Hej! Hade nyss underbara 5 minuter med den snöslunga som stått i carporten sedan vi flyttade in. Sedan slutade bladen gå plötsligt. Jag tänkte att det var pga av att snön blev för hårt packad i maskineriet (kramsnö). Men efter att ha rensat ut all snö börjar bladen inte snurra ändå. Motorn går fint och skicket på maskinen ser bra ut.
Någon som vet hur jag kan få bladen att snurra?
Någon som vet hur jag kan få bladen att snurra?
Det brukar väl vara en drivrem mellan motor och blad på de där.
Kan nog vara värt att försöka kolla skicket på den.
Kan nog vara värt att försöka kolla skicket på den.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nu vet jag inte säkert hur det fungerar på just den modellen. Men du har en koppling som styrs av handtaget. På de modeller jag har sett, så är det en slak drivrem som spänns mot remskivorna med en tryckrulle, när du drar i reglaget som skall sätta igång slungan. Har varit med om att justerskruven till spaken skruvat upp sig. På den var det en vajer, ungefär som bromsvajern till handbroms på cykel.
Många snöslungor har ett fack eller en hållare för brytpinnar, så man har oftast någon i reserv.
Din beskrivning ger nämligen två saker att kontrollera.
1. Brytpinnar
2. Drivrem.
Remmen kan slira om du får snö eller vatten på den.
Bilderna är lite för dåliga för att se brytpinnar och deras kondition.
1. Brytpinnar
2. Drivrem.
Prova att snurra skovlarna för hand med slungan avslagen. Om de snurrar har brytbultarna gått av. Har dock aldrig varit med om att det hänt på båda skovlarna samtidigt. Sätt INTE dit vanliga bultar utan brottanvisning. Det kan ställa till det.
Tycker att det låter som drivremmen eller vajern till den. Hade det varit brytpinnarna så borde impellern ha snurrat och det borde ha blivit en hörbar varvtalsförändring när handtaget trycktes ned
Så är det, det liknar bromsvajern på en cykel. Ska kolla om den skruvats upp!H hempularen skrev:Nu vet jag inte säkert hur det fungerar på just den modellen. Men du har en koppling som styrs av handtaget. På de modeller jag har sett, så är det en slak drivrem som spänns mot remskivorna med en tryckrulle, när du drar i reglaget som skall sätta igång slungan. Har varit med om att justerskruven till spaken skruvat upp sig. På den var det en vajer, ungefär som bromsvajern till handbroms på cykel.
Ok, tack. Ja, jag reagerar på att den inte varvar upp när jag gasar.. vajern vet jag hur jag ska kolla, men drivremmen har jag inte lokaliserat än. Får titta imorn när solen är ute.M Mats skrev:
Tack, där lärde jag mig ett nytt ord. Testade tidigare idag.L lob skrev:
Den bakre skoveln (?) som är cirkulär (markerat med rött) går att snurra med maskinen avslagen. De främre skovlarna (markerat med blått) går inte att rucka på.
Säger det dig något?
Skulle kunna förklara att den plötsligt slutade funka som den gjorde…dof skrev:
Vet du vart man kan få tag i en ersättningsrem?Följdfrågan är om jag som inte meckat med motorer sedan moppen för 20 år sen klarar att byta den
Detta låter som de rimliga hypoteserna baserat på vad andra skrivit också. Tror isf remmen har gått av helt, för jag får inte intrycket av att något slirat.Cheesen skrev:
Många snöslungor har ett fack eller en hållare för brytpinnar, så man har oftast någon i reserv.
1. Brytpinnar
2. Drivrem.
Ska försöka lokalisera brytpinnarna imorgon.
Brytpinnar sitter bara på inmatningsskovlarna och går att ta en bult med mutter på. Vid den tvärgående axeln där dom sitter på så är det ett hål rakt igenom som brytpinnen ska gå igenom. Det var med brytpinne, Sen om remmen hoppat eller annat var en annan sak.