage (om det nu var anledningen). Jag har faktiskt tvätten kvar men har fått in vanan att snabbt stänga av på tvättens strömbrytare när jag inte ska spruta på några sekunder. En vacker dag köper jag ny...
ok
nä något läckage tror jag inte det är borde synts tydligt. Jag gör likadant slår av när jag byter redskap annars burrar den till och utlöser säkringen. Tack för snabbt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.