- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är ny här på forumet. Det tycks finnas kunniga män här med erfarenhet av sina verktyg...
Därför undrar jag vad ni tycker om mitt senaste inköp, som jag gjorde i all hast. Köpte en sticksåg på Bauhaus, Bosch PST 700 PE, kostade ca:720kr, har jag gjort en dålig eller ok affär?
Har inte öppnat den så jag kan ju byta tillbaka om den är kass. Jag ska ha den till hemmafix, men vill inte heller ha en alldeles enkel sak.
Här är länken så ni kan bedöma den: Bosch - elverktyg gör-det-självare - Bosch pendelsticksåg PST 700 PE "electronic"
Skulle bli tacksam för era svar och erfarenheter.
/Kvinna
Därför undrar jag vad ni tycker om mitt senaste inköp, som jag gjorde i all hast. Köpte en sticksåg på Bauhaus, Bosch PST 700 PE, kostade ca:720kr, har jag gjort en dålig eller ok affär?
Har inte öppnat den så jag kan ju byta tillbaka om den är kass. Jag ska ha den till hemmafix, men vill inte heller ha en alldeles enkel sak.
Här är länken så ni kan bedöma den: Bosch - elverktyg gör-det-självare - Bosch pendelsticksåg PST 700 PE "electronic"
Skulle bli tacksam för era svar och erfarenheter.
/Kvinna
Mycket svårt att svara på eftersom det beror på vad du ska ha den till och hur mycket du använda den. Jag fick en liknande för många år sedan som present och den har fungerat trots ett ganska flitigt användande.
Hej och välkommen till forumet!
Har du köpt den för hemmafix så är den säkert helt OK! Har själv en sjutton år gammal grön Bosch stickis som bara vägrar ge upp. Gör man ett snitt då och då behövs inte värsting-grejorna.
MVH
Ronnie
Har du köpt den för hemmafix så är den säkert helt OK! Har själv en sjutton år gammal grön Bosch stickis som bara vägrar ge upp. Gör man ett snitt då och då behövs inte värsting-grejorna.
MVH
Ronnie
Välkommen!Kvinna skrev:Jag är ny här på forumet. Det tycks finnas kunniga män här med erfarenhet av sina verktyg...
Därför undrar jag vad ni tycker om mitt senaste inköp, som jag gjorde i all hast. Köpte en sticksåg på Bauhaus, Bosch PST 700 PE, kostade ca:720kr, har jag gjort en dålig eller ok affär?
Har inte öppnat den så jag kan ju byta tillbaka om den är kass. Jag ska ha den till hemmafix, men vill inte heller ha en alldeles enkel sak.
Här är länken så ni kan bedöma den: Bosch - elverktyg gör-det-självare - Bosch pendelsticksåg PST 700 PE "electronic"
Skulle bli tacksam för era svar och erfarenheter.
/Kvinna
Jag kan inte säga något om just den sågen du har, men väl om märket. Bosch finns i två serier, grön (grön färg på maskinerna) för "gör-det-självare" och blå för proffs, där den blåa serien är avsevärt dyrare, men också med bättre precision, effekt, hållbarher osv.
Som helt nybliven gör-det-självare skulle jag säga att grön bosch är ett utmärkt val, lagom liksom. Mellan proffsverktyg och kinaverktyg i ungefär alla kategorier (pris, prestanda osv). Sågan verkar dessutom ha ganska bra med kraft, pendling (vilket är mycket bra att ha) och reglerbar hastighet.
När man har sågat ett tag så är det många som istället vill ha en såg som har formen av en "limpa", eftersom den möjliggör att såga underifrån (dvs du sågar exempelvis en spåskiva med maskinen upp och ner på undersidan av skivan samtidigt som du tittar uppifrån. Detta gör man för att med en sticksåg så blir det fina snittet generellt sett på undersidan) men som nybörjare bör det inte vara aktuellt.
Som nybörjare vill jag inte heller råda dig att köpa en begagnad proffsmaskin, svårt att veta om du får en bra eller helt utsliten maskin.
Så mitt råd blir - kör på den gröna boschen, och komplettera den med riktigt bra blad, och byt blad när de blir slöa, annars blir det svårt att såga rakt.
//Daniel
Daniel_N har sammanfattat det hela och jag kan bara lägga till en punkt;
Om du beslutar dig för att behålla den, så skulle jag rekommendera att du skaffar blad med "bakvänd" tandning, dvs att bladets tänder lutar bort från sågen istället för mot sågen.
Detta gör att du får det fina snittet på den sidan av virket som sågen befinner sig på, vilket är att föredra när sågen inte läpar sig för sågning underifrån.
Om du beslutar dig för att behålla den, så skulle jag rekommendera att du skaffar blad med "bakvänd" tandning, dvs att bladets tänder lutar bort från sågen istället för mot sågen.
Detta gör att du får det fina snittet på den sidan av virket som sågen befinner sig på, vilket är att föredra när sågen inte läpar sig för sågning underifrån.
Är det bra för en nybörjare då? Är det inte lätt att det blir hoppigt, iom att bladet skjuter ifrån?ACME skrev:Daniel_N har sammanfattat det hela och jag kan bara lägga till en punkt;
Om du beslutar dig för att behålla den, så skulle jag rekommendera att du skaffar blad med "bakvänd" tandning, dvs att bladets tänder lutar bort från sågen istället för mot sågen.
Detta gör att du får det fina snittet på den sidan av virket som sågen befinner sig på, vilket är att föredra när sågen inte läpar sig för sågning underifrån.
Men det kan vara ide att prova att köpa något enstaka av varje sort till att börja med, så är det bara att testa.
Helt OK maskin om du är hobbyanvändare, kommer att använda den några ggr per år. Det finns mycket billigare maskiner, men den här är bättre, sågar antagligen lite rakare, lite snabbare. Den har snabbfäste för sågbladen, jätteskönt.
Den har pendlingsfunktion, också bra. Pendlingen ökar såghastigheten, men sänk eller slå av den då du sågar mindre böjar och metall.
Jag är ledsen, men jag kan inte hålla mig. Det är helt vansinnigt provocerande att du bara vill ha råd av män, och att detta med folks kön verkar ha så stor betydelse för dig att det bara skriker om det. Om kunnigt folk svarar på ens frågor här på forumet så ska man vara glad för det, oavsett deras kön. Att skriva som du gör tycker jag är direkt oförskämt. Jag skulle uppskatta om du kunde försöka vara lite mer neutral i fortsättningen.
Och ja, detta är offtopic, och kan säkert anses som ganska otrevligt skrivet av mig. Mod/Admin får naturligtvis ta bort inlägget om det anses bäst.
Och ja, detta är offtopic, och kan säkert anses som ganska otrevligt skrivet av mig. Mod/Admin får naturligtvis ta bort inlägget om det anses bäst.
Hehe! Jag tänkte "vilken smörjning, för att egotrippa" kunniga män, men jag la inte så mycket vikt vid det utan hoppades på att kvinnan fick ett vettigt svar (och fick det) eftersom jag själv inte känner mig manad att svara efter som jag inte ver om jag vart lurad när jag köpte min Flex S203KVE som ingen har nämt på forumet, men fick den till ett bra pris (tycker jag) och den fungerar som den sak.
Sedan kan jag väl hålla med om att ibland har nog inte den som svarat läst frågan ordentligt, men det får man också leva med, de vill ju en gott
Vem vet det kanske är en man bakom signaturen, men känner sig lite feg för att fråga
(troligtvis inte)
Sedan kan jag väl hålla med om att ibland har nog inte den som svarat läst frågan ordentligt, men det får man också leva med, de vill ju en gott
Vem vet det kanske är en man bakom signaturen, men känner sig lite feg för att fråga
Min fru har kört mera skuvdragare än farsan......
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Det här måste vara den sämst namngivna tråden på ett tag i detta forum. Skamvrån!
/gnällpelle som missnöjt kollar i tråden vid varje besök i detta forum eftersom han har för kasst minne för att minnas att denna tråd inte avhandlar något av intresse för just honom (vilket han skulle kunna se direkt på trådtitel om minsta ansträngning att namnge tråden korrekt gjorts)
/gnällpelle som missnöjt kollar i tråden vid varje besök i detta forum eftersom han har för kasst minne för att minnas att denna tråd inte avhandlar något av intresse för just honom (vilket han skulle kunna se direkt på trådtitel om minsta ansträngning att namnge tråden korrekt gjorts)
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Nu har jag ändrat rubriken och stänger tråden, då frågan nu är besvarad.

