Blir tyvärr rädd när ingen nämner ventiljustering och istället tänker att det är startmotor eller batt..
(jag skulle tagit 0.3-0.4 mm utan att kolla i nån bok, brukar vara lagom på de flesta)
(jag skulle tagit 0.3-0.4 mm utan att kolla i nån bok, brukar vara lagom på de flesta)
Redigerat:
Inget att bli rädd över.D Du och 19till skrev:
Det ingår i felsökningen att kolla.
Dock är det extremt ovanligt på dessa motorer att felet ligger där..
D Du och 19till skrev:
Det är en helt annan motortyp samt är betydligt äldre..
Hade enormt stora problem med motorerna.
Även är det så att amerikanarna har någon kärlek för att mixtra med varvtalen så då flyger inställningen på ventilerna.
Det är skillnad på att vara rädd och veta.
samt att 0.30-0.35 är max på inställningen.
Sedan så slår inget i hos TS motor utan det går tungt, vilket kan betyda att startmotorn inte orkar eller så är det i ett extremt fall ett ventilskaft som är böjt.
Men det har inget med ventil inställningen att göra.
Då skulle den slå i per varv eller så skulle ingen kompression finnas alls.
Redigerat:
Ventilspelet är kritiskt på dessa då de har en dekompressionsventil. Som öppnar ena ventilen ytterst lite under kompresionstakten innan motorn är igång. Är ventilspelet för stort så öppnar inte den ventilen och kompet är för högt för startmotorn ska orka.
Maskintok skrev:Det är en helt annan motortyp samt är betydligt äldre..
Hade enormt stora problem med motorerna.
Även är det så att amerikanarna har någon kärlek för att mixtra med varvtalen så då flyger inställningen på ventilerna.
Det är skillnad på att vara rädd och veta.
samt att 0.30-0.35 är max på inställningen.
Sedan så slår inget i hos TS motor utan det går tungt, vilket kan betyda att startmotorn inte orkar eller så är det i ett extremt fall ett ventilskaft som är böjt.
Men det har inget med ventil inställningen att göra.
Då skulle den slå i per varv eller så skulle ingen kompression finnas alls.
Har du kollat på länkade vid? Slår något där?..
Jag själv hadde en åkgräsklippare med samma problem som löstes med vent justering. Jag hadde svårt att tro på det innan det löste sig för mig..
Jo jag har kollat och jag VET att motorerna skiljer sig åt.D Du och 19till skrev:
Du får lyssna på TS motor igen.
För det är inte samma symtom.
20 år som mekaniker av såna här motorer varav 16 år som återförsäljare ger ganska stor erfarenhet och kunskap...
Vilken av motorerna avser du nu?D Du och 19till skrev:
Den äldre?
eller TS motor typ?
Det är inte så alls rent generellt.
Det är ett få tal motorer på marknaden som har den typen av ventil gång
Redigerat:
Uppdatering: har provat med nytt batteri, ingen skillnad. Tänker nu byta ut startmotorn med den här: https://www.amazon.se/Greenstar-627...ocphy=9062465&hvtargid=pla-420982374399&psc=1
Lyckas dock inte få loss den förra, skruvarna se bild sitter som berg..
Lyckas dock inte få loss den förra, skruvarna se bild sitter som berg..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskintok skrev:
Klicka här för att svara