Har en stiga multiclip som jag köpte förra året. Gick skit bra hela sommaren.
Inför denna säsongen såg jag till att serva som sig bör men har stora problem med att den inte orkar.
På lägsta klippnivån orkar den inte utan dör direkt. Denna gången startade inte gräsklipparen utan fick vänta tills den klalnat innan jag kunde dra igång den.
Har kollat luftfilter, tändstift men inget av det är i dåligt skick.
Gasvajern gick sönder så kör utan handtaget om det kan göra någon skillnad.
Har någon av er någon idé på vad det kan bero på att gräsklipparen är så klen och dålig efter bara 1 år?
Inför denna säsongen såg jag till att serva som sig bör men har stora problem med att den inte orkar.
På lägsta klippnivån orkar den inte utan dör direkt. Denna gången startade inte gräsklipparen utan fick vänta tills den klalnat innan jag kunde dra igång den.
Har någon av er någon idé på vad det kan bero på att gräsklipparen är så klen och dålig efter bara 1 år?
Hmm.. det är inte sprint classic motorn på den va?A Alex0l skrev:Har en stiga multiclip som jag köpte förra året. Gick skit bra hela sommaren.
Yes den är ju bara 1 år gammal. Har ju iofs 95 bensin i läst lite att det kan bli problem i och med att vi blandar i så pass med etanol i bränslet.Maskintok skrev:
Men får kolla på garantin annars. Den klipper ju hela mattan men har jag på lägsta oavsett gräslängd dör fanskapet och vägrar starta förrän den kallnat.
Förra året klippte den på lägsta utan problem.
Tog två kort vet inte om det hjälper annars får du säga vad du behöver se för att avgöra motortypen.
Japp en Briggs 4710 serie.A Alex0l skrev:Yes den är ju bara 1 år gammal. Har ju iofs 95 bensin i läst lite att det kan bli problem i och med att vi blandar i så pass med etanol i bränslet.
Men får kolla på garantin annars. Den klipper ju hela mattan men har jag på lägsta oavsett gräslängd dör fanskapet och vägrar starta förrän den kallnat.
Tog två kort vet inte om det hjälper annars får du säga vad du behöver se för att avgöra motortypen.
med flottörförgasare.
Men blandar du i extra E85 i vanliga 95 oktan bensinen?
Jag kör på endast E85 i mina klippare och det är inga problem..
Det är inte där felet ligger utan snarare i att beläggningar i förgasaren finns eller att tändstiftet är Defekt,..
Du har inte kört in i något så att Svänghjulet kan ha flyttat sig?
Eller fått en sotig ljuddämpare, pga kört på 95 oktan...
Det är alltså inte själva etanolen som är problemet utan det som bränsletillverkarna späder ut bensinen med..A Alex0l skrev:Yes den är ju bara 1 år gammal. Har ju iofs 95 bensin i läst lite att det kan bli problem i och med att vi blandar i så pass med etanol i bränslet.
stabiliseringsmedel... antikorrosionsmedel..
Det är dessa tillsatser som ger problem inte etanolen.
Maskintok skrev:
Härligt att du ger så många svar, uppskattas!
Men har inte kört in i något så mycket vet jag. Men får prova att byta ut bränslet, det är ju en del sot i avgasröret, ska prova utan filter också.
Har ju en gammal stiga som jag reservkör med som också har tuffat på utan problem med samma förutsättningar och den har jag inte servat alls på 3 år förutom att kolla oljenivån och pyttsat i när det blivit lågt.
hjmm jo men du vet att spolarna och stiften är inte samma som för ca 10 år sedan..A Alex0l skrev:Härligt att du ger så många svar, uppskattas!
Men har inte kört in i något så mycket vet jag. Men får prova att byta ut bränslet, det är ju en del sot i avgasröret, ska prova utan filter också.
Har ju en gammal stiga som jag reservkör med som också har tuffat på utan problem med samma förutsättningar och den har jag inte servat alls på 3 år förutom att kolla oljenivån och pyttsat i när det blivit lågt.
kvaliten är ljusår ifrån vad det gäller hållbarhet. du har säkert ett QC12YC stift i den nyare Stigan?... byt ut det isåfall...
Klicka här för att svara