Har precis påbörjat ett frösök att få liv i en gammal åkare Stiga Villa Senator med en Briggs & Strattonmotor på. Den är från sent 90 eller tidigt 00-tal. Gick som vanligt i höstas och ställdes utomhus för förvaring under vintern. Efter vinteruppehållet så snurrar ej motorn runt längre. Startmotor, batteri fungerar. Då jag manuellt försöker snurra motorn eller när jag försökte med lite lätt våld (hammare och ett bräckjärn) så lyckas jag inte heller snurra runt motorn. Till saken hör att ett gäng möss (!) hade byggt bo på toppen av motorn (den delen som snurrar ovanpå motorn under kåpan. Och dessa möss har pissat ner hela motorn vilket har lett till en massa oxid och rost överallt. Håller på och demonterar motorn del för del hemma men är fortfarande fundersam över vad som kan sätta tvärstopp för motorn så att den inte ens roterar längre.

Cylindern och ventilerna ser bra ut, inga repor eller annat i fodret.

Någon som vågar sig på en gissning eller tips?

Mvh Jens
 
Milkshaken
:) kanske det ligger en död råtta halvt rutten i någon vital del...
Kolla alla delar om hur allvarligt mycket korrosionen har gjort. Rengör precis allt, fetta in med lämplig lösning och montera igen.
Funkade klipparen innan du ställde den? Då är det ju dom omständigheterna som du har skri vit om som är problemet. Om den inte funkade innan, så kan det ju vara vad som helst.
 
Hej

Jag har ju "öppnat" allt som en råtta kan krypa in i tycker jag. Ska ikväll försöka mig på att få loss det stora hjulet som kransen till startmotorn sitter fast på. Under där sitter generatorn. Får hoppas att det är något som blockerar där...

Klipparen funkade i höstas!

Mvh Jens
 
Haha, nu snurrar motorn igen! Det var en plåt som hade rest sig av all musurin och oxiderat och satt sig mellan motorblocket och själva hjulet som snurrar (flywheel?). Men efter första startförsöket så vill inte startmotorn köra runt längre. Startmotorn fungerar, har kontrollerat med ett annat batteri. Men när jag vrider runt nyckeln så kommer det inte längre fram någon ström till startmotorn.

Jag har förstått att det finns en säkerhetsbrytare i sitsen så den är jag noga med att trycka ner när jag försöker vrida om nyckeln. Finns det någon mer säkerhetsbrytare? Säkringar? ... Börjar få slut på idéer...

Mvh Jens
 
Brukar finnas säkerhetsbrytare lite varstans, i stolen, kopplingen, bromsen, spaken till klippdäcket osv.
 
Sitter väl en på växellådan om jag inte har fel samt på sätet det tror jag var de som satt på polarens villa.
 
Får kolla dem då. Någon som vet om brytarna ska bryta eller sluta kretsen???

/Jens
 
Milkshaken
kanske är startreläet som inte vill....
 
Efter myclket om och men så fick jag bort svänghjulet. Det visade sig att det satt en plåt skruvad direkt på motorblocket. Denna plåt hade rest sig av rost och tryckte mot svänghjulet så att det inte kom någonstans. Efter lite städning och tillbockning så monterade jag tillbaka plåten och svänghjulet och motorn snurrade hur fint som helst.

Nästa problem var startmotorn som gav upp efter första försöket. Letade, funderade och pillade. Kom till sist på att om jag knackade till startreläet med ett mejselskaft så gick startmotorn fint när jag vred på nyckeln.

Efter detta pajjade sprinten som håller svänghjulet på plats vilket resulterade att tändningen låg 180 grader fel. Liiiite svårtstartat då!

Men nu efter allt fix + ett oljebyte så går den fint. Något ojämn gång när den nått upp till arbetstemperatur men jag tror att det har att göra med luftfiltret. Det såg väldigt skitigt ut (gråfärgat) så det är nog inte bytt på några säsonger.

Ett problem kvar dock! Klippaggregatet vill inte starta. Finns en tryckknapp för att starta detta. Har provat att trycka på denna när maskinen är still, när den kör framåt, när aggregatet är uppfällt och nerfällt men inget resultat. Inte ett ljud! Så frågan är vad jag har missat. Någon som har en idé?
 
Milkshaken
E´n kabel till knappen kan vara lös.. kanske rent av jorden... Kolla alla kablar och gärna alltihop innan du försöker förgylla sista må¨naderna på klippsäsongen... Inte roligt när fel efter fel uppstår... Kolla igenom allt, och åtgärda...
 
Kollade anslutningen till knappen. Sprayade kontaktspray i kontakten samt på stiften, körde i och ur kontakten ett par gånger. Testade: fortfarande inget liv...

Började kolla övriga elanslutningar och testade reläet vid stolen, kollade kablarna så att ingen var brott på och att de hade kontakt i båda ändra. Hade loss samtliga kablar och sprayade dem med kontaktspray + att jag tog ur och satte i dem igen. Testade... OCH DET FUNGERADE!!!

Mao glapp någon stans...

Tack för alla tips och hejjarop! Nu ska däcken pumpas och oljan kollas, sen blir det klippa av!!!
 
Milkshaken
Tror att han kommer tillbaka till tråden inom några dagar med ett nytt problem.... :):) Nån som sätter emot..:)
 
Hahaha, vi får väl se! Men då får ni ju mer underhållande läsning, eller hur?

Skämt å sido så har jag hittat ett par svaga punkter på gräsklipparen nu. Kommer startmotorn att krångla mer så köper jag ett nytt startrelä. Kråglar klippaggregatet mer så köper jag ett nyt relä samt en ny knapp. Men jag lovar att skriva om det!!! d^_^b
 
Efter två somrar med lite sporadisk funktion på klippaggregatet så konstaterades förra året av min granne (Martin på Harrelinds Trädgård och maskin) att reläet till att slå på och av agregatet var trasigt. Eller nästan trasigt. Efter detta så klipper den varje gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.