Hej!

Grejar med en Stiga Ready åkgräsklippare där drivning krånglar.
Den slutade gå samt att det rök, troligen slirade den på remmen. Vid kontroll verkade remmen vara sträckt som den skulle.Vi körde den till en serviceman men väl där fungerade allt som den skulle.
Nu har den stannat igen och märkte att främre remskivan som sitter på axeln till växellådan glappar rejält, monterade av skivan då troligen brickor/shims var slitan.
Märkte då att axeln ned till lådan också glappade rejält, det var anledningen till remskivans beteende.
Någon som vet om det skall vara så?

Hälsn.
Anders

Lite glapp på axeln är normalt när maskinen är några år. Men den kanske glappar så mycket att det kärvar inne i växellådan pga glappet i axeln.
Ta gärna bild och mät hur många mm den glappar.

Mäter jag mitt på axeln är det 5mm fram/bak, upp ned ca 3mm och i sidled ett par mm. Där remskivan sitter i ovankant blir det mer.
Bifogat ett par bilder, sitter ytterligare en låsring som ni ser och därunder ett par brickor. Blir de slitna borde det väl bara påverka upp/ned, någon som varit med om samma fel?

• Mekanisk axel med mätningspunkter och en synlig låsring samt brickor i en maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på axel med remskiva, låsring och brickor som diskuteras för slitagebedömning.
    Skapa konto
Ja så mycket glapp kan defenitivt göra att växellådan kärvar.
Testa om du kan få under någon mer shim bricka så klarar du dig troligen ett tag till utan problem.
Bästa skulle vara att byta nållagrena för ingångsaxeln men då behöver du ta isär växellådan. Det har jag gjort en gång och det är inte mer komplicerat än att få ut växellådan från maskinen. Så det skulle jag rekommendera om maskinen är i bra skick förövrigt.

OK, tack för svaret.
Jag skall prova med fler brickor och ger återkoppling i denna tråd.

/ Anders

Nu har jag tagit bort brickorna samt låsbricka, ni ser dessa på bifogade bild.
Lägg märke till att den vänstra är lite sliten och har större centrumhål, det skiljer 2 mm mellan dem.
Låt oss säga att den slita sitter längst ned, då borde väl hela axeln kunna sjunka och orsaka ett glapp upp/ned? alltså att den slitna brickan är orsaken till problemet
Men glappet fram/bak hur förklarar man det?

• Tre brickor på vitt underlag, vänstra sliten med större hål, mittersta hel, högra brutet i segment.
    Skapa konto
Glappet i sidled är slitna lager.
Det sitter nållager i dessa växellådor på ingångsaxeln.

Kanske du kan lägga dit fler brickor och minska glappet upp och ner.

Hade svårt att få tag i rätt brickor/shims så en kamrat svarvade till en, original är de 1,2mm och denna blev 1,45mm. Det räckte dock för att glappet i höjdled skulle bli bättre, så nu fungerar det.
Var till en återförsäljare för att skaffa original shims, dessa har dock utgått ur Stigas sortiment så jag får söka på annat håll. På denna maskin sitter en växellåda av fabrikatet Dana, denna har också utgått ur Stigas sortiment.
Denna tråd anser jag nu avslutad.

Hälsningar
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.