9 554 läst · 4 svar
10k läst
4 svar
Stiga AUTOCLIP 140/145 4WD
Är det någon som har eller har erfarenhet av "Stiga AUTOCLIP 140/145 4WD" robotklippare?
http://www.stiga.se/products/stiga_se/robotgrasklippare/autoclip-100-serie.html
Till mitt föräldrahem så verkar enkelheten i 140 vara tilltalande då gräsmattan är indelad i 3st sektioner som är i olika nivå samt skilda från varandra. M.a.o. så kan en robot inte på egen hand ta sig mellan dessa sektioner, såvida man inte bygger om trädgården. Att ladda & placera maskinen på en gräsmatta i taget hade funkat där.
Kan 145 fungera på samma sätt som 140 med att vara helt fristående från slingor & laddstation? "Dropp-off Sensorn" skulle nämligen kunna vara till nytta.
http://www.stiga.se/products/stiga_se/robotgrasklippare/autoclip-100-serie.html
Till mitt föräldrahem så verkar enkelheten i 140 vara tilltalande då gräsmattan är indelad i 3st sektioner som är i olika nivå samt skilda från varandra. M.a.o. så kan en robot inte på egen hand ta sig mellan dessa sektioner, såvida man inte bygger om trädgården. Att ladda & placera maskinen på en gräsmatta i taget hade funkat där.
Kan 145 fungera på samma sätt som 140 med att vara helt fristående från slingor & laddstation? "Dropp-off Sensorn" skulle nämligen kunna vara till nytta.
Hej jag tror att Autoclip140 är den klipparen som passar bäst till tomten som du beskriver. Autoclip 145 har en laddstation och det är inte samma laddkabel som passar på Autoclip140. Sen är det olika sensorer 140 har 6st för gräs och 145 har 4st grässensorer 1 i varje hörn och 2st för slingkabel/begränsningkabel. Grässensosrerna är väldigt låga och tar gärna i ibland.frav skrev:Är det någon som har eller har erfarenhet av "Stiga AUTOCLIP 140/145 4WD" robotklippare?
[länk]
Min Järniabutik säljer ut Stiga Autoclip 140 för 6 995:- (normalpris är 12 995:-, men billigast på Prisjakt är 9 995. Detta är maskinen som skall känna av var det finns gräs och klippa det, men där det väl är bäst att ha ett fysiskt hinder som omringar gräsmattan. Man får ladda den manuellt dessutom. Men har man de förutsättningarna är det säkert en bra maskin. Om någon skulle vara intresserad, skicka mig ett privat-meddelande så kan jag boka den eller nåt.
Till Boltis eller andra 140/145-ägare (dessa har 4WD).
I stan har vi en sluttande tomt med två platåer. Passagen mellan de två platåerna är cirka 150 cm som smalast och lutningen är kraftig - speciellt i passagen. Det är en väldigt 3-dimensionell passage, så där lutningen är som störst är den kanske 50 grader och där lutningen är som minst, kanske enbart 15 grader. Om roboten väljer den delen av passagen där det lutar som minst, är det inga problem att ta sig förbi.
Frågan är: kan jag ha en 140/145 på denna gräsmatta. Hur beter sig klipparen där lutningen är som störst - från nersidan där det lutar upp, och från ovansidan där det lutar ned?
Backar den undan vid för hög lutning? Trillar den? Kanar den? Lägger den bara av?
(Den sammanlagda gräsmattan är mindre än 200 kvm.)
I stan har vi en sluttande tomt med två platåer. Passagen mellan de två platåerna är cirka 150 cm som smalast och lutningen är kraftig - speciellt i passagen. Det är en väldigt 3-dimensionell passage, så där lutningen är som störst är den kanske 50 grader och där lutningen är som minst, kanske enbart 15 grader. Om roboten väljer den delen av passagen där det lutar som minst, är det inga problem att ta sig förbi.
Frågan är: kan jag ha en 140/145 på denna gräsmatta. Hur beter sig klipparen där lutningen är som störst - från nersidan där det lutar upp, och från ovansidan där det lutar ned?
Backar den undan vid för hög lutning? Trillar den? Kanar den? Lägger den bara av?
(Den sammanlagda gräsmattan är mindre än 200 kvm.)