koppla ett annat batteri först, tex bilbatteriet, du kan dra kablar från det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Blir tyvärr rädd när ingen nämner ventiljustering och istället tänker att det är startmotor eller batt..

(jag skulle tagit 0.3-0.4 mm utan att kolla i nån bok, brukar vara lagom på de flesta)
 
Redigerat:
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D Du och 19till skrev:
Blir tyvärr rädd när ingen nämner ventiljustering och istället tänker att det är startmotor eller batt..

(jag skulle tagit 0.3-0.4 mm utan att kolla i nån bok, brukar vara lagom på de flesta)
[media]
Inget att bli rädd över.
Det ingår i felsökningen att kolla.
Dock är det extremt ovanligt på dessa motorer att felet ligger där..
 
A
D Du och 19till skrev:
Blir tyvärr rädd när ingen nämner ventiljustering och istället tänker att det är startmotor eller batt..

(jag skulle tagit 0.3-0.4 mm utan att kolla i nån bok, brukar vara lagom på de flesta)
[media]

Det är en helt annan motortyp samt är betydligt äldre..
Hade enormt stora problem med motorerna.
Även är det så att amerikanarna har någon kärlek för att mixtra med varvtalen så då flyger inställningen på ventilerna.

Det är skillnad på att vara rädd och veta.

samt att 0.30-0.35 är max på inställningen.

Sedan så slår inget i hos TS motor utan det går tungt, vilket kan betyda att startmotorn inte orkar eller så är det i ett extremt fall ett ventilskaft som är böjt.
Men det har inget med ventil inställningen att göra.
Då skulle den slå i per varv eller så skulle ingen kompression finnas alls.
 
Redigerat:
Ventilspelet är kritiskt på dessa då de har en dekompressionsventil. Som öppnar ena ventilen ytterst lite under kompresionstakten innan motorn är igång. Är ventilspelet för stort så öppnar inte den ventilen och kompet är för högt för startmotorn ska orka.
 
Maskintok skrev:
Det är en helt annan motortyp samt är betydligt äldre..
Hade enormt stora problem med motorerna.
Även är det så att amerikanarna har någon kärlek för att mixtra med varvtalen så då flyger inställningen på ventilerna.

Det är skillnad på att vara rädd och veta.

samt att 0.30-0.35 är max på inställningen.

Sedan så slår inget i hos TS motor utan det går tungt, vilket kan betyda att startmotorn inte orkar eller så är det i ett extremt fall ett ventilskaft som är böjt.
Men det har inget med ventil inställningen att göra.
Då skulle den slå i per varv eller så skulle ingen kompression finnas alls.

Har du kollat på länkade vid? Slår något där?..

Jag själv hadde en åkgräsklippare med samma problem som löstes med vent justering. Jag hadde svårt att tro på det innan det löste sig för mig..
 
A
D Du och 19till skrev:
Har du kollat på länkade vid? Slår något där?..

Jag själv hadde en åkgräsklippare med samma problem som löstes med vent justering. Jag hadde svårt att tro på det innan det löste sig för mig..
Jo jag har kollat och jag VET att motorerna skiljer sig åt.

Du får lyssna på TS motor igen.
För det är inte samma symtom.

20 år som mekaniker av såna här motorer varav 16 år som återförsäljare ger ganska stor erfarenhet och kunskap...
 
A
D Du och 19till skrev:
Ventilspelet är kritiskt på dessa då de har en dekompressionsventil. Som öppnar ena ventilen ytterst lite under kompresionstakten innan motorn är igång. Är ventilspelet för stort så öppnar inte den ventilen och kompet är för högt för startmotorn ska orka.
Vilken av motorerna avser du nu?
Den äldre?
eller TS motor typ?
Det är inte så alls rent generellt.
Det är ett få tal motorer på marknaden som har den typen av ventil gång
 
Redigerat:
Uppdatering: har provat med nytt batteri, ingen skillnad. Tänker nu byta ut startmotorn med den här: https://www.amazon.se/Greenstar-627...ocphy=9062465&hvtargid=pla-420982374399&psc=1

Lyckas dock inte få loss den förra, skruvarna se bild sitter som berg..

Rostig skruv och maskindelar i behov av byte, svårt att få loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en startmotor i ett motorutrymme med synliga rostiga skruvar och smutsiga maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Maskintok skrev:
längst upp sitter det en säkringsring.
Man vrider på drevet så är där ett spår som ska man ska kunna sticka in en mejsel och benda bort ringen.

Men passa ögonen.

Vissa har så att man trycker ner drevet och sedan tar man bort ringen.
din ser ut som det första alternativet.
 
M marcusnaslund skrev:
Uppdatering: har provat med nytt batteri, ingen skillnad. Tänker nu byta ut startmotorn med den här: [länk]

Lyckas dock inte få loss den förra, skruvarna se bild sitter som berg..

[bild] [bild]
han är bannad men jag kan alltid fråga honom om råd.
 
M marcusnaslund skrev:
Uppdatering: har provat med nytt batteri, ingen skillnad. Tänker nu byta ut startmotorn med den här: [länk]

Lyckas dock inte få loss den förra, skruvarna se bild sitter som berg..

[bild] [bild]
såg ut som en vanlig m8a
spärrskaft och förlängare och en hylsa kanske?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.