Jag har en Stiga Park Pro 16 HST som är från någon gång runt 2000-talet. Problemet med denna är att den stått senaste 4 åren utomhus utan att brukas. Sist jag körde den gick den fint vill jag minnas.

Nu efter uppstart går den väldigt orent, det ryker svart och har en ojämn gång (pendlar stundtals upp och ned i varvtal). Den går att köra men går även då ojämnt och stundtals vill den dö. Bränsleförbrukningen känns högre än vad den borde vara. Den startar utan problem.

Det jag hittills gjort var att ta ned förgasaren och tog isär koppen där flottören är, men där var det inte mycket skräp att ta bort. Mer än så gjorde jag inte och maskinen går fortfarande lika ojämnt som innan jag tog ned förgasaren. Jag testade även att köra utan luftfilter men utan någon större skillnad.

Är det något annat i eller på förgasaren jag borde tagit en närmare titt på för att få bukt med problemet? Kanske ligger problemet någon annanstans som jag inte fullt ut förstår. Jag testade att klippa gräsmattan för att problemet kanske skulle lösa sig självt, men det verkar inte vilja lösa sig så enkelt.
 
Den får förmycket bränsle, i förhållande till luften.
Muft har du redan sett till att den får.
Rör sig choke spjället som det ska?
Flyter flötören? Om du skakar den, hör du om att det är bensin i den?
Flötörnålen tätar den?
 
D Du och 19till skrev:
Den får förmycket bränsle, i förhållande till luften.
Muft har du redan sett till att den får.
Rör sig choke spjället som det ska?
Flyter flötören? Om du skakar den, hör du om att det är bensin i den?
Flötörnålen tätar den?
Jag har för mig att chokespjället rör sig som det bör när jag öppnade choken. Men jag kan inte svära på om det var helt hundra. Hur bör det röra sig?

Menar du att flotören kanske är kass och tar in bränsle? Det tänkte jag inte på när jag demonterade koppen.

Hur bör flotörnålen täta och hur kollar jag det?

Det verkar som om jag behöver ta ned grejerna en gång till. Kanske kan jag lägga upp bilder eller video på dess funktion då.
 
Choken ska kunna stänga, och vid gång så ska spjället vara öppet.

Flötörnålen ska täta, när du tagit isär, blås i bränsleanslutningen och håll upp flätöre så nåen stänger, då ska du inte kunna blåsa igenom.

Flötören kan läcka in bränsle, då flyter den ju inte som den ska.

Lägg upp bilder sen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Choken ska kunna stänga, och vid gång så ska spjället vara öppet.

Flötörnålen ska täta, när du tagit isär, blås i bränsleanslutningen och håll upp flätöre så nåen stänger, då ska du inte kunna blåsa igenom.

Flötören kan läcka in bränsle, då flyter den ju inte som den ska.

Lägg upp bilder sen
Tack för förtydligande. Jag ska kolla att spjället uppför sig som du beskriver.

Är flottörnålen denna som är nummer 105 i reservdelskatalogen?
Diagram över förgasarens reservdelar där nummer 105 är markerat, eventuellt flottörnålen som nämns i diskussionen om bränsleflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det du beskriver jag skall göra är så som denna video beskriver?

Jag reagerade faktiskt på att förgasaren verkade flöda över när jag höll på och flyttade på bränsletanken. Jag tänkte då att detta kanske kunde vara normalt eftersom jag då höll tanken på en högre höjd än vad förgasaren var på. Jag har för mig att det rann ut lite bränsle från förgasaren.

Stort tack för hjälpen än så länge.
 
Det är nr 105 ja

Ja där har du en lämplig video.

Den ska inte flöda över bränsletanken är på många klippare över förgasaren, dem ska kunna stå i veckor utan att det flödar över. Så där är troligen bekymmret.
 
D Du och 19till skrev:
Det är nr 105 ja

Ja där har du en lämplig video.

Den ska inte flöda över bränsletanken är på många klippare över förgasaren, dem ska kunna stå i veckor utan att det flödar över. Så där är troligen bekymmret.
Jag har tagit isär förgasaren nu och även flöttörnålen. Jag testade även att blåsa i luft i bränsleinloppet när flottören var uppochner, då stängde den och var tät. Fjädern i flottörnålen verkade också fungera. Jag kunde inte se några direkta fel, men jag är heller inte insatt i hur förgasare bör kännas när man tar isär den.
Jag tog lite bilder.

Här är när flottören är upp och ned, den ligger plant och fint:

Person håller en förgasare upp och ned, med synlig nålventil och choken aktiverad. Verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nålen och hålet där den sitter:
Närbild av en förgasare där en hand håller flottörnålen över förgasarhuset, med bränsleinloppet tydligt synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person håller i en förgasarnål mot en träbakgrund, med gräs och en grå ärm synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hand håller i en bränsleflottörnål med fjäder från en demonterad förgasare på en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tog bort luftfiltret möttes jag av att det hade runnit ut lite bränsle från förgasaren
Choken är också också aktiverad när jag tog bilden. När jag släppte på den öppnade spjället sig :
Flottörnål monterad i en förgasare, omgiven av metallskruvar och muttrar, med flottören i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga bilder

En person håller i en bildel, förmodligen en förgasare, med flera öppningar och metallkomponenter synliga, troligen relaterad till flytnålens funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bränsleläcka från förgasare och aktiverad choke på motor; bild visar detalj av förgasarens konstruktion och mekanik med synliga delar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det var klurigare då, det är ju typ det som kan krångla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.