115 894 läst ·
351 svar
116k läst
351 svar
Stiga Autoclip 2013
Den kommer i princip att söka efter en guidekabel och följa denna medsols tills den hittar stationen, dock så kan du hjälpa den genom att göra en "triangel" efter en kant med guidekabeln där den har fri överfart till den andra sidan o på så sätt hjälpa den att "gena" och slippa köra runt hela sträckan. Så det beror lite på hur mycket arbete man lägger ner på att hjälpa den att hitta rätt-Roggan79 skrev:Hej!
Sugen på en 127:a! Någon som vet hur inkallelsen för laddning fungerar?
kör man en guide kabel som HQ eller hur funkar det? Och hur hållbar är klingan? Många andra modeller har ju typ som ett rakblad och klarar inte smågrenar m.m. Hört att Stigas klinga ska vara kraftigare! Dock kanske den låter mer än andra modeller?
Klingan verkar rätt hållbar, har inte haft min så länge så jag vet inte hur den håller. Vad de gäller ljudnivån mot tex husqvarna så är den kraftigare klingan något mer högljudd och själva drivningen låter lite mer.
Stigas modeller med ett hjul i mitten har problem när de kommer till områden som den kan "hänga" upp sig på, tex små svackor, hål eller just början på sluttningar. Den hänger upp sig på de 2 stödhjulen den har i var ände och står och slirar. Så även om den klarar brant lutning så tappar den på att den kanske inte ens kan börja klättra för den fastnade i starten så att sägaOpiMaza skrev:Har själv ett dilemma om jag ska ha stigas 125 eller husqvarnas 305 ,men det verkar som om stiga klara slänter bättre då jag oxå ha en sutterängtomt.
Hade en säljare från HQ här som sa att jag har för mycket lutning till begränsningslinan så han garanterar inget, samtidigt säger han att HQ "safar" en hel del när det gäller lutningen.
Har dock ingen stigaförsäljare på orten.
Den följer gränsslingan in, medsols, men du kan även ange "genvägar" där den lämnar slingan i ca 90 grader för att slippa gå runt hela gränsen. Klingan går inte av, möjligen kan den bli sned, men den går då att räta.
Den låter lite mer, men en del ljud beror nog helt enkelt på att klingan har en större diameter än HQ, ju mindre desto tystare naturligtvis.
Detta gäller egentligen Wiper Joy, men såvitt jag vet är det samma hårvara i grunden.
Edit, svaret blev visst redundant medan jag skrev.
Den låter lite mer, men en del ljud beror nog helt enkelt på att klingan har en större diameter än HQ, ju mindre desto tystare naturligtvis.
Detta gäller egentligen Wiper Joy, men såvitt jag vet är det samma hårvara i grunden.
Edit, svaret blev visst redundant medan jag skrev.
Kniven är väldigt stark. Som nybliven robotägare är det lätt att glömma klipparen och göra som man gjorde förr - lämnade grejer på gräsmattan. Glömde en rabattluckrare (http://www.verktygsboden.se/kultivatorer-rensjaern/luckrare-combisystem-50.0.86981.1) som klipparen körde över. Böjda tänder på luckraren, några småhack i kniven som kommer försvinna när jag slipar den.
Ok där ha du rätt.Magnus Olsson skrev:Stigas modeller med ett hjul i mitten har problem när de kommer till områden som den kan "hänga" upp sig på, tex små svackor, hål eller just början på sluttningar. Den hänger upp sig på de 2 stödhjulen den har i var ände och står och slirar. Så även om den klarar brant lutning så tappar den på att den kanske inte ens kan börja klättra för den fastnade i starten så att säga![]()
Sen så kommer jag nog få problem tyvärr med sättet den "letar" efter laddstationen då min tomt har en lång bit att åka på. Dock inte så många kvm.
Har du bara hål så kan du nog fylla dessa med lite jord. Jag rekomenderar att du kikar i en affär som har en uppställd, du kan se att den balanserar på de 2 drivhjulen och kan vagga lite fram o tillbaka. Du kan då se ungefär hur mycket den kan "gunga" innan den hänger upp sig o tappar fästet.Roggan79 skrev:
Jag tänkte inte på detta och har en mycket ojämn gräsmatta då jag bor i en äldre fastighet, jag kommer nog o få skaffa rätt mycket jord
Sen vet jag inte riktigt hur lätt andra modeller stannar och vänder för hinder, stigas mer eller mindre ramar det som kommer i vägen o orkar den inte flytta på det vänder den
OpiMaza:
Om du planerar lite där och sätter "pilar" på bra ställen där den kan gena, tex mittimot där du har laddstationen så ska den inte behöva köra mer än ett halvt varv.
Appropå mina problem med utstört ADSL så är tydligen alla 325 återkallade av stiga för ett problem med laddstationen, affären jag köpte den av ska kolla om det kan vara så att mitt problem är orsaken.
Redigerat:
Hej
Har nu läst bruxen lite noggrannare och kommit fram till att det kommer nog inte att gå.
vad jag ser så är minsta "korridor" 1,3 meter om man ska ha minst 30cm till tex husvägg samt 70cm mellan slingorna samt yttligare 30 cm till nästa hindet som hos mig är berg el likvärdigt. Trist
Har nu läst bruxen lite noggrannare och kommit fram till att det kommer nog inte att gå.
vad jag ser så är minsta "korridor" 1,3 meter om man ska ha minst 30cm till tex husvägg samt 70cm mellan slingorna samt yttligare 30 cm till nästa hindet som hos mig är berg el likvärdigt. Trist
Alla 325 är definitivt inte återkallade. Be din åf att läsa det servicemeddelande som som gått ut som gäller defekta sändare.Magnus Olsson skrev:Har du bara hål så kan du nog fylla dessa med lite jord. Jag rekomenderar att du kikar i en affär som har en uppställd, du kan se att den balanserar på de 2 drivhjulen och kan vagga lite fram o tillbaka. Du kan då se ungefär hur mycket den kan "gunga" innan den hänger upp sig o tappar fästet.
Jag tänkte inte på detta och har en mycket ojämn gräsmatta då jag bor i en äldre fastighet, jag kommer nog o få skaffa rätt mycket jordmen de hade jag räknat med för jag har några gammla potatisland som är sådda med gräs och de har 2dm höga kanter på några sidor
Sen vet jag inte riktigt hur lätt andra modeller stannar och vänder för hinder, stigas mer eller mindre ramar det som kommer i vägen o orkar den inte flytta på det vänder den
OpiMaza:
Om du planerar lite där och sätter "pilar" på bra ställen där den kan gena, tex mittimot där du har laddstationen så ska den inte behöva köra mer än ett halvt varv.
Appropå mina problem med utstört ADSL så är tydligen alla 325 återkallade av stiga för ett problem med laddstationen, affären jag köpte den av ska kolla om det kan vara så att mitt problem är orsaken.
Hej allaOpiMaza skrev:
Har precis varit ute och mätt hos mig och min slänt "korridor" är precis 1,3m bred så det ska nog gå på håret tror jag där.
Däremot så är det 1,2 meter vid baksidan vid en sten men det kan nog gå där oxå om man "fuskar" lite.
Är det någon som kan bekräfta Gimbals teori så det verkligen fungerar?